Hej.
Min syster är intresserad av att köpa en bostadsrätt. Hon har inte hela kontantinsatsen så jag har sagt att jag köper hennes bil för det som fattas. Banken säger att det inte går att göra så för enligt dem blir det en gåva och gåva till bostadsköp kan bara komma från föräldrar eller mor/far föräldrar. Det jag köper hennes bil för är absolut ett överpris men är det inte märkligt att banken har en åsikt om av jag gör med mina pengar? Kan också tillägga att det rör sig om ca 100 000kr så inga enorma belopp. Vet inte om det bara är just hennes bank eller om det är såhär det funkar överallt?
 
  • Wow
  • Gilla
Hellwiz och 5 till
  • Laddar…
MrJay
Ursäkta men vad fan har banken med det att göra samt varför talar ni om för dessa individer hur ni tänker skaffa fram 100kkr som de vill ha i insats? Nej, det är i ingen gåva och affärer är affärer. Vad är det för bank, Swedbank?
 
  • Gilla
Hellwiz och 45 till
  • Laddar…
VisionW VisionW skrev:
Hej.
Min syster är intresserad av att köpa en bostadsrätt. Hon har inte hela kontantinsatsen så jag har sagt att jag köper hennes bil för det som fattas. Banken säger att det inte går att göra så för enligt dem blir det en gåva och gåva till bostadsköp kan bara komma från föräldrar eller mor/far föräldrar. Det jag köper hennes bil för är absolut ett överpris men är det inte märkligt att banken har en åsikt om av jag gör med mina pengar? Kan också tillägga att det rör sig om ca 100 000kr så inga enorma belopp. Vet inte om det bara är just hennes bank eller om det är såhär det funkar överallt?
byt bank
de har inte med att göra var hon får pengarna ifrån on det inte är penningtvätt
 
  • Gilla
Hellwiz och 16 till
  • Laddar…
Köp hennes bil och gör klart den affären.
SEN går hon till banken och säger här är pengarna.
Ibland är banker extrema formalister och rent av puckade i vilken ordning man behöver göra saker
 
  • Gilla
Hellwiz och 28 till
  • Laddar…
Varför känner ni er benägna att berätta det för banken

Köp bilen och sätt pengarna på hennes konto finns väl ingen anledning att berätta för banken i förväg, inget dom har att göra med
 
  • Gilla
Erik_91 och 37 till
  • Laddar…
Byt bank, köp hennes bil, och sedan säg ingenting till banken var den handpenningen kommer ifrån.
Om det frågar, säg att det kommer från en bilförsäljning. Vem den såldes till har det inget att göra med, speciellt inte om du inte är släkt till denna.

Banken behöver inte veta allting, och framförallt behöver man inte berätta allting för alla. Varför fanns det ett behov att säga till dem var hon fick handpenningen ifrån?
 
  • Gilla
hassehå och 10 till
  • Laddar…
Eftersom jag inte har fört över pengarna till henne än så fick hon en hel bilaga från banken med saker hon ska fylla i för att säkra hur hon ska betala insatsen. Det är Sparbanken det rör sig om. Jag har själv haft Sparbanken i 15år och genomfört 3 bostadsköp och diverse annat men aldrig varit med om något strul. Det jag tycker är märkligt är också att jag som bror inte får ge en gåva direkt till min syster för att köpa en bostad. Därför sa jag åt henne att skriva att jag köper bilen men inte ens det verkar funka. Kanske bara ska ge henne insatsen och säga åt henne att byta bank alltså.
 
  • Gilla
Maria T och 12 till
  • Laddar…
Låter som det är någon form av penningtvättsregler.

Kan du inte köpa via föräldrarna? Men samtidigt så kan ju knappast banken veta att hon säljer den för ett överpris. Såvida du inte betalar 100 000, för en 20 år gammal renault eller så.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Så det var inget aktivt val att berätta något för banken. Jag trodde dumt nog att jag var fri att göra vad jag vill för mina pengar och att hon fick ta emot dem utan problem men icke.
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
MrJay
Så det var alltså Swebank. Jag är inte förvånad. Byt till Handelsbanken eller Danske så slipper ni sådant bemötande.
 
  • Gilla
erikjakan och 10 till
  • Laddar…
Man kan dessutom säja att man sålt mer än bilen. En del heminrednings prylar som inte används typ..
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Låter som det är någon form av penningtvättsregler.

Kan du inte köpa via föräldrarna? Men samtidigt så kan ju knappast banken veta att hon säljer den för ett överpris. Såvida du inte betalar 100 000, för en 20 år gammal renault eller så.
Jo men problemet är att mina föräldrar inte har pengarna. Så då måste jag föra över pengar till föräldrarna först och sedan får dem ge till min syster. Och eftersom vi alla har Sparbanken så kommer dem kunna spåra pengarna. För i bilagan står det att om pengarna kommer i form av gåva från föräldrar så ska pengarna gå att spåra 6månader tillbaka i tiden och ha funnits tillgängliga på deras konton.
 
  • Arg
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Jag var inte helt tydlig i mitt första inlägg men jag har i grunden noll intresse av att köpa hennes bil. Jag vill ge henne 100tkr så att hon kan köpa sin första lägenhet. Men eftersom banken sa nej till det drog jag till med att jag ”köper” hennes bil. Men även då sa banken nej för att dem ser det som en gåva och gåva mellan syskon är inte okej för kontantinsatsen.
 
VisionW VisionW skrev:
Jo men problemet är att mina föräldrar inte har pengarna. Så då måste jag föra över pengar till föräldrarna först och sedan får dem ge till min syster. Och eftersom vi alla har Sparbanken så kommer dem kunna spåra pengarna. För i bilagan står det att om pengarna kommer i form av gåva från föräldrar så ska pengarna gå att spåra 6månader tillbaka i tiden och ha funnits tillgängliga på deras konton.
pengar som ligger i madrasssen då sålda smycken
 
  • Gilla
redep
  • Laddar…
Om vi antar att detta är pga. penningtvättsregler, så tvivlar jag på att det finns ett absolut förbud mot gåvor mellan syskon. Men möjligen att banken måste syna dina transaktioner lite närmare, för att avgöra att inte du tvättar pengar genom att ge dem till din syster.

Men hur ser läget ut? Har din syster skrivit på, och nu får problem att betala för att banken inte accepterar kontantisatsen. I så fall kanske man kan lösa den akuta situationen om du går in som delägare. Du kan troligen hoppa ur igen ganska direkt.
 
  • Gilla
Shineastar och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.