63 808 läst · 83 svar
64k läst
83 svar
Renovering av Zundapp KS50 (moped)
Den går för det mesta upp till 30km/h eftersom det är en moped klass II som är typad innan 2003.
Sen har det nån gång hänt att jag kört 90km/h enligt hastigehetsmätaren, men då på avlyst tävlingsområde......
Sen har det nån gång hänt att jag kört 90km/h enligt hastigehetsmätaren, men då på avlyst tävlingsområde......
Ikväll åkte både lykthuset och den nysvetsade plåten till framgaffeln in i blästerskåpet för att få en rå yta och bättre vidhäftning för färgen.
Sen fick plåten en omgång silver fälgfärg och lykthuset fick 2k slipgrund.
Sen fick plåten en omgång silver fälgfärg och lykthuset fick 2k slipgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev inte så mycket bilder från den här uppdateringen, den nya lamphuset är redan lackat och monterat tillsammans med det nya styret.
Jag blev i alla fall mycket nöjd med den nya "stuket"
Jag blev i alla fall mycket nöjd med den nya "stuket"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här rycks det i nostalgiska strängar. Som bilden visar fast m blå tank såg min nu länge bortforslade Zundapp moppe ut. 67 m krökt topplock. Vad den kostade att hålla. Nuförtiden är bara några aktier i Harley Davidson den enda trösten. Lycka till.bordercollie skrev:
Inget avancerat.
En billig spruta med lite större munstycke för slipgrund och en lite dyrare variant för bas och klarlack, båda inköpta på Biltema.
Kompressor med tryckregulator och sen gäller att blöta ner golvet för att försöka binda så mycket damm som möjligt. Helt dammfritt blir det dock aldrig vid "garagelackering", men ev. dammkorn går oftast att polera bort när lacken härdat.
Sen gäller det såklart att ha bra belysning och öga för hur lacken lägger sig.
En billig spruta med lite större munstycke för slipgrund och en lite dyrare variant för bas och klarlack, båda inköpta på Biltema.
Kompressor med tryckregulator och sen gäller att blöta ner golvet för att försöka binda så mycket damm som möjligt. Helt dammfritt blir det dock aldrig vid "garagelackering", men ev. dammkorn går oftast att polera bort när lacken härdat.
Sen gäller det såklart att ha bra belysning och öga för hur lacken lägger sig.
Finns det någon skiss eller ritning med mått och sådant på motorbågarna så skulle jag bli glad om du kunde maila till mig. ronjo@hotmail.com.G Gabbe1 skrev:Dåligt med uppdateringar på sistone.
Jobb med ett uthus och lite minisemester har tagit en del tid, men jag har faktiskt jobbat en del med mopeden oxå.
De flesta detaljer har blästrats färdigt och fått ett lager 2-k slipgrund, fälgarna med tillhörande detaljer har även våtslipats och lackats metallic + 2k klarlack så dom är färdiga, färgvalet blev Volvo 426 silver metallic som jag tycker passar bra till fälgarna.
En leverans från tyskland dök upp med nya slangar och fina landsvägsdäck, givetvis en storlek bredare däck bak än fram
Förutom detta så har jag fixat motorbågar till ramen, jag tycker Zundapp 517-serien blir mycket snyggare och häftigare med motorbågar, dessutom ska jag använda dem för att skruva det undre motorfästet i.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Välkommen till forumet!
Tyvärr varken har eller hade jag några skisser eller ritningar på dessa bågar. Jag köpte ett rör och fick låna en rörbock och sen improviserade jag fram något som passade bra och såg snyggt ut.
Tyvärr varken har eller hade jag några skisser eller ritningar på dessa bågar. Jag köpte ett rör och fick låna en rörbock och sen improviserade jag fram något som passade bra och såg snyggt ut.