D Dilato skrev:
Och min poäng är att om det inte ingår så löser man det inte genom att tjafsa här.
Du påstår att det inte omfattas, andra (inklusive mig själv) hävdar motsatsen.
Men, att rida ställer större krav på hänsyn avseende slitage och skador.
Så "din och andras uppfattning" innebär något som i det närmaste är att likställa med lagstöd?
 
M Maijckel skrev:
Så "din och andras uppfattning" innebär något som i det närmaste är att likställa med lagstöd?
"Det som inte uttryckligen är förbjudet är tillåtet" är hur lagar fungerar.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Då håller du helt enkelt med om att det saknas lagstöd för Naturvårdsverket att uttrycka sig som de gör beträffande allemansrätten och ridning?
Nej. Jag har ärligt talat ingen uppfattning i frågan. Jag vet inte. Men jag tycker att det är skäligt att få rida på vägar i rimlig omfattning, så jag hoppas att en lagprövning av något sådant skulle falla ut gillande, samtidigt som jag helst inte ser att det processas så mycket kring frågan – den är nog lite för skör för juridiken.

För jag tycker att allemansrätten är en olycklig juridisk figur med mycket mytologiserande om dess ursprung, men den funkar och jag är rädd att man skulle kasta ut barnet med badvattnet om man försökte formalisera den på ett bättre sätt.
 
  • Gilla
  • Älska
YuGi och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
"Det som inte uttryckligen är förbjudet är tillåtet" är hur lagar fungerar.
I straffrätten, ja. I civilrätten är det du som ska bevisa din påstådda rättighet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
I straffrätten, ja. I civilrätten är det du som ska bevisa din påstådda rättighet.
Såsom rättigheten att förbjuda ridning på din grusväg?
 
M Maijckel skrev:
I straffrätten, ja. I civilrätten är det du som ska bevisa din påstådda rättighet.
När ska jag och till vem?
 
M Maijckel skrev:
Vad är det för trams?

TS har problem med ryttare som åberopar allemansrätten. Min poäng här är att det är ett missförstånd att ridning ingår i allemansrätten.
Har gjort det. Före nyår fick jag lunginflammation (drabbades svårt av covid 2020 på ett äldreboende och vårdade 9 döende utan munskydd eller visir .fick bara hälften av lungorna kvar ) Åkte in till stan 2cm snö hade kommit inga problem att åka iväg.Men när jag kom hem så kom jag inte in på min parkering.Då hade grann gubben plogat in en halvmeter snö Jag ställde mej på vägen med nöd och näppe tog jag mej upp 3 etage och hämta skyffel .Grannfrun och en annan står och tittade på.Efter ett tag ser jag att 3 tjejer står och väntar vid mitt garage och kan inte rida förbi .När det gått 20 minuter kommer pappan på 4 hjuling och går in på min parkering och är bara 1 dm från mitt ansikte Han skriker till mej at " Du ska sluta jävlas med mina barn din förbannade gamla horkärring fy faan va äcklig du är ." Jag försöker bara skotta bort snön så jag kan parkera sa jag .Jag har aldrig sagt ett ont ord till barnen någonsin.Däremot har jag tillrätta visat mamman när det inte har varit bra vägförhållande.Då har hon iför barnen skrikit till mej "Du är så jävla dum I huvudet ,du kan ju inte ha några hjärnceller .Varför bor du som är så elak på landet för du kan flytta här ifrån
Alla I Byn hatar dej." Sen har hon ändå fortsatt .Dom är inga mark ägare .Men har hästar 3 st hos sin mamma. Dom har nyttjat vägen minst 2 gånger om dagen i 20 års tid ,och struntat i alla regler för grusväg. Deras grannflicka och nån Anna kompis stor nedanför min balkong och skrek jävla kärring jävel du äger inte vägen.Så dom går med förtal till minderåriga barn .Innan andra rättegången förra våre fick jag 3 däck sönderstuckna .Polisen ringde upp min granne och han som gjorde intrång på min mark och krängte mej inför sina och annans barn .Nekade förstås. Dom kan inte göra något
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Jag har ärligt talat ingen uppfattning i frågan. Jag vet inte. Men jag tycker att det är skäligt att få rida på vägar i rimlig omfattning, så jag hoppas att en lagprövning av något sådant skulle falla ut gillande, samtidigt som jag helst inte ser att det processas så mycket kring frågan – den är nog lite för skör för juridiken.

För jag tycker att allemansrätten är en olycklig juridisk figur med mycket mytologiserande om dess ursprung, men den funkar och jag är rädd att man skulle kasta ut barnet med badvattnet om man försökte formalisera den på ett bättre sätt.
Ridning som ett slags allmänt servitut på landets enskilda vägar, oavsett om de uppbär statsbidrag eller ej? Lycka till att utforma den lagen anpassad till EU-lagstiftning.

"Olycklig juridisk figur" är väl ungefär vad allemansrätten är idag. Ser man ju inte minst på de i tråden som blandar straffrätt med civilrätt lite som det passar.

För personer som faktiskt jobbar med dessa frågor vid landets myndigheter kan man ju åtminstone förvänta sig att införandet av 5 § förvaltningslagen i sinom tid kommer hjälpa till med formaliseringen
 
D Dilato skrev:
När ska jag och till vem?
Ja, vad väntar du på?

Redogör för varför det är din rättighet att (för trådens skull) rida på TS väg, trots att det skadar vägen och trots att det är svårt/omöjligt att mötas på ett trafiksäkert sätt.
 
M Maijckel skrev:
Ja, vad väntar du på?

Redogör för varför det är din rättighet att (för trådens skull) rida på TS väg, trots att det skadar vägen och trots att det är svårt/omöjligt att mötas på ett trafiksäkert sätt.
Jag har aldrig påstått att man får skada TS väg, varken med att gå eller rida.

Men, om jag läst rätt är det är inte TS enskilda väg, den är samfällt ägd av minst tre andra fastigheter, där i vart fall grannen inte tycker att dom problem TS upplever är något att gnälla om.
 
M Maijckel skrev:
Ridning som ett slags allmänt servitut på landets enskilda vägar, oavsett om de uppbär statsbidrag eller ej? Lycka till att utforma den lagen anpassad till EU-lagstiftning.

"Olycklig juridisk figur" är väl ungefär vad allemansrätten är idag. Ser man ju inte minst på de i tråden som blandar straffrätt med civilrätt lite som det passar.

För personer som faktiskt jobbar med dessa frågor vid landets myndigheter kan man ju åtminstone förvänta sig att införandet av 5 § förvaltningslagen i sinom tid kommer hjälpa till med formaliseringen
Jag åberopade de Michel sa till mej att åberopa .Att allemansrätten är kraftigt begränsad Markägare ska varken ha oegentligheter eller merkostnad .Med passerande .Det gäller för förståndiga ansvarstagande människor När jag pratade med naturvårdsverket sa hon dom stödjer inte att det förstörs eller regelbundet ridande.Då sa jag att då måste dom ändra i sina dokumen .Du kan inte som mark ägare förbjuda cykling, gående ,eller ridning .Så kan ni inte skriva sa jag . EX När jag var i rätten första gången så frågade domaren ett av vittnena .Vad har ni den här vägen till .Ja vi tränar hästarna där .I allemansrätten så får du passera.Då tolkar vissa att det är fritt fram o h träna hästarna. Så frågade do..are vad dom hade den stora vägen till .Då svarade hon (OCH LJÖG) Den har vi som galopp träning. Det kan jag till hundra % intyga att galoppera på den vägen har dom aldrig gjort .Så duktiga ryttare har dom aldrig varit att paret en häst i galopp på en by riksväg Dom skulle inte klara av att pareta sitt ekipage om det skulle inträffa något. Här handlar det inte om enstaka passeringar av marken utan regelbundet ,och sen hävda allemansrätten och att det är samfälld väg. Där ser inte politiker .Att när människor ska tolka själva så tolkar dom lagen som det passar dom.Sen åtalar dom mej I allemansrätten hävd .Ljuger för att få rätt .Jag skulle inte behövt bli mordhotad sönderslagna däck .mördat 68 kaniner eller åtalad för ofredande .Om ridning var förbjudet på enskild mark.Se bara vilka orimliga proportioner det tagit .Jag har vistats längs den här vägen sedan 1967 .Det fanns inte sån hänsynslöst bland grannar då.Då hjälpe man varandra inte skärpte varandra.
 
  • Gilla
Mattias Gyllenswärd
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har aldrig påstått att man får skada TS väg, varken med att gå eller rida.

Men, om jag läst rätt är det är inte TS enskilda väg, den är samfällt ägd av minst tre andra fastigheter, där i vart fall grannen inte tycker att dom problem TS upplever är något att gnälla om.
Nej för han tjänar pengar på de andra att laga vägen åt dom ,sen har han berggrun under sin mark han har inte dom problemen alls hos sej .Det har vi diskuterat för några år sedan .När vi diskuterade att vibrationerna gör att alla gamla murar rasae .Min höga mur bakom min lillstugan på andra etagen,finns inte en enda stenbumling kvar .Tänk då att vid mycke regn påverkas inte bara marken på vägen utan över 100 år gamla murar rasar.För att mä niskor inte tänker sej för . D et är lätt när man inte betalar för skador man åsamkar ,och andra får betala för det .Först till honom ,och sen minst ett lass grus var .Det är visst bara min och mitt föräldrahem som gar den här sankmarken .De andra kan nog inte visa upp en faktura på grus det lagat här hos oss.Så här säger lantmäteriet oavsett om du har en vägförening ,ska du betal för det du sliter .Hur får man ihop det här ,för mej och min granne .Nu till De här ledningarna som gått sönder och ,avloppsrör som tryckt ihop av för tung belastning.Som gett större komplikationer. De andra har luftburna ledningar och gamla cement trummor .Medan vi har 3 kammarbrunns rör i plast. Markledningar i vägen som är moderna med just jordfelsbrytare brytare .Hade jag varit bort rest hade ännustörre skada ha hänt..
 
ohGr ohGr
..och med det barn, prova aldrig droger..
 
  • Haha
  • Gilla
Peter_Ker och 4 till
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Ok, jag kan ju inte se att det skulle finnas något stöd i allemansrätten för ridning. Allemansrätten handlar om tillgång till natur, och den upplever man minst lika bra till fots.

Stålskodda hästar skadar dessutom grusvägar genom sin tyngd, och är man som rättighetsinnehavare i vägen missnöjd med att behöva stanna för nervösa hästar är det dessutom störande. Både skada och störning därmed - vilket ju nollställer eventuella allemansrättsliga anspråk.
Ta och ge dig.

Jag kör med hästar i skogsbruket, och dessa ger minimal påverkan i skogsmarken, trots rejäla lass som körs samma sträcka.
Folk lejer ju in hästkörare vid skogsbruk i känslig terräng just för att undvika skador som lätt uppstår av motordrivna maskiner.

Att då påstå att att hästar med ryttare skulle skada en väg verkar tramsigt.

I inlägg nr 23 klippte @Alfredo in information om rättsläget.

Är du rädd för hästar, när du påstår att de är nervösa?
 
  • Gilla
Elektra och 6 till
  • Laddar…
S skrållis skrev:
Nej då behövde jag hjälp hur jag skulle göra när jag blivit åtalad.Skutte in på en ny rättegång.

Nej men ö dr 150000 i kostnader över 43 meter och grannar inte har förstånd o h kör mot enkelriktat med kranbil fullastad med vitvaror under tjällossningen.3 andra grannar gör samma sak får för sej att sälj ved när min åker står under vatten och vägen inte tål det .Däck sjunker ner i vägen ,hovarn ,går ner i vägen .Tror inte du vet hur mjuk gammal sjöbotten väg blir under sådana omständigheter.
Trafikverket uppmanar .RID inte under tjälmossningen.Transporter ingen tung trafik om det regnat mycket eller fodertransporter.Ska planeras i god tid innan tjällossningen.
Pratade med naturvårdsverket stöder inte regelbunden ridning över enskild väg ej heller motorfordon.Finns inte i Allemansrätten .Du får vistas ute i naturen o h rida om det inte skadar .Men det är många ridintresserade som vill försvara sej och åberopa allemans rätten . Man ska ha ett så pass bra omdöme att det säger sej själv när det inte är lämpligt..Försöka följa dom rekommendationerna som myndigheternas, försöker ge.Rev hade en lång artikel också där ser man också hur vägkroppen påverkas. När det är torrt väder och vägen är lagad och slät.Då håller den för ridning .Men inte för hur många ton som helst.
Förra året svämmade hela Västmanland över.Det var .ånga åkrar och många vägar som fick lo att stängas av för lång tid.Ett område på riksvägen upp emot Dalarna fick stängas av under tjällossningen och sedan hela sommaren och hösten .Därför att vägen inte höll.Det är som vid mej det spelar ingen roll vad du gör den håller inte.Men grannar har en möjlighet att visa hänsyn och använda vägen åt andra hållet.Under vissa perioder.När vägen inte är åkrar längre , så kanske dom fattar.
Normalt skyltar man bort tung trafik (t.ex. timmertransporter) från enskilda vägar under tjällossningen.

Men transporter till och från fastigheterna längs vägen som varuleveranser eller sopbilar måste ju åka.

Om du tror att hästar kan skada en väg, så har du nog väldigt stora problem. En häst väger 500-600 kg, en personbil kanske 2000 kg, en lastbil bra många ton.

Du verkar ha problem med dina grannar, och att det finns en väg i din närhet. Fokusera på annat, strunta i vägen kvalitet om du inte använder den.

Eller, bidra till att det bildas en formell vägsamfällighet, med styrelse, andelstal etc, som får i uppgift att sköta vägen, och luta dig tillbaka.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.