P Pappa1986 skrev:
Ser absolut gott ut. 😀
Något jag brukar undvika är att ha på färska tomater ovanpå pizzan. Tycker det kan "vattna" pizzabottnen
Har aldrig märkt det innan igår..! (när jag gjort i ugnen, under lite längre tid.. har det inte märkts)

Brukar även beställa pizzor "ute" som har det.. men ska jag ha det på mina egna numer (som görs i pizzaugnen)... så får det bli pålagt i efterhand! 👍🤓
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Ser ut som en Propper hemma gjord å spännande form , så länge smaken gjorde sitt så 😀😀
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
R
Grillat kycklingfilé, lök och tomater med ris och hemmagjord tzatziki..

Grill med kycklingfiléer, lökar och tomater i en glasform på grillgallret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Å så två riktigt kalla öl😋
 
  • Gilla
Roga1337 och 8 till
  • Laddar…
Indisk Byriani hos Yogi i Linköping.
Tallrik med kvarvarande indisk Biryani-risrätt med bitar av kyckling, ärtor och kryddor. Kniv och gaffel ligger på tallriken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Dagens middag blev:

Grillad flapstek, tabbouleh (egenodlad bladpersilja!), hummus, ett par överblivna mozzarellabollar från kylskåpet och lite libabröd 😊

En tallrik med grillad flapstek, tabbouleh, hummus och två mozzarellabollar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En tallrik med grillad flapstek, tabbouleh, hummus och två mozzarellabollar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


---

Näst på tur i husmans-landet är nog kalops.. håller på med frysrensningen än och denna gång tog jag in en oxhögrev.. :) (det värsta är att för varje större grej jag tar in och tillagar.. så får vi, förutom middagen, också oftast minst ett par matlådor .. och så är det tillbaka i frysen igen! Därför det går lite långsamt.. men gamla bär, bröd, grönsaker osv.. på den fronten går det bättre.. där försvinner nått iaf när man ätit upp det). Har två fulla frysboxar i stort behov av avfrostning (6 år sedan sist på ena och den andra har aldrig frostats av..)
 
Redigerat:
  • Gilla
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
Färdiga, rektangulära pizzbottnar låter sig inte formas runda. Inte av mig iaf. En nyinköpt pizzasten skulle testas med redan inhandlat pizza-kit, därför vet jag. Den rektangulära halvan blev bra dock.
Nu får det bli egna bullar eller möjligtvis färdiga bottnar.
Stenen var okej annars.
 
  • En oregelbundet formad pizza på bakplåtspapper med tomatsås, riven ost, körsbärstomater, köttfärs och skivor av mozzarellaost, redo att gräddas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En rektangulär pizza med tomatsås, riven ost, skivade körsbärstomater och bitar av mozzarella på bakplåtspapper, redo för pizzasten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 9 till
  • Laddar…
Storsockret
Korv, potät, gurk.

En tallrik med korv, potatis och gurksallad på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 9 till
  • Laddar…
Kålpudding 😀
En tallrik med kålpudding serverad med fyra potatisar, sås, lingonsylt och en klick grönsaksröra på ett bord tillsammans med en kopp och ett glas vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 11 till
  • Laddar…
Lite "pågrillade" flapsteksrester från igår och en grillad bratwurst, tabbouleh som var påfyllt med lite paprika.. gurka och fetaost..

Samt lite hummus och libabröd

En tallrik med en grillad bratwurst, tabbouleh med paprika, gurka och fetaost, hummus samt coleslaw.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En tallrik med grillad bratwurst, coleslaw, tabbouleh, hummus och libabröd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(och på min tallrik fanns lite rester av coleslaw också!) :)
 
  • Gilla
4774 och 7 till
  • Laddar…
PARISARE (från bastuträsk charkuteri - såldes på Lidl här i veckan) med ketschup, senap, bostongurka, rostad lök och surdegsbröd 👍😊

En parisare i surdegsbröd med ketchup, senap, bostongurka och rostad lök på en tallrik, med två glas dryck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
4774 och 9 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
PARISARE (från bastuträsk charkuteri - såldes på Lidl här i veckan) med ketschup, senap, bostongurka, rostad lök och surdegsbröd 👍😊

[bild]
Nu blir man sugen! Ett tips från en född Norrbottning är att göra ett litet snitt i kanten på "korvskivan" så buktar den inte upp sig :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Här blev de sen lunch i form av nybakt baguette med torkadskinka mosarella tomat . Slukad innan bild hann å tas . Dessert blev en Gt
 
  • Ett glas gin och tonic står på en balkongräcke med utsikt över havet och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
4774 och 6 till
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Nu blir man sugen! Ett tips från en född Norrbottning är att göra ett litet snitt i kanten på "korvskivan" så buktar den inte upp sig :)
Jag gav maken den "fina" biten hehe.. jag fick ändknuten (igen).. då den var liksom "bullig" i sin form redan från start :)

Lite kul ändå.. maken är från Luläääää.. och innan jag träffade honom visste jag inte vad en parisare var! :) Jag menar, visst det fanns på menyer på restauranger/smörgåsbarer i uppland också - men det var inte "korv med bröd" hehe

Så det var först när jag flyttade ihop med honom/i sundsvall som jag fick testa.. tror det var Frasses som sålde sån (då iaf).. och sedan fick vi dessutom tillfälle att köpa hem nån "körv" och prova göra emma också :)

Efter vi flyttade ner till skåne tog det ett tag tills vi fick prova igen (typ 14-15 år).. innan vi hittade det härnere!

(tror även sibylla hade det som tillfällig besökare på sin meny under vinter/våren i år.. men vi missade den med två dagar.. och maken var grymt besviken.. men sen hittade vi en "körv" att köpa på affären .. så då köpte maken genast hem.. och vi gjorde "egna" :) och nu igår hittade han en på lidl..och köpte genast hem igen 👍)
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Lite kul ändå.. maken är från Luläääää.. och innan jag träffade honom visste jag inte vad en parisare var! :) Jag menar, visst det fanns på menyer på restauranger/smörgåsbarer i uppland också - men det var inte "korv med bröd" hehe
Samma födelsestad här. Parisare är något av det jag saknast mest när jag bott söderut samt utomlands. Jag förstår inte riktigt skepticismen mot denna fantastiska rätt från en del "sörlänningar", det är ju en korv med bröd fast bättre. Bäst blir den om man grillar parisaren, gärna utomhus på vårvintern :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ingen som provat brattburgare ?
Är också korv men med lite mer kryddning
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.