D Daniel 109 skrev:
Att använda bilbälte drabbar ingen annan, tvärtom det sparar resurser när du inte behöver lika mycket vård vid en olycka. Att kräva antibiotika när det inte är helt nödvändigt medför sannolikt att liv inte kan räddas i framtiden. Förstår du inte skillnaden?
Jag tror att begreppet allmänningens dilemma kan vara av intresse här, oavsett om det gäller bilköer, antibiotika eller bekämpningsmedel.
 
P
F Falckman skrev:
Jag tror att begreppet allmänningens dilemma kan vara av intresse här, oavsett om det gäller bilköer, antibiotika eller bekämpningsmedel.
Ja, det kostar för lite att förstöra för andra ibland. Antibiotika behöver vara dyrare, alltså.
 
  • Gilla
Falckman
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, det kostar för lite att förstöra för andra ibland. Antibiotika behöver vara dyrare, alltså.
Ja det är nog den bästa lösningen om du frågar mig.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, det kostar för lite att förstöra för andra ibland. Antibiotika behöver vara dyrare, alltså.
Antibiotika skall vara billigt och tillgängligt för alla men det skall vara en kunnig person som skriver ut den.

Jag bor i Afrika och försökte idag få tag i Amox till min sambo som har halsfluss. De kräver recept från läkare även om jag är säker på att det kommer att hjälpa. Amox är Spektramox, halsfluss, öron o s v. Standardpennicilin. Men hon fick snällt gå till läkaren för ett få ett recept.
Å andra sidan kan läkare skriva ut antibiotika lättvindigt. För en vecka sedan gick hon till en läkare för hosta och läkaren kollade på hennes mammas journal och skrev ut samma medicin. Uppenbarligen utan verkan.

I Sverige gör vi odlingar av bakterier för att träffa rätt med rätt antibiotika och det är bra,.men dyrt. Här är det mer en chansning och givetvis bidrar det till en felaktig behandling.
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P
OK. Vi ändrar till att det ska vara dyrt att skriva ut antibiotika på felaktiga grunder.
 
  • Gilla
Falckman
  • Laddar…
P pmd skrev:
OK. Vi ändrar till att det ska vara dyrt att skriva ut antibiotika på felaktiga grunder.
Varför inte jobba på bägge fronter? ;)

G gaidin skrev:
Antibiotika skall vara billigt och tillgängligt för alla men det skall vara en kunnig person som skriver ut den.
Det förändrar ju inte grundproblemet, oaktat hur kunnig den som skriver ut medicinen är kommer det till syvende och sist vara priset som avgör hur mycket det kommer att användas. Visst kan man göra det dyrt och/eller omständligt att skriva ut antibiotika, men likförbannat är ju poängen att antibiotika helst inte ska användas (vid annat än typ livshotande sjukdomar), ju dyrare det är ju mindre används det.
 
P pmd skrev:
OK. Vi ändrar till att det ska vara dyrt att skriva ut antibiotika på felaktiga grunder.
Men jag tror vi inte kommer närmare målet. Vem ska sitta och kolla samtliga journaler där antibiotika skrivits ut? Hur kan du i efterhand påpeka att det där fallet vat fel?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men jag tror vi inte kommer närmare målet. Vem ska sitta och kolla samtliga journaler där antibiotika skrivits ut? Hur kan du i efterhand påpeka att det där fallet vat fel?
Det går exempelvis att lösa med schabloniserade avgifter, jämför t.ex. med hur pantsystemet fungerar i Sverige för PET-flaskor. Läkare (vilket i förlängningen alltid kommer bli patienterna) får betala en avgift för varje gång antibiotikans skrivs ut och i efterhand återkomma med bevisning varför varje specifik utskrift var rimlig och på så vis få igen pengarna. Eller så skippar man bara möjligheten att ens få igen pengarna. Poängen är att sådan som exempelvis du inte ska använda antibiotika för att bota förkylningar utan att i varje fall få en kännbar ekonomisk konsekvens. Visst är du väldigt rik hjälper det inte, men det torde få ned konsumtionen generellt.

Andra alternativ är att inte subventionera antibiotika (eller sjukvård där antibiotika är en del av behandlingen). Antibiotikans användande inom exempelvis köttproduktion är ytterligare ett område du kan jobba med.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att använda bilbälte drabbar ingen annan, tvärtom det sparar resurser när du inte behöver lika mycket vård vid en olycka. Att kräva antibiotika när det inte är helt nödvändigt medför sannolikt att liv inte kan räddas i framtiden. Förstår du inte skillnaden?
Jag kan inte se likheterna med säkerhetsbälte och antibiotika. Helt olika saker men okej.
Antibiotikan är i Sverige något som skrivs ut av högutbildade läkare. Inte du eller jag.
Till skillnad från dig vill jah gärna bli frisk så jag vill ha antibiotika om det hjälper mig.
Om du vill vänta med antibiotika tills nu nästan trillar av pinn. Så är det upp till dig..Men ingen kommer tacka dig. Jag vill ha antibiotika om det hjälper... Antibiotika ska inte bli något för de riktigt sjuka. Utan även vid halsfluss. Eller om man blir biten av en katt. Men ingen kommer tacka dig.
Man missar målet. Antibiotika ska inte vara för de riktigt sjuka. som förespråkas här i tråden. Antibiotika ska vara för alla som behöver det. Det innebär inte stt alla får det utan de som behöver det.

Men borde inte en del av en lösning att försöka få ut mer snabb sänka.. Ser man det långsiktigt så är det en investering om man subventionerade snabb sänkan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Varför inte jobba på bägge fronter? ;)


Det förändrar ju inte grundproblemet, oaktat hur kunnig den som skriver ut medicinen är kommer det till syvende och sist vara priset som avgör hur mycket det kommer att användas. Visst kan man göra det dyrt och/eller omständligt att skriva ut antibiotika, men likförbannat är ju poängen att antibiotika helst inte ska användas (vid annat än typ livshotande sjukdomar), ju dyrare det är ju mindre används det.
Här i Afrika är människor fattiga. Hade medicin varit dyrt hade folk dött.
Det skall inte vara dyrt men det skall vara träffsäkert.
Penicillin är inte dyrt att framställa så det skall inte vara dyrt att få tag I det men det skall vara rätt Penicillin vid rätt tillfälle.

T ex är bromsmediciner för HIV gratis här, liksom kondomer. Man gör vad man kan för att minska skador.

Det största problemet med antibiotika idag är att det ges slentrianmässigt till djur i förebyggande syfte. Det görs t o m i Europa.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Här i Afrika är människor fattiga. Hade medicin varit dyrt hade folk dött.
Det skall inte vara dyrt men det skall vara träffsäkert.
Penicillin är inte dyrt att framställa så det skall inte vara dyrt att få tag I det men det skall vara rätt Penicillin vid rätt tillfälle.
Det stämmer säkert, icke desto mindre är det ju fortfarande så att antibiotikan som sådan blir mindre effektiv ju oftare den används. För att råda bot på problemet kommer det ju fortfarande vara så att det behövs ett högre pris för antibiotikan. Hur fattiga människor ska ha råd till medicinen är så att säga vid sidan av poängen. Även om jag kan tänka mig att det kan lösas genom exempelvis välgörenhet (eller då att fattiga människor blir rikare, något Afrika inte är särskilt bra på att skapa förutsättningar för).

Jag har förstått det som att problemet är att varje gång penicillin eller annan antibiotika används så finns risken att resistenta bakterier utvecklas. Det är alltså själva tillgången på medicinens om i sig är problemet. Att minska tillgången på medicinen går att lösa genom att göra den dyrare. Den träffsäkerhet du talar om kommer ju i förlängningen innebära ett högre pris för läkevård, frågan är ju snarare i så fall vem som betalar det priset.
G gaidin skrev:
T ex är bromsmediciner för HIV gratis här, liksom kondomer. Man gör vad man kan för att minska skador.
Nej den är inte gratis, den betalas av någon annan... No such thing as a free lunch ;)
G gaidin skrev:
Det största problemet med antibiotika idag är att det ges slentrianmässigt till djur i förebyggande syfte. Det görs t o m i Europa.
Säkerligen och det problemet kommer du inte runt utan att antibiotika blir dyrare. Där av mitt första inlägg angående allmänningens dilemma.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Kanske någon borde prova att injicera penicillin i parksliden för att återgå till ämnet.
 
  • Haha
  • Gilla
Rejäl och 4 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men jag tror vi inte kommer närmare målet. Vem ska sitta och kolla samtliga journaler där antibiotika skrivits ut? Hur kan du i efterhand påpeka att det där fallet vat fel?
Ja, så är det. Till sist är det den som ska använda medlet som måste ha incitament att användat det restriktivt.
 
Nissens
P pmd skrev:
Ja, så är det. Till sist är det den som ska använda medlet som måste ha incitament att användat det restriktivt.
Och hur skall du implementera det jorden runt?
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Antibiotika ska inte bli något för de riktigt sjuka. Utan även vid halsfluss.
Vanligen blir man frisk från halsfluss utan att det behövs antibiotika och halsfluss orsakad av virus går inte att behandla med antibiotika.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Eller om man blir biten av en katt.
Det är nog oftast stelkrampsvaccin som behövs mot det.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.