93 521 läst · 360 svar
94k läst
360 svar
Fel boarea i hus!
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 890 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 890 inlägg
Vore ju kul att läsa dessa olika hovrättsdomar och vad om skiljer dem åt. I fallet som jag fann från 2014/2015 fick ju inte köparen någon ersättning.Fairlane skrev:Fast inte så långt enligt vad jag läst.
Är den verkligen det?
Omfattas bostadens area av undersökningsplikten?
Nej, vanligtvis skall köparen inte behöva ifrågasätta den i objektsbeskrivningen angivna arean. Detta har hovrätten fastställt i en dom där köparna beviljades prisavdrag/ersättning på 170 000 kr på grund av att bostaden var mindre än vad som angivits i objektsbeskrivningen.
Det finns ju exempel från bostadsrättsmarknaden där man fått ersättning och det har ju gjort Stockholmsmäklarna rätt paranoida när man säljer lägenheter. Och konflikten om man ska ange den felaktiga men i lägenhetsförteckningen registrerade upplåtna arean på lägenheten eller den korrekta men ej registrerade arean.
För en lägenhet kommer ju den ändrade boarean även att påverka månadsavgiften, så det är ju inte helt självklart att man ska skrika sig hes över några kvadratmeter som fattas...Claes Sörmland skrev:Vore ju kul att läsa dessa olika hovrättsdomar och vad om skiljer dem åt. I fallet som jag fann från 2014/2015 fick ju inte köparen någon ersättning.
Det finns ju exempel från bostadsrättsmarknaden där man fått ersättning och det har ju gjort Stockholmsmäklarna rätt paranoida när man säljer lägenheter. Och konflikten om man ska ange den felaktiga men i lägenhetsförteckningen registrerade upplåtna arean på lägenheten eller den korrekta men ej registrerade arean.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 890 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 890 inlägg
Jag tror det är ovanligt att föreningar ändrar årsavgifterna om nya uppgifter om en lägenhets area kommer fram. De flesta ignorerar nog detta storligen. Vi hade en tråd om detta och flera vittnade om att de hade varit aktiva i föreningar där man kände till att lägenheter hade andra uppmätta areor än det stod i lägenhetsförteckningen men att man inte ville peta på det.P Peter787 skrev:
Vi har ju inte fått någon input hur TS mätt. Men med tanke på att det inte är stort så borde det inte finnas så myckat som kan vara fel.
Men kan du bekräfta att mätning gjorts från insida yttervägg till insida yttervägg. inga avdrag för innervägagr etc (om dom inte är >30cm.) Finns det några snedtak, med <190cm där man kan misstagit sig etc?
Har huset vinklar, eller är det rektangulärt? Rektangulärt och 1 plan, är ju tex näsatn omöjligt att mäta fel
Har du några poster som du gjort "avdrag för" utifrån mätning "yttervägg-yttervägg.
Enda punkten jag skulle kunna komma på annars är om man lutat sig på gamla uppgifter, och sen tex gjort invändig tillägsisolering. 46m väggar och 2,4 tahöjd, ger 11m2 med 10cm isoreing.
Men kan du bekräfta att mätning gjorts från insida yttervägg till insida yttervägg. inga avdrag för innervägagr etc (om dom inte är >30cm.) Finns det några snedtak, med <190cm där man kan misstagit sig etc?
Har huset vinklar, eller är det rektangulärt? Rektangulärt och 1 plan, är ju tex näsatn omöjligt att mäta fel
Har du några poster som du gjort "avdrag för" utifrån mätning "yttervägg-yttervägg.
Enda punkten jag skulle kunna komma på annars är om man lutat sig på gamla uppgifter, och sen tex gjort invändig tillägsisolering. 46m väggar och 2,4 tahöjd, ger 11m2 med 10cm isoreing.
Låter som en bra början.EriksBilarAB skrev:Jag och min sambo köpte ett hus med garage för några månader sen. Angiven boyta på prospektet var 135 kvm, även energideklarationen och fastighetsregistrets uppgifter var likvärdiga så vi hade inget att ifrågasätta vid kontraktsskrivning. Jag har dock tyckt att huset i efterhand inte alls har upplevts som 135 kvm och gjorde nyligen en mätning med laser som visade på 124 kvm. Alltså hela 11 kvm mindre än angivet! Det här är en betydande summa för husets värde i fråga och jag är i full färd med att boka en certifierad areamätning för att få det på papper.
Nu är det så att säljaren hade köpt "varudeklarerat" från Anticimex, behöver jag vända mig dit med min kravställan på beloppet eller behöver jag vända mig till säljaren?
Säljaren har ansvaret för att objektsbeskrivningen i prospektet stämmer och köparens undersökningsplikt sträcker sig således inte till det. Men jag förstår inte om Anticimex varudeklarerat täcker detta också?;
Är det 11 kvm mindre så kan det ju handla om ett par hundra tusen med stockholmspriser.
Men kolla också vad ert kontrakt säger, i de jag har ingåt så står det en "disclaimer" kring bostadsyta och att om det är av vikt så skall köparen låta mäta upp denna: Och då inte bara pga planritningen, utan en allmän skrivelse.
Men står det inte med kanske du har ett case: Då antingen mot mäklaren eller säljaren skulle jag tro.
Det enda skälet till att du skulle ha ett case direkt mot anticimex är väl om ni har uppdragit åt dom att mäta upp ytan och det inte stämmer med en annan mätning (som ni nu beställer).
Om säljaren har beställt "varudeklarert" så är det en affär mellan dom och bes.firman.
Man får inte glömma att trappor ingår i de våningsplan de 'passerar'.M mojjen skrev:Vi har ju inte fått någon input hur TS mätt. Men med tanke på att det inte är stort så borde det inte finnas så myckat som kan vara fel.
Garderober som är tillgängliga från bostadsdelen, ingår i boarean, etc.
Det kan vara en ny styrelse som tycker att föreningen behöver låna pengar till någon större åtgärd, och då är det ju bra att ha lite mer ekonomiska muskler i form av intäkter att betala räntorna med och få billigare lån.Claes Sörmland skrev:Jag tror det är ovanligt att föreningar ändrar årsavgifterna om nya uppgifter om en lägenhets area kommer fram. De flesta ignorerar nog detta storligen. Vi hade en tråd om detta och flera vittnade om att de hade varit aktiva i föreningar där man kände till att lägenheter hade andra uppmätta areor än det stod i lägenhetsförteckningen men att man inte ville peta på det.
Sen finns ju den svenska avundsjukan, som kan driva fram en total översyn av lägenheternas ytor och hyror (avgifter)...
Jag har mätt insida yttervägg till insida yttervägg och har gjort 15cm avdrag på de innerväggar som överstiger 30cm i tjocklek. Enplanshus som är rektangulärt i formen så det är mao svårt att mäta fel.M mojjen skrev:Vi har ju inte fått någon input hur TS mätt. Men med tanke på att det inte är stort så borde det inte finnas så myckat som kan vara fel.
Jag är också nyfiken på hur utfallet blir.
Ska själv på en visning av lägenhet där boytan är angiven till 85 kvm i annonsen, men enligt diverse tjänster (mrkoll, hitta.se) på nätet anger lägenheten till 74 kvm.
(vid tidigare försäljning för 3 år sedan angavs 85 kvm)
Vad kan detta bero på? Var hämtar hitta.se sin information ifrån gällande boyta?
Edit: kommer kontrollera ytan vid ev köp
Ska själv på en visning av lägenhet där boytan är angiven till 85 kvm i annonsen, men enligt diverse tjänster (mrkoll, hitta.se) på nätet anger lägenheten till 74 kvm.
Vad kan detta bero på? Var hämtar hitta.se sin information ifrån gällande boyta?
Kan inte svara på var hitta.se får uppgifterna ifrån, men när vi köpte vårt hus var vi också med om att vissa sajter på nätet hade fel.sysmali skrev:Jag är också nyfiken på hur utfallet blir.
T.ex hitta.se angav 135m2 men bygglov, ritningar, skatteverket och grannarna som har samma hustyp angav 154m2.
Några år senare noterade vi att hitta.se hade ändrat siffrorna, det var inget vi påpekade för dem utan det bara hände 🙂
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Om det gäller boyta för en lägenhet, så har jag svårt att se någon annan "publik" källa än säljanonser. Det finns såvit jag vet inget allmänt tillgängligt register över storlek på lägenheter.sysmali skrev:
Det är vanligt att man i första hand använder uppgift från föreninegns (icke publika) register, vid försäljning. Eller så mäter man upp den själv. OM det i en objektbeskrivning står att uppgiften kommer ifrån föreningen, så kan man vara ganska säker på att den är mindre i verkligheten.