I säsongspremiären av Grand Designs får vi följa Ylvas och Michels husbygge, där byggslarv och egna ändringar i arkitektritningen gör att särskilt Ylva får göra stora uppoffringar. Men slutresulatet är en riktigt läcker villa som smälter in där i sluttningen vid havet.

Du kan läsa artikeln här: Rymlig villa smälter in i Vikingshill - Grand Designs
 
Välkommen att kommentera det första avsnittet av Grand Designs 2024!

Jag vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här husbyggena. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.

Utgå också från att alla som är inblandade i programmet är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.

Inlägg som inte följer våra diskussionsregler (särskilt § 5.7) raderas utan förvarning.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Härligt med innegården, men takfönstrena stack ut på ett fult sätt och takets lutning påminner om sommarstugor på 50-talet. Fult utvändig stenfasad i sutterängens källardel. Annars är det ju fint att bo i takkronorna med underbar utsikt.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Excel
Stilfullt
 
  • Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
Har inte sett avsnittet men jag anar att det är ungefär så här:

Ett par med en väl tilltagen budget bygger ett hus som ska "smälta in i naturen". Gärna med unika och/eller obeprövade material. Naturligtvis ökar kostnaderna med det dubbla, problem uppstår och bygget smälter in som en gigantisk finne på näsan. Ett år senare blir huset till salu.

Allt till ackompanjemang av en överentusiastisk linslus till programledare som till en början är "tvivlande", överdriver eventuella svårigheter och vedermödor och använder alla "svåra ord" och superlativ han lärt sig.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Filles11 och 40 till
  • Laddar…
Jag håller med paret om att ”det är ju inte arkitekterna som ska bo där”. Helt rätt att ändra så det blir som man själv vill ha det.
 
  • Gilla
SueSue och 4 till
  • Laddar…
Nu har jag bara läst här och inte tittat på avsnittet, men min första tanke är: Skitsnack

Tomtpris: 8 miljoner kr
Budget: 8-9 miljoner kr
Utfall: 14 miljoner kr

Har du en budget på 8-9 så köper du inte en tomt för samma pengar.
 
  • Gilla
Nidhogg och 3 till
  • Laddar…
Väldigt fint hus.

Jag blir däremot lite fundersam över antalet sovrum. Det stora bygget motiverades av att det var många som skulle bo men det slutade med tre sovrum i huvudbyggnaden? Och ett? i attefallaren?

Som vanligt är jag såklart helt fel ute som är mer intresserad av byggteknikerna och hur huset används och ser förbi livsstilsdelen av programmet.
 
  • Gilla
eriksaaf och 2 till
  • Laddar…
P
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Härligt med innegården, men takfönstrena stack ut på ett fult sätt och takets lutning påminner om sommarstugor på 50-talet. Fult utvändig stenfasad i sutterängens källardel. Annars är det ju fint att bo i takkronorna med underbar utsikt.
Takkronorna ?
Du menar väl trädkronorna ?
Inte första gången någon förb***ad rättstavningsplugin är ute och cyklar.
 
  • Haha
Erik9005
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
P Peter787 skrev:
Takkronorna ?
Du menar väl trädkronorna ?
Inte första gången någon förb***ad rättstavningsplugin är ute och cyklar.
Just det.
 
samovar
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Nu har jag bara läst här och inte tittat på avsnittet, men min första tanke är: Skitsnack

Tomtpris: 8 miljoner kr
Budget: 8-9 miljoner kr
Utfall: 14 miljoner kr

Har du en budget på 8-9 så köper du inte en tomt för samma pengar.
Jag uppfattade den uppskattade budgeten på 8 miljoner för enbart huset och även slutpriset på 14 för enbart huset.
 
  • Gilla
eriksaaf och 6 till
  • Laddar…
Davidbagare
”Här finns 17 kvm sällskapsyta fördelat på kök, matplats och vardagsrum.”

👌🏻
 
  • Haha
deetee och 1 till
  • Laddar…
samovar samovar skrev:
Jag uppfattade den uppskattade budgeten på 8 miljoner för enbart huset och även slutpriset på 14 för enbart huset.
Ja det måste vara 14+8 miljoner

Är delvis skymd utsikt över vatten värt så mycket pengar?
 
Vore intressant att se hur de klarade av energiberäkningen till bygglovet med så stora fönster mot norr och sedan takfönster på det. Bergvärme och FTX antar jag.
Superfint hus.
 
  • Gilla
Alice Norlander och 1 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Nu har jag bara läst här och inte tittat på avsnittet, men min första tanke är: Skitsnack

Tomtpris: 8 miljoner kr
Budget: 8-9 miljoner kr
Utfall: 14 miljoner kr

Har du en budget på 8-9 så köper du inte en tomt för samma pengar.
Redovisat i ingressen - budget 8, utfall 14 - exkl tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.