J J_B skrev:
Nån som kan svara på om en svensk central funkar med engelska tillbehör eller måste jag ha tag i en engelsk central?
som jag förstått det måste du ha en engelsk panel. Köpte själv en på security warehouse for 10 år sedan.
 
Ett alternativ man kan använda är att koppla in larmet i ens hemma system. Jag har homey och kan styra. Här är en guide jag skapade för några år sedan hur man kopplar ihop dem. Behöver alltså inte powerlink eller GSM-modul. Jag hade iof gärna köpt en 4G modul, men min panel är för gammal.

https://www.dropbox.com/scl/fi/r1hq...ey=5eyep81lv1xporbe4qzkhj40u&st=20yzt4ao&dl=0

ska även funka med home assistant, men det har jag inte provat.

Det uppstår tydligen ett problem när man ska koppla ihop mot v18 eller v19, men en användare på Homeygruppen på Facebook löste detta. Jag har uppdaterad guiden.
 
R rockthelobster skrev:
ska även funka med home assistant, men det har jag inte provat.
Jag kör Home Assistant och custom-integrationen Visonic Alarm Panel for Home Assistant (https://github.com/davesmeghead/visonic/wiki) och det funkar riktigt bra och är väldokumenterat.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
R rockthelobster skrev:
som jag förstått det måste du ha en engelsk panel. Köpte själv en på security warehouse for 10 år sedan.
Mm köpte en med v18 på ebay från england. Kom fram trasig :(
Nu verkar det som att 2G ska få finnas kvar lite längre så kör vidare på min panel ett tag till.

Fick åter igen falsk larm mitt i natten från en av mina brandvarnare ( samma som sist) bytte då batterier o sen gick den i 2 år men nu ledsna jag på den o tog bort den ur systemet.
 
Jag hade också problem med falsklarm från brandvarnarna, dels för ett par år sedan, dels nyligen. Jag blåste rent dem med tryckluft och sen dess inga problem.
Blir 2g kvar? Bra, det är väldigt praktiskt att ha en robust backup för att kunna larma av och på.
J J_B skrev:
Mm köpte en med v18 på ebay från england. Kom fram trasig :(
Nu verkar det som att 2G ska få finnas kvar lite längre så kör vidare på min panel ett tag till.

Fick åter igen falsk larm mitt i natten från en av mina brandvarnare ( samma som sist) bytte då batterier o sen gick den i 2 år men nu ledsna jag på den o tog bort den ur systemet.
 
På tal om 2G. Jag har i perioder fått återkommande skurar med meddelanden om ”Tel line restider”. Har ett minne att jag sett något om det i en tråd, men hittar inte igen. Någon som löst detta?
 
  • Fyra SMS på en mobilskärm från PowerMaster 10 GSM-modul med meddelanden om återställning av telefonlinje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag fattat det så kommer dom avvakta lite med att släcka 2g då så många nödvändiga tjänster använder det fortfarande men det är väl bara en liten tid dom förlänger så folk ska kunna byta. Precis som boxer som släcker alla betalkanaler i marknätet vid årsskiftet.
 
F
S svanstrom skrev:
Jag kör Home Assistant och custom-integrationen Visonic Alarm Panel for Home Assistant ([länk]) och det funkar riktigt bra och är väldokumenterat.
Hur kopplar du panelen till hemnätverket? 😄
 
F Fideliox skrev:
Hur kopplar du panelen till hemnätverket? 😄
Det finns flera olika alternativ, kolla wikin (https://github.com/davesmeghead/visonic/wiki/Hardware-Setup)

Jag använder en TTL-USB-kabel (likt den här: https://www.electrokit.com/kabel-usb-till-ttl-3-pin-rx/tx/gnd3.3v-hane) kopplad till en Rasberry Pi som kör programmet ser2net som skapar nätverkskopplingen (beskrivs här: https://github.com/davesmeghead/visonic/wiki/Hardware-Setup#ethernet-option-1)

TTL-kabeln kopplas in i larmet så här:
Diagram över anslutning av kabelnär du kopplar en USB- eller Ethernet-till-seriell-adapter till en larmanslutning med pinnar för Gnd, Tx, och Rx.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F
S svanstrom skrev:
Det finns flera olika alternativ, kolla wikin ([länk])

Jag använder en TTL-USB-kabel (likt den här: [länk]) kopplad till en Rasberry Pi som kör programmet ser2net som skapar nätverkskopplingen (beskrivs här: [länk])

TTL-kabeln kopplas in i larmet så här:
[bild]
Intressant! Kanske kollar på det nån dag. Hade varit nice att skriva lite automatiseringar kring det. Typ om alla telefoner disconnectar från wifi i mer än 30 minuter så larma på eller nåt.
 
R rockthelobster skrev:
som jag förstått det måste du ha en engelsk panel. Köpte själv en på security warehouse for 10 år sedan.
De går inte ihop tyvärr
 
S svanstrom skrev:
Det finns flera olika alternativ, kolla wikin ([länk])

Jag använder en TTL-USB-kabel (likt den här: [länk]) kopplad till en Rasberry Pi som kör programmet ser2net som skapar nätverkskopplingen (beskrivs här: [länk])

TTL-kabeln kopplas in i larmet så här:
[bild]
Jag har ip modul och bara 3g modem. Kan lösningen ovan göra 3 i ett (som ett kinderägg) - HA koppling, koppling till mitt nätverk av larmet och nån lösning för fallback på ett separat 4g?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.