714 777 läst · 11 048 svar
715k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Vad är problemet med drivaxlarna på C70? Är det någon knut som sitter ihop med axeln som blir sliten eller vad? En drivaxel är ju bara ett rör med splines i ändarna, den går knappast sönder.
För Saab finns det en websida där man kan hitta artikelnummer på alla delar till olika modeller:
https://www.esaabparts.com/viewparts.php?searchpart=1§ion=444805886
Saab tillhandahöll för verkstäder och återförsäljare ett datorprogram som heter EPC, Electronics Parts Catalog. Det programmet kan man hitta på nätet efter lite letande men nämnda websida ger oftast svar.
När man har artikelnummer på den reservdel man letar efter (till sin Saab) så är det enkelt att leta över hela internet efter delar.
Jag har försökt hitta någon motsvarande sida för Volvo men misslyckats så här långt, det är bara en massa reklamsidor jag hittar. Kan någon peka på minst en bra sida där man hittar artikelnummer på reservdelar till valfri modell av Volvo?
https://www.realoem.com ser ut att fungera bra för BMW, både bilar och MC. Den sidan länkar även till sidor för andra bilar men för Volvo fungerar den inte något vidare.
För Saab finns det en websida där man kan hitta artikelnummer på alla delar till olika modeller:
https://www.esaabparts.com/viewparts.php?searchpart=1§ion=444805886
Saab tillhandahöll för verkstäder och återförsäljare ett datorprogram som heter EPC, Electronics Parts Catalog. Det programmet kan man hitta på nätet efter lite letande men nämnda websida ger oftast svar.
När man har artikelnummer på den reservdel man letar efter (till sin Saab) så är det enkelt att leta över hela internet efter delar.
Jag har försökt hitta någon motsvarande sida för Volvo men misslyckats så här långt, det är bara en massa reklamsidor jag hittar. Kan någon peka på minst en bra sida där man hittar artikelnummer på reservdelar till valfri modell av Volvo?
https://www.realoem.com ser ut att fungera bra för BMW, både bilar och MC. Den sidan länkar även till sidor för andra bilar men för Volvo fungerar den inte något vidare.
Verkar svårare nu att hitta delar till bilarna. Än tidigare. Letar själv efter alternativ till Ford Etis där man kunde få fram sprängskisser och artikel nummer.T TommyC skrev:Vad är problemet med drivaxlarna på C70? Är det någon knut som sitter ihop med axeln som blir sliten eller vad? En drivaxel är ju bara ett rör med splines i ändarna, den går knappast sönder.
För Saab finns det en websida där man kan hitta artikelnummer på alla delar till olika modeller:
[länk]
Saab tillhandahöll för verkstäder och återförsäljare ett datorprogram som heter EPC, Electronics Parts Catalog. Det programmet kan man hitta på nätet efter lite letande men nämnda websida ger oftast svar.
När man har artikelnummer på den reservdel man letar efter (till sin Saab) så är det enkelt att leta över hela internet efter delar.
Jag har försökt hitta någon motsvarande sida för Volvo men misslyckats så här långt, det är bara en massa reklamsidor jag hittar. Kan någon peka på minst en bra sida där man hittar artikelnummer på reservdelar till valfri modell av Volvo?
[länk] ser ut att fungera bra för BMW, både bilar och MC. Den sidan länkar även till sidor för andra bilar men för Volvo fungerar den inte något vidare.
Med drivaxel avses komplett Axel med 2st drivknutar och det är dom som blir slitna. Ofta när det är den inte som måste bytas så går det bara att köpa komplett axel eller halvaxel, dvs utan yttre knut.
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Suck, vår Berlingo har nu börjat förbruka olja utöver vanlig bensin. Hade läst om några fall där det skett och därför varit noga att byta olja var 1000:e mil istället för 2500mil som är normal intervall. Inte dragit en droppe förrän nu vid 16300mil.
Verkar gå åt runt 2-3dl på 100mil så hanterbart men kanske inget bra tecken även om många med samma motor (1.2 Puretch) säger att det är normalt.
Vet inte om det är dags att göra sig av med bilen eller om det bara är att köra och fylla ett tag till. Bilen är i bra bruksskick och vi trivs ypperligt med den.
Ska prova och köra igenom en burk liqui-moly engineflush vid nästa oljebyte och se om det gör någon skillnad…
Verkar gå åt runt 2-3dl på 100mil så hanterbart men kanske inget bra tecken även om många med samma motor (1.2 Puretch) säger att det är normalt.
Vet inte om det är dags att göra sig av med bilen eller om det bara är att köra och fylla ett tag till. Bilen är i bra bruksskick och vi trivs ypperligt med den.
Ska prova och köra igenom en burk liqui-moly engineflush vid nästa oljebyte och se om det gör någon skillnad…
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 740 inlägg
Var och knackade på en granne en bit bort som haft en Golf stående på sin tomt i 20+år.
Uttryckte min kärlek till bilar och att det hade varit otroligt kul att rädda den. Han hade själv inga planer för den. Har länge haft en dröm om att renovera en gammal bil
Nu ska jag börja med att få upp den på pallbock och inspektera rosten under. Samt hälla i lite olja i cylindrarna för att smörja kolvringarna, och dra runt motorn för hand.
Sen får vi se ifall detta kan bli ett renoveringsprojekt
Uttryckte min kärlek till bilar och att det hade varit otroligt kul att rädda den. Han hade själv inga planer för den. Har länge haft en dröm om att renovera en gammal bil
Nu ska jag börja med att få upp den på pallbock och inspektera rosten under. Samt hälla i lite olja i cylindrarna för att smörja kolvringarna, och dra runt motorn för hand.
Sen får vi se ifall detta kan bli ett renoveringsprojekt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jotack. Audi, a3 av nån hyfsat ny årgång, hävdade oxå att 1L på 100 mil var ok. Min vän som sålde den på privatmarknaden försökte förklara det för köparen, som fullt rimligt, tyckte han köpt grisen i säcken. Illa.T TommyC skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 161 inlägg
En kollega hade en sån Ådi, slutade med att han hotade att ställa den vid entren till lokala Audi-ÅF och berätta för alla som var på väg in, de fixade bilen till slut.