På måndag och tisdag nästa vecka ska vi installera två luftluftvärmepumpar. Så idag har jag förberett markarbeten, grävt upp några gamla eternitplattor, grävt upp en buske, köpt makadam och hittat våra pingisracketar.
 
  • Förarbete för luftluftvärmepump. Grävd jordhög, uppgrävd buske, spade lutad mot husvägg och pingisracketar på marken i trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Påbörjat markarbete i trädgård med uppgrävda buskar och plattor, makadam, stenar, jord, ett träd med äpplen och diverse verktyg som kratta och hink.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Släpkärra med metallgaller, fylld med makadam, står parkerad på asfalterad väg bredvid vit trästaket och gröna buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävda eternitplattor lutade mot en hög vedkubbar; en spade står bredvid plattorna på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pingisracketar och en vikt handduk ligger på poolkanten bredvid en mosaikklädd pool.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men beror ju främst vilken växtzon man bor i och just nu har roboten har inga problem med småäpplen.
Sen när fallfrukten blir större är det ett måste att ta bort äpplena, "tjong" så sitter ett äpple fast i en gräsklipparkniv.
Växtzon har ju verkligen inget att göra huruvida Gardenas tar de små eller inte.
 
  • Gilla
  • Haha
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Växtzon har ju verkligen inget att göra huruvida Gardenas tar de små eller inte.
Nej jag menade att eftersom jag bor norrut så är det just nu små fallfrukter.
Om någon vecka så blir det problem för min gräsklipparbetjänt men då funkar Biltemas bra med större fallfrukt.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Varför länkar ni till bilderna? Det funkar ju inte, bara snurrar och kan inte ladda. Eller är det något fel på forumet?
 
Verkar vara nåt knas.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Webbhotellet har blivit strömlöst enligt Per.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
S
Klippt gräsmattan för första gången efter sådden 20/7.
 
  • Nysådd och nyklippt gräsmatta visar frodig grönt gräs med några ojämnheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nysådd gräsmatta med ojämn tillväxt klippt för första gången, synlig dräneringsbrunn och krukväxt vid kanten av en träterrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Gallrat plommonträdet för 2:a gången i år. Hoppas trädet håller nu.
Ena sidan:
Plommonträd med steg bredvid, nedfallna plommon på marken efter gallring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra sidan:
Blad och plommon från ett gallrat träd ligger utspridda på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så paketerat för att åka till återvinningscentralen för att bli biogas.
Sju hinkar fyllda med plommon placerade i bagageutrymmet på en bil, redo att köras till återvinningscentralen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
4774 och 7 till
  • Laddar…
Vattnat lingonen, då det vägrar att regna här.
 
  • En tätbevuxen skogsglänta full av lingonbuskar med röda bär, omgivna av olika gröna växter och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röda lingon växer bland gröna blad i en skogsmiljö, med torra grässtrån omkring dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Fox Lane och 9 till
  • Laddar…
Inte mycket, men passerade på annat håll i trädgården och kom mig äntligen för att ta en bild på en bärbuske/häck.
Vad är detta för något? Har sett många som plockar dessa genom åren så något kan man förmodligen göra av dem..
Närbild av en grön buske med klungor av små svarta bär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grönskande bärbuske med gröna blad och svarta bär fotograferad i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En närbild av en bärbuske med gröna blad och klasar av små, mörkfärgade bär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En tät bärbuske full av mogna svarta bär, fotograferad vid sidan av en grusgång med gröna träd och blå himmel som bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
U
tveksamt tveksamt skrev:
Inte mycket, men passerade på annat håll i trädgården och kom mig äntligen för att ta en bild på en bärbuske/häck.
Vad är detta för något? Har sett många som plockar dessa genom åren så något kan man förmodligen göra av dem..
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Tycker det ser ut som aroniabär
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Det är aronia.

Krävs rätt mycket socker för att gå från ätlig till ätbar, tycker jag. Ganska fadd och tom smak. Så sylt till exempel, jag använder det också för att dryga ut vinbärssaft och liknande.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
U
Gangstersmed Gangstersmed skrev:
Det är aronia.

Krävs rätt mycket socker för att gå från ätlig till ätbar, tycker jag. Ganska fadd och tom smak. Så sylt till exempel, jag använder det också för att dryga ut vinbärssaft och liknande.
Den ska ju plockas efter första frosten för att vara söt(are). Rätt nyttig att ha på youghurten osv. men inte riktigt något efterättsbär i smaken.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Vi har rensat bort lite trista nyponrosor som växte i en rabatt. Maken grävde även upp så mycket som möjligt av rötterna. De var stora. Sekatör i bild för storleksjämförelse.

Stora rötter från nyponrosor borttagna från rabatt ligger på gräsmatta tillsammans med en sekatör för storleksjämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Jag har upptäckt att vårt ena plommonträd som ska vara ett hanträd, har två frukter. Vi har ett honträd och hanträd bredvid varandra eftersom det inte är skjälvpollinerande. Jag trodde inte hanträd kunde producera frukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.