Lite kuriosa, har en Yamaha stående i garaget där nummerplåten inleds med BSA....
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Meka själv är ju skönt. Kunna fixa allt direkt istället för att böka med att lämna in och betala dyr service.

Och lättmekade hojar, kunna kolla ventilspel utan att ta loss en enda kåpa :)

Vissa måste ju lyfta tanken för att byta luftfilter 😅
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Och jag tycker kärringar med skygglappar, utan backspeglar och helt befriade från talang är ett jävla ofog.
Är det dig själv du beskriver?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Kan du, som uppenbarligen är en erfaren hojåkare ge några bra exempel
Ha VÄL synliga kläder & hjälm, ha lyset tänt, ge tecken i GOD tid före omkörning, inte köra om vid mötande trafik, inte köra om på insidan (framförallt inte i hög fart), hålla ut ORDENTLIGT vid omkörning, inte köra markant fortare än tillåten hastighetsgräns osv.
Skulle kunna rabbla vidare, men du kanske förstår?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja ljuddelen av feelgood drabbar dig då och då. Suck it up.
Och du själv uppskattar epa-traktorernas dunka-dunka, avgasknallar osv när du sitter tex vid grillen?

Eller när din granne kör stereon på högsta volym hela natten när de partajar och dina barn ska sova.

Suck it up!
 
Med nya maskiner är man ju lite låst till att få servicen gjord på auktoriserad plats, för att behålla garantin……och ivrigt är det ju inte mycket som behöver göras….

På Tiger 900an river man halva maskinen för att kunna göra ventilkollen, tyvärr var 2000mil. Väldigt dyrt att lämna bort den servicen så det får nog bli ett hemmaprojekt. På yamahan (mt09) är det 4000mil till ventiljobbet och så långt lär den inte gå i min ägo gissar jag….
 
galento
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Meka själv är ju skönt. Kunna fixa allt direkt istället för att böka med att lämna in och betala dyr service.

Och lättmekade hojar, kunna kolla ventilspel utan att ta loss en enda kåpa :)

Vissa måste ju lyfta tanken för att byta luftfilter 😅
På gamla Harleys med stela lyftare justerade man ju stötstängerna så man kunde snurra den för hand. Stötstångsrören var ju också lätta att skjuta ihop så man kom åt. Men de hade ju hydrauliska lyftare original. Dessa motorer är väl lite stenålder kanske men gillar dom.

En annan bra sak var att man kunde ta bort bakhjulet och kedja / bromsar satt kvar i ramen. Men detta hade ju flera.
 
galento galento skrev:
På gamla Harleys med stela lyftare justerade man ju stötstängerna så man kunde snurra den för hand. Stötstångsrören var ju också lätta att skjuta ihop så man kom åt. Men de hade ju hydrauliska lyftare original. Dessa motorer är väl lite stenålder kanske men gillar dom.

En annan bra sak var att man kunde ta bort bakhjulet och kedja / bromsar satt kvar i ramen. Men detta hade ju flera.
Därför har man alltid med sej ett gäng klädnypor:
Klädnypor används för att hålla ett par metallrör till en motor på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
J
Oh, en mctråd! 🥳 Överlycklig då man saknar forumet sporthoj.com's storhetstid, men så inleds tråden med massa gnäll om motorcyklar som låter för mycket 🥱

Kört hoj sen -03, mestadels "street" eller sport. Senaste 10-15åren har jag mestadels hållit mig på olika banor. Där kämpar man istället med att få tyst på hojen, även vissa modeller som är helt original, för att få lov att köra.
Sista hojen jag själv byggde om fick jag ha dubbla ljuddämpare på, och då var det på en liten ktm390.
Men jag håller med om att rätt ljud förhöjer körupplevelsen.

Motorcykel med orange och svart färgschema, av modellen KTM 390, parkerad på en stenlagd yta bredvid ett staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utöver den överdimensionerade kolfiberdämparen sitter där en ljuddämpare mellan sving och motor.

Just nu är jag i den perioden i livet där småbarn och hus prioriteras, så nu puttrar jag runt på en er6. Lite mesig, men trots det mest körglädje per krona när man knappt hinner med en handfull turer per säsong.
En silverfärgad Kawasaki ER-6n motorcykel står i ett garage, omgiven av cyklar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
J
MathiasS MathiasS skrev:
Med nya maskiner är man ju lite låst till att få servicen gjord på auktoriserad plats, för att behålla garantin……och ivrigt är det ju inte mycket som behöver göras….

På Tiger 900an river man halva maskinen för att kunna göra ventilkollen, tyvärr var 2000mil. Väldigt dyrt att lämna bort den servicen så det får nog bli ett hemmaprojekt. På yamahan (mt09) är det 4000mil till ventiljobbet och så långt lär den inte gå i min ägo gissar jag….
Är det inte helt olikt triumphs 675'or så är det ändå lättare gjort än på andra fabrikat. Och väldigt sällan de faktiskt behövs justeras.
Jag är bara en amatör som gjort det med hjälp av verkstadsmanual och youtube, men det tog dubbelt så lång tid för mig att göra ventilkollen på en ktm 390 än på Daytona 675 😉
Det var exl justeringen som jag sen fick göra på ktm'en. Samtliga ventiler hade fel spel efter 700mil. På triumphen var det perfekt efter 2000mil.
 
J JeLö skrev:
Oh, en mctråd! 🥳 Överlycklig då man saknar forumet sporthoj.com's storhetstid, men så inleds tråden med massa gnäll om motorcyklar som låter för mycket 🥱

Kört hoj sen -03, mestadels "street" eller sport. Senaste 10-15åren har jag mestadels hållit mig på olika banor. Där kämpar man istället med att få tyst på hojen, även vissa modeller som är helt original, för att få lov att köra.
Sista hojen jag själv byggde om fick jag ha dubbla ljuddämpare på, och då var det på en liten ktm390.
Men jag håller med om att rätt ljud förhöjer körupplevelsen.

[bild]
Utöver den överdimensionerade kolfiberdämparen sitter där en ljuddämpare mellan sving och motor.

Just nu är jag i den perioden i livet där småbarn och hus prioriteras, så nu puttrar jag runt på en er6. Lite mesig, men trots det mest körglädje per krona när man knappt hinner med en handfull turer per säsong.
[bild]
Man ska inte prata om att hojar är mesiga, jag kör med glädje ungarnas mopeder regelbundet, man ska inte fastna i att tvåhjulingar måste vara på ett speciellt sätt! Jag menar, hur många som har en vass sporthoj kan faktiskt hantera den fullt ut….10% kanske?
 
  • Gilla
JeLö
  • Laddar…
J
MathiasS MathiasS skrev:
Man ska inte prata om att hojar är mesiga, jag kör med glädje ungarnas mopeder regelbundet, man ska inte fastna i att tvåhjulingar måste vara på ett speciellt sätt! Jag menar, hur många som har en vass sporthoj kan faktiskt hantera den fullt ut….10% kanske?
Mesig jämfört med majoriteten av mina tidigare hojar 😉 Men jag håller med. Har än så länge inte kört ett tvåhjuligt fordon som jag upplevt som tråkigt.

Men hojen jag haft som roligast med är Daytona 675. Haft två stycken, samt en street triple r. Är något speciellt med triumphs 3 cylindriga motorer 😍
Två motorcyklister i full utrustning lutar sina hojar i en kurva på en racerbana, en av hojarna är numrerad "17" och den andra "666".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min första och senaste på samma bild.
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Mesig jämfört med majoriteten av mina tidigare hojar 😉 Men jag håller med. Har än så länge inte kört ett tvåhjuligt fordon som jag upplevt som tråkigt.

Men hojen jag haft som roligast med är Daytona 675. Haft två stycken, samt en street triple r. Är något speciellt med triumphs 3 cylindriga motorer 😍
[bild]
Min första och senaste på samma bild.
Vet inte om det är samma motorfamilj i alla 3 cyl Triumphs men den i min tiger 900 (2022) är jag inte riktigt sams med. Den går trevligt, bra mellanregister osv men det låter så mycket om den, det skramlar om kamdrivning och annat så det överröstar avgasljudet i original. Med slipon blir det lite bättre men det är fortfarande ett jädra skrammel (och det är inget fel, working as designed).

Den andra 3cyl i garaget (mt09) här helt tyst från sådana ljud. Normal tändföljd på den också vilket mitt öra nog föredrar….
 
U
Gillar man inte skruva skulle jag inte rekommendera min sxv, det är ju olje/filter byte var 75e mil och 6-700mil intervall för att riva motorn och mäta upp kolv/cylinder (egentligen är det körtider som är intervallet 15h för olja och 100h för att gå igenom hela motorn).

Mer rolig än praktisk om man säger så.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
F
L lat skrev:
Ha VÄL synliga kläder & hjälm, ha lyset tänt, ge tecken i GOD tid före omkörning, inte köra om vid mötande trafik, inte köra om på insidan (framförallt inte i hög fart), hålla ut ORDENTLIGT vid omkörning, inte köra markant fortare än tillåten hastighetsgräns osv.
Skulle kunna rabbla vidare, men du kanske förstår?
Tack, jag har haft MC-kort sen 1994 tror jag. Nu handlade det om folk som inte har ögon så din förslag är inte acceptabla. Hade du skrivt ”glassbilsjingeln på tutan” så hade det varit bättre. Jag kör inte om på insidan, aldrig och när jag kör om så gör jag vanligtvis det på full rulle eller åtminstone med ordentlig överfart. Det är en dödssynd att ligga och såsa parallellt med bilar vid flerfiligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.