Sitter ratten på vänster sida så bör uttagen sitta på höger sida så man kan ladda längs gatan utan att man behöver stå i vägbanan och fippla..


Sen kan man ju undra varför man väljer att montera stationer med korta kablar på dessa ställen så folk behöver dra sladden under bilen eller över taket.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det viktiga att bry sig om är att se till att få den uppdaterade med 11kW laddaren. Då funkar ju både 400v och 230v laddare.
Eller skaffa en sån laddare och komma över en billigare Niro..
 
K karlmb skrev:
Eller skaffa en sån laddare och komma över en billigare Niro..
För min del får det bli en bil med 11kW ombordladdare. Sätter upp 2st 11kW 3-fas boxar och då vill man ju ladda när solcellerna producerar
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
För min del får det bli en bil med 11kW ombordladdare. Sätter upp 2st 11kW 3-fas boxar och då vill man ju ladda när solcellerna producerar
Är det inte mer lönsamt att sälja elen dagtid och ladda bilen nattetid? så har jag förstått att dom flesta som har solceller gör då man oftast inte är hemma på dagen. Vid dåliga priser dagtid kan det förstås finnas ett värde i att ladda bilen då men oftast är ju priserna högre på dagen och lägre på natten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nej, nästan alltid bättre att använda elen själv än att sälja på dagen då man måste betala överföringsavgifter på det du köper.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Nej, nästan alltid bättre att använda elen själv än att sälja på dagen då man måste betala överföringsavgifter på det du köper.
Men du får ju 60 öre i kompensation. Om du kan sälja elen ca 20 öre dyrare än vad du köper för (det gäller i mitt elnät med deras överföringsavgifter) så lönar det sig att sälja på dagen, men det är ju tyvärr sällan så stora prisskillnader på sommaren i SE3 på sommarhalvåret.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Nej, nästan alltid bättre att använda elen själv än att sälja på dagen då man måste betala överföringsavgifter på det du köper.
Våran nätägare har inga överföringsavgifter, självklart spelar detta in i hög grad men huvudproblematiken är att bilen inte alltid står hemma när solen skiner som mest. Självklart finns hemjobbare men dom behöver också sällan ladda bilen särskilt mycket.
 
L Liljeros skrev:
Är det inte mer lönsamt att sälja elen dagtid och ladda bilen nattetid? så har jag förstått att dom flesta som har solceller gör då man oftast inte är hemma på dagen. Vid dåliga priser dagtid kan det förstås finnas ett värde i att ladda bilen då men oftast är ju priserna högre på dagen och lägre på natten.
Beror på aktuella priserna. Nu är det väl billigare på dagen än natten
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Med en elbil är hela världen ett tivoli! 😉
[bild]
Tivoli eller ej, men så här får inte fossilbilar parkera. Helt ok för elbilar dock, enligt lokal bestämmelse.
 
  • Elbil parkerad vid lastplats med skylt som förbjuder parkering för fossildrivna bilar enligt lokal bestämmelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pacman42 pacman42 skrev:
Men du får ju 60 öre i kompensation. Om du kan sälja elen ca 20 öre dyrare än vad du köper för (det gäller i mitt elnät med deras överföringsavgifter) så lönar det sig att sälja på dagen, men det är ju tyvärr sällan så stora prisskillnader på sommaren i SE3 på sommarhalvåret.
60 öre ska då räcka till
lilytwig lilytwig skrev:
Tivoli eller ej, men så här får inte fossilbilar parkera. Helt ok för elbilar dock, enligt lokal bestämmelse.
Really? Var då har man upphävt betydelsen av den skylten?
 
K karlmb skrev:
60 öre ska då räcka till

Really? Var då har man upphävt betydelsen av den skylten?
Det är privat mark och då kan markägaren bestämma litet som han vill. Det är en parkeringsplats för endast el-bil bakom skylten. Tydligen struntar folk i allmänhet i p-förbudsskyltar. "Böterna" är ju oftast mindre än ev p-avgift, men vid stoppförbud är de kanske 10-falt dyrare. Märklig skyltning, men tydligen så fungerar det.
 
Logad Logad skrev:
Har man porten höger bak eller vänster fram kan man ofta ställa sig till höger om högraste stolpen i raden om det finns plats. I Mantorp ställer jag min Kona vid stolpen längst till vänster i enkelraden. Parkerar i 45 graders vinkel med nosen mot stolpen, då räcker kabeln till porten som sitter till vänster i fronten. Då tar jag bara en laddplats samt ickeladdplatsen till vänster om den.
Det är få folk som tänker längre än näsan räcker, du är en av få som tänkt längre 👍
 
lilytwig lilytwig skrev:
Tydligen struntar folk i allmänhet i p-förbudsskyltar. "Böterna" är ju oftast mindre än ev p-avgift, men vid stoppförbud är de kanske 10-falt dyrare.
Kan du ge ett exempel på när brott mot stoppförbud skulle kunna straffas med tio gånger så höga böter som brott mot parkeringsförbud? Jag tycker det verkar orimligt men kan ha fel.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Kan du ge ett exempel på när brott mot stoppförbud skulle kunna straffas med tio gånger så höga böter som brott mot parkeringsförbud? Jag tycker det verkar orimligt men kan ha fel.
Det var fel. Tredubbelt ska det vara i detta fall. 900:- (per dygn).
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Stå på stopplikt för 900 kr/dygn är ju billigt.
 
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.