MathiasS MathiasS skrev:
Detta är med insatsen/db-killer kvar i röret.
Jag tog bort min, kommer inte montera den igen:p man drog för mycket på munnen för de. Har du råkat ut för motorlampan ännu? har lyckats 2 gånger efter bytet.
 
B berne88 skrev:
Jag tog bort min, kommer inte montera den igen:p man drog för mycket på munnen för de. Har du råkat ut för motorlampan ännu? har lyckats 2 gånger efter bytet.
Nej jag har en minikatt före diagnossonden och det verkar vara en lösning som fungerar rätt länge.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nej jag har en minikatt före diagnossonden och det verkar vara en lösning som fungerar rätt länge.
yes, kör samma nu, än så funkar det fint
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
galento
Nån mer som gillar äldre hojar utan insprut , stereo , ABS och vattenkylning mm ?
 
F
galento galento skrev:
Nån mer som gillar äldre hojar utan insprut , stereo , ABS och vattenkylning mm ?
Stereo… vad fan, då kan du ju lägga till backväxel och motordriven markis med.

Av det du nämner så har jag bara insprutning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
galento galento skrev:
Nån mer som gillar äldre hojar utan insprut , stereo , ABS och vattenkylning mm ?
Enkelhet är skönt. Ska man ha förgasare ska de va kickstart också. Jag är trött på läckande förgasare.. och döda batterier 😉

Min nyaste hoj är från 2022, har varken ABS eller Stereo
 
galento galento skrev:
Nån mer som gillar äldre hojar utan insprut , stereo , ABS och vattenkylning mm ?
Eftersom jag kör varje dag och inte bara åker på tur när det är bra väder är nuvarande maskiner nya eller nästan nya, men som söndagsmaskin skulle någon veteranhoj vara kul tror jag…..
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Eftersom jag kör varje dag och inte bara åker på tur när det är bra väder är nuvarande maskiner nya eller nästan nya, men som söndagsmaskin skulle någon veteranhoj vara kul tror jag…..
Jag betvivlar faktiskt det. Ur ett körperspektiv blir man chockad över de urusla bromsarna och att allt skakat. Nya hojar är helt enkelt för bra utan att ha blivit direkt tråkiga. Skall man fastna för gamla hojar så tror jag man skall ha en fetish för att synkronisera förgasarbryggor och ställa in ventiler och sånt.
 
F fsn skrev:
Jag betvivlar faktiskt det. Ur ett körperspektiv blir man chockad över de urusla bromsarna och att allt skakat. Nya hojar är helt enkelt för bra utan att ha blivit direkt tråkiga. Skall man fastna för gamla hojar så tror jag man skall ha en fetish för att synkronisera förgasarbryggor och ställa in ventiler och sånt.
Ställa ventiler, eller kontrollera får man ju göra oavsett. Ytterst få med hydrauliska lyftare.

Tur jag bara har stånkor numera, bara en förgasare
 
F fsn skrev:
Jag betvivlar faktiskt det. Ur ett körperspektiv blir man chockad över de urusla bromsarna och att allt skakat. Nya hojar är helt enkelt för bra utan att ha blivit direkt tråkiga. Skall man fastna för gamla hojar så tror jag man skall ha en fetish för att synkronisera förgasarbryggor och ställa in ventiler och sånt.
Ja jag vet inte säkert men jag samlar på upplevelser mer än fysiska maskiner när det gäller mc, och en gammal indian eller nått är jag sugen på att testa, men jag har inga illusioner om att det är något man orkar hålla på med till vardags. Det finns å andra sidan många andra hojtyper på listan också.
 
galento
F fsn skrev:
Stereo… vad fan, då kan du ju lägga till backväxel och motordriven markis med.

Av det du nämner så har jag bara insprutning.
Samma här insprut och förgasare , men måste erkänna att man är sugen på en besbefriad hoj. Behöver nog elstart då knäna är risiga men har kickat en del hojar tidigare. Den senaste shovelheaden körde man 12 år , fungerade väldigt bra.
 
Redigerat:
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ställa ventiler, eller kontrollera får man ju göra oavsett. Ytterst få med hydrauliska lyftare.

Tur jag bara har stånkor numera, bara en förgasare
Jo jag vet, shimsa i mitt fall. Har en hel låda med shims i olika tjocklet. Sitter med mikrometer och hundradels bladmått vartannat år. Och enligt boken nya kamremmar vart tredje….

Men skillnaden är att de som kör gamla grejer i stor utsträckning mekar allt själva. De (eller åtminstone en stor del av dem) som kör nya saker lämnar in.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
ABS på en hoj gör mycket större nytta än ABS på en bil. ABS har nog räddat mig från att köra omkull några gånger, skulle inte vilja vara utan. Förgasare är jag gärna utan. Insprutning fungerar mycket bättre än förgasare.

Jag har aldrig ägt någon MC med förgasare. När vi åkte HD på långsemester i USA så träffade vi en äldre herre på HD i klippiga bergen. Han var mycket entusiastisk över hur bra HDn med insprutning fungerade på höga höjder. Äldre HD med förgasare behövde man byta munstycken på en eller två gånger om man skulle upp på Pikes Peak. Motorn tappar markant med effekt på hög höjd men insprutningen ser till att motorn går så bra den kan. Med förgasare går det inte att köra upp på Pikes Peak utan att byta munstycken.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
galento
Har åkt med förgasare på hojen i många år utan problem med de förhållanden
som gäller i Norden. Men insprutning har ju sina fördelar så klart , men åker
gärna förgasarhoj 😀

Men som fsn skriver : "Men skillnaden är att de som kör gamla grejer i stor utsträckning mekar allt själva. De (eller åtminstone en stor del av dem) som kör nya saker lämnar in"

Man gillar att kunna mecka lite själv , det är ju en del av intresset.
 
U
galento galento skrev:
Nån mer som gillar äldre hojar utan insprut , stereo , ABS och vattenkylning mm ?
Har en BSA B33 från -54, den har kick och saknar hastighetsmätare. Och en SXV 550 den har dock insprut och vattenkylning men ingen ABS.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.