712 150 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
För att återgå till bilar, har för en stund sedan avslutat ett kamremsbyte på yngste sonens Volvo V40 T4 AWD Cross Country 2014,fy satan vilket skitgöra!
Vi började ca 11.30 0ch blev färdiga 19.30 med 45 minuters middag emellan.
Så förbaskade trångt att det kanske varit enklare att plocka ur motorn istället. Själva motorn är inte problemet, men utrymmet mellan kamdrivning och främre ramben är så in i bängen trångt att det inte går att få ned handen emellan, knappt ens något finger.
Lokala Volvo-verkstan skulle ha knappt 10 000 för jobbet, någon liten lokal verkstad runt 7000 och hade semesterstängt så sonen halvt propsade på att vi skulle göra det själva istället.
Grejorna köptes på Mekonomen, kamrem, spännare, löphjul, multirem och ett oljefilter blev ca 2800 kr.
Den karossen är ju egentligen inte avsedd för en Volvo-femma, en meckares mardröm, åtminstone när det gäller kamremsbyte.
Och utan en lyft hade vi väl stått där ännu och svurit.
Och som alltid när jag meckar Volvo-bilar från tiden när Ford var huvudägare får jag rysningar när jag ser detaljer som det står FoMoCo på.
Vi började ca 11.30 0ch blev färdiga 19.30 med 45 minuters middag emellan.
Så förbaskade trångt att det kanske varit enklare att plocka ur motorn istället. Själva motorn är inte problemet, men utrymmet mellan kamdrivning och främre ramben är så in i bängen trångt att det inte går att få ned handen emellan, knappt ens något finger.
Lokala Volvo-verkstan skulle ha knappt 10 000 för jobbet, någon liten lokal verkstad runt 7000 och hade semesterstängt så sonen halvt propsade på att vi skulle göra det själva istället.
Grejorna köptes på Mekonomen, kamrem, spännare, löphjul, multirem och ett oljefilter blev ca 2800 kr.
Den karossen är ju egentligen inte avsedd för en Volvo-femma, en meckares mardröm, åtminstone när det gäller kamremsbyte.
Och utan en lyft hade vi väl stått där ännu och svurit.
Och som alltid när jag meckar Volvo-bilar från tiden när Ford var huvudägare får jag rysningar när jag ser detaljer som det står FoMoCo på.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Bilarna verkar vara byggda för att föda bilverstäderna. Jag hade en liiiten läcka på en smal kylvattenslang som är placerad under insugningsröret på V70. Tillräckligt för att tända varningslampan varje dag. Bilia ville ha 10.000 för att laga. No way tänkte jag och köpte delarna för ca 1500 på nätet. Det tog nästan två dagar i lånat garage att byta det kombinerade rörpaketet för kylvatten och vevhusventilation. Någon vända till Biltema för att köpa rätt sorts förlängare som krävdes för att komma åt skruvarna under insuget. "Halva motorn" fick demonteras för att komma åt röret och kolfällan som ändå ska bytas med vissa intervall. Verkstan gör säkert jobbet på ett par timmar eftersom de har rätt verktyg och rutin.mikethebik skrev:För att återgå till bilar, har för en stund sedan avslutat ett kamremsbyte på yngste sonens Volvo V40 T4 AWD Cross Country 2014,fy satan vilket skitgöra!
Vi började ca 11.30 0ch blev färdiga 19.30 med 45 minuters middag emellan.
Så förbaskade trångt att det kanske varit enklare att plocka ur motorn istället. Själva motorn är inte problemet, men utrymmet mellan kamdrivning och främre ramben är så in i bängen trångt att det inte går att få ned handen emellan, knappt ens något finger.
Lokala Volvo-verkstan skulle ha knappt 10 000 för jobbet, någon liten lokal verkstad runt 7000 och hade semesterstängt så sonen halvt propsade på att vi skulle göra det själva istället.
Grejorna köptes på Mekonomen, kamrem, spännare, löphjul, multirem och ett oljefilter blev ca 2800 kr.
Den karossen är ju egentligen inte avsedd för en Volvo-femma, en meckares mardröm, åtminstone när det gäller kamremsbyte.
Och utan en lyft hade vi väl stått där ännu och svurit.
Och som alltid när jag meckar Volvo-bilar från tiden när Ford var huvudägare får jag rysningar när jag ser detaljer som det står FoMoCo på.
Jag har bytt på flera V70 och gamla V40 med 4 cylindrig vitmotor, det är skapligt enkelt, men förstår att det blir bökigt med 5an i generation II, gissar att den är smalare än V70 mellan rambenen, det är väl samma bil som Ford Focus i grunden som även den har 5a i sitt värsta utförande.mikethebik skrev:För att återgå till bilar, har för en stund sedan avslutat ett kamremsbyte på yngste sonens Volvo V40 T4 AWD Cross Country 2014,fy satan vilket skitgöra!
Vi började ca 11.30 0ch blev färdiga 19.30 med 45 minuters middag emellan.
Så förbaskade trångt att det kanske varit enklare att plocka ur motorn istället. Själva motorn är inte problemet, men utrymmet mellan kamdrivning och främre ramben är så in i bängen trångt att det inte går att få ned handen emellan, knappt ens något finger.
Lokala Volvo-verkstan skulle ha knappt 10 000 för jobbet, någon liten lokal verkstad runt 7000 och hade semesterstängt så sonen halvt propsade på att vi skulle göra det själva istället.
Grejorna köptes på Mekonomen, kamrem, spännare, löphjul, multirem och ett oljefilter blev ca 2800 kr.
Den karossen är ju egentligen inte avsedd för en Volvo-femma, en meckares mardröm, åtminstone när det gäller kamremsbyte.
Och utan en lyft hade vi väl stått där ännu och svurit.
Och som alltid när jag meckar Volvo-bilar från tiden när Ford var huvudägare får jag rysningar när jag ser detaljer som det står FoMoCo på.
Men heter inte bilen V50 ??
Hade själv span på V50 med 2,5T för några år sen efter en V40 T4 gen 1, men jag hamnade i en BMW som har motorn åt rätt håll och drivning på rätt hjul och saknar kamrem 😉
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 736 inlägg
V50 är en tidigare generation, den blev ersatt av V60 som den mindre V40 delar en del med.Isakare skrev:Jag har bytt på flera V70 och gamla V40 med 4 cylindrig vitmotor, det är skapligt enkelt, men förstår att det blir bökigt med 5an i generation II, gissar att den är smalare än V70 mellan rambenen, det är väl samma bil som Ford Focus i grunden som även den har 5a i sitt värsta utförande.
Men heter inte bilen V50 ??
Hade själv span på V50 med 2,5T för några år sen efter en V40 T4 gen 1, men jag hamnade i en BMW som har motorn åt rätt håll och drivning på rätt hjul och saknar kamrem 😉
Nog är det en V40, fast av generation II som kom 2013, V50 är herrgårdsvarianten av S40 generation II som kom 2004.Isakare skrev:Jag har bytt på flera V70 och gamla V40 med 4 cylindrig vitmotor, det är skapligt enkelt, men förstår att det blir bökigt med 5an i generation II, gissar att den är smalare än V70 mellan rambenen, det är väl samma bil som Ford Focus i grunden som även den har 5a i sitt värsta utförande.
Men heter inte bilen V50 ??
Hade själv span på V50 med 2,5T för några år sen efter en V40 T4 gen 1, men jag hamnade i en BMW som har motorn åt rätt håll och drivning på rätt hjul och saknar kamrem 😉
Och eftersom Ford då styrde en hel del över Volvo så delade Volvo bottenplattor och en del annat med Ford.
Vi hade en Volvo XC70 2011 mellan 2015-2018 och en hel del chassikomponenter stod det FoMoCo på.
Likadant på den XC60 2017 vi hade mellan 2018-2023, var också en del som var "felmärkt" undertill.
Bägge dessa var verkligen bra bilar med fantastisk komfort och körbarhet, inga problem alls annat än service och däck så kvaliten var det inget fel på.
Nu åker vi sedan 2023 som primärbil en XC60 T8 hybrid 2019, och den är vi ännu nöjdare med, accar som en raket trots över två ton, drar soppa som en moped och kostar 360:- årligen i skatt.
Går cirka 3 mil enbart på el men regenererar vilket gör att mycket energi återvinns och gör att den vid kombinerad blandad körning med en hel del långkörningar och en del med släpvagn snittat 0,68 bensin per mil sedan september 2023.
Siffror man enbart kunde drömma om för 25-30 år sedan.
Laddar gör vi enbart hemma och är inte heller något som påverkar elräkningen nämnbart vilken förvånar mig lite.
Undrar om det är skarvsladden från grannens hönshus som bidrar?😆
Har sedan länge sagt att hybrid är det ultimata drivmedlet vilket denna bil bevisat.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 736 inlägg
Snål för en stor SUV menar du. För en annan som vande sig vid 90-tals Hondorna som lätt gick att köra på 0,5l/milen bensin.mikethebik skrev:Nog är det en V40, fast av generation II som kom 2013, V50 är herrgårdsvarianten av S40 generation II som kom 2004.
Och eftersom Ford då styrde en hel del över Volvo så delade Volvo bottenplattor och en del annat med Ford.
Vi hade en Volvo XC70 2011 mellan 2015-2018 och en hel del chassikomponenter stod det FoMoCo på.
Likadant på den XC60 2017 vi hade mellan 2018-2023, var också en del som var "felmärkt" undertill.
Bägge dessa var verkligen bra bilar med fantastisk komfort och körbarhet, inga problem alls annat än service och däck så kvaliten var det inget fel på.
Nu åker vi sedan 2023 som primärbil en XC60 T8 hybrid 2019, och den är vi ännu nöjdare med, accar som en raket trots över två ton, drar soppa som en moped och kostar 360:- årligen i skatt.
Går cirka 3 mil enbart på el men regenererar vilket gör att mycket energi återvinns och gör att den vid kombinerad blandad körning med en hel del långkörningar och en del med släpvagn snittat 0,68 bensin per mil sedan september 2023.
Siffror man enbart kunde drömma om för 25-30 år sedan.
Laddar gör vi enbart hemma och är inte heller något som påverkar elräkningen nämnbart vilken förvånar mig lite.
Undrar om det är skarvsladden från grannens hönshus som bidrar?😆
Har sedan länge sagt att hybrid är det ultimata drivmedlet vilket denna bil bevisat.
Det är ju sant förstås, men snitt på 0,68 liter bensin per mil senaste 1200 milen för en bil som väger in över två ton, har över 400 hästar och innefattar en hel del snabb landsvägskörning samt ganska många mil med släpvagn med kåpa, det tycker åtminstone jag är oerhört överkomligt/billigt.Johannes Carlsson skrev:
Fast om jag åker min Austin A35 från 1958 med 32 hästar under huven åker jag ännu billigare, men då går det inte fortare än 80, släpvagnen får bli en lära-gå-vagn från BRIO i ett snöre bakom, och den snabba motorvägskörningen är en dröm enbart för dåtidens reklammakare😆
Allt beror på vad man jämför med och använder det till.
Har du kommit uppemot 4 mil nån gång med XC60?mikethebik skrev:Nog är det en V40, fast av generation II som kom 2013, V50 är herrgårdsvarianten av S40 generation II som kom 2004.
Och eftersom Ford då styrde en hel del över Volvo så delade Volvo bottenplattor och en del annat med Ford.
Vi hade en Volvo XC70 2011 mellan 2015-2018 och en hel del chassikomponenter stod det FoMoCo på.
Likadant på den XC60 2017 vi hade mellan 2018-2023, var också en del som var "felmärkt" undertill.
Bägge dessa var verkligen bra bilar med fantastisk komfort och körbarhet, inga problem alls annat än service och däck så kvaliten var det inget fel på.
Nu åker vi sedan 2023 som primärbil en XC60 T8 hybrid 2019, och den är vi ännu nöjdare med, accar som en raket trots över två ton, drar soppa som en moped och kostar 360:- årligen i skatt.
Går cirka 3 mil enbart på el men regenererar vilket gör att mycket energi återvinns och gör att den vid kombinerad blandad körning med en hel del långkörningar och en del med släpvagn snittat 0,68 bensin per mil sedan september 2023.
Siffror man enbart kunde drömma om för 25-30 år sedan.
Laddar gör vi enbart hemma och är inte heller något som påverkar elräkningen nämnbart vilken förvånar mig lite.
Undrar om det är skarvsladden från grannens hönshus som bidrar?😆
Har sedan länge sagt att hybrid är det ultimata drivmedlet vilket denna bil bevisat.
Jag kommer 4 mil med V90 T8 på sommarhalvåret, snittförbrukning 0,39, oklart sedan när, och det körs mest korta turer i stan men någon längre tripp i semestertider.
Nu under sommartid kommer vi nog drygt 3 mil eller mer beroende på vilken väg vi åker.FredrikR skrev:
När hustrun kör enbart under veckorna sommarhalvåret med kortare körningar går det väl knappt någon soppa alls, den totala sträckan hon kör under en dag mellan nattladdningarna är oftast under 3 mil.
Vinter och många minusgrader startar motorn direkt och går under en period, då går det mer soppa.
Skulle man enbart köra under sommarhalvåret så blev nog snittförbrukningen väldigt låg.
Föregående ägare till vår bil hade en snittförbrukning under de senaste 6700 milen innan vi tog över den på halvt osannolika 0,2 liter per 100 km.
Trodde det var fel men uppenbarligen körde han enbart kortare sträckor upp tll 15 km mellan hem och kontor och hade alltid sladden i så fort han stannade, kanske bilen också stod i tempererat utrymme hemma och på jobb.
Fattar ändå inte hur han lyckades, kanske det berömda ägget mellan fot och gaspedal och ignorerar sura blickar från medtrafikanter.
Även om jag närmar mig 50 så kan jag verkligen inte förneka att T8an bjuder in till snabba accelerationer med powerläget invalt. 😎mikethebik skrev:Nu under sommartid kommer vi nog drygt 3 mil eller mer beroende på vilken väg vi åker.
När hustrun kör enbart under veckorna sommarhalvåret med kortare körningar går det väl knappt någon soppa alls, den totala sträckan hon kör under en dag mellan nattladdningarna är oftast under 3 mil.
Vinter och många minusgrader startar motorn direkt och går under en period, då går det mer soppa.
Skulle man enbart köra under sommarhalvåret så blev nog snittförbrukningen väldigt låg.
Föregående ägare till vår bil hade en snittförbrukning under de senaste 6700 milen innan vi tog över den på halvt osannolika 0,2 liter per 100 km.
Trodde det var fel men uppenbarligen körde han enbart kortare sträckor upp tll 15 km mellan hem och kontor och hade alltid sladden i så fort han stannade, kanske bilen också stod i tempererat utrymme hemma och på jobb.
Fattar ändå inte hur han lyckades, kanske det berömda ägget mellan fot och gaspedal och ignorerar sura blickar från medtrafikanter.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 736 inlägg
Hur stort batteri har du, visst gjordes det en liten uppgradering i batterikapaciteten?FredrikR skrev:
Ja, laddhybrid är inte dumt.
Många år sen, men bekanta med fördelaktigt körmönster, 2,1 mil enkel med laddning i båda ändarna dagligen och nån inköpsresa på helgerna tankade sin Outlander 2 gånger på ett år.
Stor familj som åkt Voyager innan, de var mer än nöjda, bensinen till den kostade mer än avbetalningen på Mitsubishin.
Många år sen, men bekanta med fördelaktigt körmönster, 2,1 mil enkel med laddning i båda ändarna dagligen och nån inköpsresa på helgerna tankade sin Outlander 2 gånger på ett år.
Stor familj som åkt Voyager innan, de var mer än nöjda, bensinen till den kostade mer än avbetalningen på Mitsubishin.