Halloj.
Jag har köpt en beg. spis och vill koppla den för användning. Det är 230V variant ett fas. Se bilder.
Ska jag köpa en vanlig stickkontakt 1 fas och börja använda den i vägguttaget (230v)
Tack på förhand !
Jag har köpt en beg. spis och vill koppla den för användning. Det är 230V variant ett fas. Se bilder.
Ska jag köpa en vanlig stickkontakt 1 fas och börja använda den i vägguttaget (230v)
Tack på förhand !
Ringde föra ägare precis och han nämnde att lägenheten är från 60 talet och föra ägare hade köpt denna spis som är nåt år gammal och de hade kopplat in det direkt med AC i väggen.F Fabian S. skrev:
Den spisen har en anslutningseffekt på 9 kW. Ett vanligt vägguttag kan normalt ge 2,3 kW. Så svaret är nej, du ska inte koppla en stickpropp på den och köra.
Den spisen kan kopplas på enfas men också, och väldigt mycket hellre i Sverige, på trefas. Det framgår av inkopplingsanvisningen på din bild. Om du vill använda den rekommenderar jag att du låter dra fram en trefasgrupp.
Föregående ägare har också skickat med dragavlastningen som ska sitta i anslutningsdosan där den spisen kopplades loss ifrån. Det är hyggligt att lämna tillbaka den om inte föregående ägare helrenoverar lägenheten ändå.
Den spisen kan kopplas på enfas men också, och väldigt mycket hellre i Sverige, på trefas. Det framgår av inkopplingsanvisningen på din bild. Om du vill använda den rekommenderar jag att du låter dra fram en trefasgrupp.
Föregående ägare har också skickat med dragavlastningen som ska sitta i anslutningsdosan där den spisen kopplades loss ifrån. Det är hyggligt att lämna tillbaka den om inte föregående ägare helrenoverar lägenheten ändå.
Är det bara en extraspis på altanen kan du använda ett vanligt eluttag.
MEN man kan bara använda 2-3 delar samtidig, t.ex. ugn + 2 plattor.
I och med termostat så är det bara en kort stund som det tar effekt som t.ex. ugn tar full effekt i 5 min vid uppvärmning sedan bara 10-15 sek/minut.
I och med termostat så är det bara en kort stund som det tar effekt som t.ex. ugn tar full effekt i 5 min vid uppvärmning sedan bara 10-15 sek/minut.
L Leif i Skåne skrev:Är det bara en extraspis på altanen kan du använda ett vanligt eluttag.
I och med termostat så är det bara en kort stund som det tar effekt som t.ex. ugn tar full effekt i 5 min vid uppvärmning sedan bara 10-15 sek/minut.tac Le
tack Leif för ditt svar. Det känns säkrare att kolla om det går att dra fram en fas till ute rummet annars känns det riskabelt att hålla på såL Leif i Skåne skrev:
Är det väldigt komplicerat och dyrt och jag ska ordna fackman för dra 3fas till ute rummet? Uterummet är i samma våning som elcentral är. Det är en plan vila.L Leif i Skåne skrev:
Om det finns plats i elcentralen så beror det mest på hur krångligt det är att få fram en kabel. Att tänka på är också att perilexuttag inte är petskyddade så de måste sitta instängda bakom något. Ett alternativ är ett blockerat CEE416 men de är inte direkt små och diskreta.
Det kommer vara extra spis och om Jag nu ska använda bara ugnen som tar 0.83 kW/h och en vanlig uttag klarar 3,68 kW då bara det funka. Tänker jag rätt ? Eller är jag ute och cyklar 😅tommib skrev:
Nu blandar du ihop energi och effekt.
En "vanlig ugn" brukar vara på ca 1,6 kW i effekt i normalläge, uppåt 3 kW i snabb- eller grilläge.
En "vanlig ugn" brukar vara på ca 1,6 kW i effekt i normalläge, uppåt 3 kW i snabb- eller grilläge.
Min ugn i en ElektroHelios spis med vanliga plattor där ugnen går på 2 faser utan nolla drar ungefär:
Ampere
L1 L2
5.4 5.5 över & undervärme
2.7 2.8 övervärme
2.7 2.8 undervärme
5,3 5,4 grillelement
7,7 7,8 snabb
Ampere
L1 L2
5.4 5.5 över & undervärme
2.7 2.8 övervärme
2.7 2.8 undervärme