S Staffan-N skrev:
Ja dett är nivån när det ska diskuteras ekonomi, politik, relationer osv. som inte handlar om hantverk eller husbygge. Luta dig tillbaka och bli underhållss
A AndersS skrev:
Jag citerade bara att du skrev "NY".
Sedan anser jag att man ska hålla god ton och helt undvika personangrepp, helst även nedsättande kommentarer. Finns lite här i forumregler, som vägledning.
[länk]
Vet inte när jag ger upp, oftast när det övergår till personangrepp, vet inte bättre.
OT får man leva med, det är oundvikligt.
Det var en kommentar till mitt inlägg.
"Jag får andnöd när en NY" skriver.
Personen följde sedan upp med ett flertal DM till mig.
Där blir det inga hus byggda.
 
I Intet skrev:
Ja det klart. Han spekulerar (troligtvis) att firman kommer att gå bra. Men hur det verkligen kommer att gå, vet han naturligtvis inte. Alltså en spekulation.
OK.
Så någon som tröttnar på att vara anställd börjar "spekulera" genom att starta en egen verksamhet?
Vad det har med amortering är inte riktigt helt uppenbart.
 
H Heidelbeere skrev:
Det var en kommentar till mitt inlägg.
"Jag får andnöd när en NY" skriver.
Personen följde sedan upp med ett flertal DM till mig.
Där blir det inga hus byggda.
I den här tråden bygger vi inget, bara spekulerar i hur pengar ska användas.
Välkommen i områden med byggande så finns det mycket att hämta. Här har jag fått mycket värdefull hjälp och kanske kunnat ge lite tillbaka. Under min profil kan du se de senaste trådarna jag skrivit om panelbyte, bygga friggebod, vedhantering, fiberbyggnad, wifi nät, etc.
 
S Staffan-N skrev:
Ja dett är nivån när det ska diskuteras ekonomi, politik, relationer osv. som inte handlar om hantverk eller husbygge. Luta dig tillbaka och bli underhållen ;)
Jepp, det är sit down comedy.
 
H Heidelbeere skrev:
OK.
Så någon som tröttnar på att vara anställd börjar "spekulera" genom att starta en egen verksamhet?
Vad det har med amortering är inte riktigt helt uppenbart.
Jo. Framtiden kan vara osäkrare än den ter sig. Det kan påverka TS val. Fonder kontra amortering.
 
I Intet skrev:
Jo. Framtiden kan vara osäkrare än den ter sig. Det kan påverka TS val. Fonder kontra amortering.
Och så den svåra fråga " vad är framtid" om man vill spara/investera?
2-5-10-20-30-40år. Jag började min resa på tidigt 80-tal med sparande och även aktier där jag sedan över tid ändrat med fonder, fastighetsköp, amortering, lite skog, ISK, etc
Så det är en balansgång att leva det liv man vill men även trygg ekonomi.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Jo. Framtiden kan vara osäkrare än den ter sig. Det kan påverka TS val. Fonder kontra amortering.
Du väljer att inte svara på min fråga.
 
H Heidelbeere skrev:
Du väljer att inte svara på min fråga.
Inte med vilje.
 
I Intet skrev:
Inte med vilje.
Stämmer bra, som en ekonom jag hade som ibland svarade "krasst logiskt bara med ekonomi så blir svaret Ja" ska vi lägga in andra faktorer där vi får gissa blir svaret "kanske" och sedan fick jag lägga in andra faktorer utifrån min vy och då kunde det bli "Nej".
 
Varför amortera ? vi har samma ränta på sparkontot som på lånekontot, plus minus noll i utgift samt tillgång till pengarna om det skulle behövas
 
H Heidelbeere skrev:
Jepp, det är sit down comedy.
Väldigt intressant.
H Heidelbeere skrev:
Det var en kommentar till mitt inlägg.
"Jag får andnöd när en NY" skriver.
Personen följde sedan upp med ett flertal DM till mig.
Där blir det inga hus byggda.
A AndersS skrev:
Och så den svåra fråga " vad är framtid" om man vill spara/investera?
2-5-10-20-30-40år. Jag började min resa på tidigt 80-tal med sparande och även aktier där jag sedan över tid ändrat med fonder, fastighetsköp, amortering, lite skog, ISK, etc
Så det är en balansgång att leva det liv man vill men även trygg ekonomi.
Spara gör man på en gång, direkt.
Skiljelinjen mellan spara och investera för en normal privatperson är hårfin.

A AndersS skrev:
Stämmer bra, som en ekonom jag hade som ibland svarade "krasst logiskt bara med ekonomi så blir svaret Ja" ska vi lägga in andra faktorer där vi får gissa blir svaret "kanske" och sedan fick jag lägga in andra faktorer utifrån min vy och då kunde det bli "Nej".
Jag försöker förstå ditt inlägg men tolkar det som att en ekonom inte gav ett entydigt svar.
Kan bero på att personen vägde in flera faktorer eller inte hade ett fullständigt underlag.
Kunskap ger kunskap om okunskap.
 
H Heidelbeere skrev:
Väldigt intressant.



Spara gör man på en gång, direkt.
Skiljelinjen mellan spara och investera för en normal privatperson är hårfin.


Jag försöker förstå ditt inlägg men tolkar det som att en ekonom inte gav ett entydigt svar.
Kan bero på att personen vägde in flera faktorer eller inte hade ett fullständigt underlag.
Kunskap ger kunskap om okunskap.
Lycka till i forumet👍
 
A AndersS skrev:
Lycka till i forumet👍
Å nej.
En gammal vågar skriva.
Jag får andnöd 😁😁😁
 
I Intet skrev:
Ja det klart. Han spekulerar (troligtvis) att firman kommer att gå bra.
Det gör han säkert men för mig känns det ändå fel att beskriva hans agerande som att han ägnar sig åt spekulation.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det gör han säkert men för mig känns det ändå fel att beskriva hans agerande som att han ägnar sig åt spekulation.
Det beror på vad man lägger i begreppet. Krävs det Finn malmbergskvaliteer för att det skall kallas spekulation eller räcker det med en grad av osäkerhet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.