1 432 866 läst · 23 552 svar
1433k läst
23,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja om tanken med andrabilen är att hålla sig på max 5 mil om dagen funkar den ju säkert utmärkt.L Liljeros skrev:
Det låter som sagt optimistiskt om man siktar på en som gått under 10k mil...Johannes Carlsson skrev:
Jag är 1.82, dottern 1.76, frun nästan som dottern. I fram sitter alla bra. Ibak sitter jag urkass men för turer max 1.5h så står alla andra ut men inte utan klagomål. Jag skulle nog klara en timme bak också då jag gjort värre men jag kan inte rekommendera det.Johannes Carlsson skrev:
Du är 185 och väger 120? Är alltså inte en pinne utan mer en stor jävla oxe. Jag kan inte få plats på ett vettigt sätt i en zoe. Så då kvittar det om den hamnar runt 4000 kr om jag inte kan köra den på ett vettigt sätt.Johannes Carlsson skrev:Jag är i samma storleksklass men klarar av att böja på benen 😉
Model Y ligger i häraden 10' i månaden om man räknar TCO på en ny och inte bara kollar på lånebetalningen. Medans en Zoe hamnar runt 4'. Standard range är väl 9', jag får kolla mer exakt i kalkylen
Edit: så här ser TCO siffrorna ut i min kalkyl nu
[bild]
Jag kan ju för tusan inte köra clio, fiesta, aygo med nån komfort. Vi hyrde en aygo på bornholm när vi var där. Överkurs med 2 män och 2 kvinnor. Min kropp värkte efter den dagen
Men om man är tunn och gänglig så funkar den säkert om man vill ha den.
Zoe 41 klarar 18 mil på vintern, om man håller sig under 110. Jag kör 12 mil utan laddning och över 110 flera gånger i veckan utan minsta oro. God marginal.R Rkarlsson skrev:
Sommartid och lätt gasfot skulle jag säga 30 mil inte är omöjligt, dock skulle jag inte försöka det om det inte fanns laddare.
Så, har man tid så går det även åka lite längre med Zoe. Dock, att stanna och ladda utefter vägen är ju oändligt segt utan snabbladdning, även om man får i 22kw om man har riktig tur. Dock upplever jag att många ac laddare är överreklamerade. De verkar ofta dela på säg 30kw så är det säg 5 bilar så går det skit segt.
Alltså en bil enbart för pendling inom närområdet. =)J JohanLun skrev:Zoe 41 klarar 18 mil på vintern, om man håller sig under 110. Jag kör 12 mil utan laddning och över 110 flera gånger i veckan utan minsta oro. God marginal.
Sommartid och lätt gasfot skulle jag säga 30 mil inte är omöjligt, dock skulle jag inte försöka det om det inte fanns laddare.
Så, har man tid så går det även åka lite längre med Zoe. Dock, att stanna och ladda utefter vägen är ju oändligt segt utan snabbladdning, även om man får i 22kw om man har riktig tur. Dock upplever jag att många ac laddare är överreklamerade. De verkar ofta dela på säg 30kw så är det säg 5 bilar så går det skit segt.
Jag och frugan använder hennes Fiat (liknande räckvidd) för resor inom hela södra Sverige, det kräver dock lite planering. Det är inte en bil för att snabbt ta sig till Stockholm från Göteborg, men om man planerar in lämpliga stopp på vägen så fungerar det jättebra. Vi semestrade runt Skåne utan bekymmer för två år sedan, vi fick ta ett stopp i Halland på ett par timmar på vägen ned för att ladda (vi valde långsam laddare då vi ändå ville titta oss omkring). Men det visade sig vara väldigt trevligt att äta lunch i lugn och ro och att strosa runt i Falkenberg där vi aldrig stannat till tidigare.R Rkarlsson skrev:
På vägen hemåt stannade vi för middag i Halmstad där de hade någon typ av stadsfest. Också trevligt. Annars så laddade vi så snart vi stannade någonstans, exempelvis i Ystad, Kivik osv.
Zoeyn kräver ju i princip destinations laddare, kan man ladda på jobbet eller hos den man besöker är 15 mils range vintertid helt lugnt.
Med snabbladdning (som finns på de senare) så tror jag man kan åka vartsomhelst, som pacman ovan säger.
Är man 190 och väger 120kg håller jag med om att den sannolikt är trång, men det måste rätt många bilar vara för storvuxna.
Med snabbladdning (som finns på de senare) så tror jag man kan åka vartsomhelst, som pacman ovan säger.
Är man 190 och väger 120kg håller jag med om att den sannolikt är trång, men det måste rätt många bilar vara för storvuxna.
Id3 som exempel är ju gigantisk i jämförelse. Men zoe tillhör minibilar.J JohanLun skrev:Zoeyn kräver ju i princip destinations laddare, kan man ladda på jobbet eller hos den man besöker är 15 mils range vintertid helt lugnt.
Med snabbladdning (som finns på de senare) så tror jag man kan åka vartsomhelst, som pacman ovan säger.
Är man 190 och väger 120kg håller jag med om att den sannolikt är trång, men det måste rätt många bilar vara för storvuxna.
Skoda Enyaq iV 80x
Från norr till söder, E4 genom stan
Från Motala till norr om stan, mestadels E4
Viss skillnad om man kan hålla 120 kontra 80, men är helt nöjd med resan hem från Motala också.
Har man små barn och måste stanna varann timme oavsett så är det inga problem alls om man hittar en snabbladdare att resa en längre sträcka, typ Stockholm - Göteborg. Motala klarar man utan problem på en laddning.
Från norr till söder, E4 genom stan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från Motala till norr om stan, mestadels E4
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Viss skillnad om man kan hålla 120 kontra 80, men är helt nöjd med resan hem från Motala också.
Har man små barn och måste stanna varann timme oavsett så är det inga problem alls om man hittar en snabbladdare att resa en längre sträcka, typ Stockholm - Göteborg. Motala klarar man utan problem på en laddning.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 012 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 012 inlägg
Evinys stationer har Chademo. Deras 200 kW-laddare har det och de brukar vara lediga eftersom folk väljer 360 kW-laddarna även om deras bilar begränsar laddeffekten.J JohanLun skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 259 inlägg
Våra långresor är uppåt 150 mil för att hälsa på släkten, det går inte att uthärda med en Fiat 500e som bara har 42 kWh batteri och 50 kW laddning (trots att den är snål på el). Men kortare resor (uppåt 40-45 mil) fungerar den alldeles utmärkt.J JohanLun skrev: