Tittar man i Chargefinder så finns det ganska gott om ChaDeMo, även bland nya stationer. Filtrera på kontakttyp.
 
L Liljeros skrev:
Med en kontantinsats på 100.000kr och inga övriga kostnader medräknade, privatleasing speglar bättre den faktiska kostnaden och den ligger runt 9000kr.

Som andra bil för pendling är Zoe ett utmärkt alternativ, dock är det ju likt andra småbilar en bil tänkt för Max 2 vuxna
Ja om tanken med andrabilen är att hålla sig på max 5 mil om dagen funkar den ju säkert utmärkt.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
90' är 42kWh och friköpt batteri.
Det låter som sagt optimistiskt om man siktar på en som gått under 10k mil...
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Verkar vara en hygglig liten bil ändå. Och vi ska väl inte raljera över att man max kan va 170cm i den, så liten är den inte.
Jag är 1.82, dottern 1.76, frun nästan som dottern. I fram sitter alla bra. Ibak sitter jag urkass men för turer max 1.5h så står alla andra ut men inte utan klagomål. Jag skulle nog klara en timme bak också då jag gjort värre men jag kan inte rekommendera det.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag är i samma storleksklass men klarar av att böja på benen 😉

Model Y ligger i häraden 10' i månaden om man räknar TCO på en ny och inte bara kollar på lånebetalningen. Medans en Zoe hamnar runt 4'. Standard range är väl 9', jag får kolla mer exakt i kalkylen

Edit: så här ser TCO siffrorna ut i min kalkyl nu
[bild]
Du är 185 och väger 120? Är alltså inte en pinne utan mer en stor jävla oxe. Jag kan inte få plats på ett vettigt sätt i en zoe. Så då kvittar det om den hamnar runt 4000 kr om jag inte kan köra den på ett vettigt sätt.
Jag kan ju för tusan inte köra clio, fiesta, aygo med nån komfort. Vi hyrde en aygo på bornholm när vi var där. Överkurs med 2 män och 2 kvinnor. Min kropp värkte efter den dagen :D

Men om man är tunn och gänglig så funkar den säkert om man vill ha den.
 
R Rkarlsson skrev:
Ja om tanken med andrabilen är att hålla sig på max 5 mil om dagen funkar den ju säkert utmärkt.
Zoe 41 klarar 18 mil på vintern, om man håller sig under 110. Jag kör 12 mil utan laddning och över 110 flera gånger i veckan utan minsta oro. God marginal.

Sommartid och lätt gasfot skulle jag säga 30 mil inte är omöjligt, dock skulle jag inte försöka det om det inte fanns laddare.

Så, har man tid så går det även åka lite längre med Zoe. Dock, att stanna och ladda utefter vägen är ju oändligt segt utan snabbladdning, även om man får i 22kw om man har riktig tur. Dock upplever jag att många ac laddare är överreklamerade. De verkar ofta dela på säg 30kw så är det säg 5 bilar så går det skit segt.
 
J JohanLun skrev:
Zoe 41 klarar 18 mil på vintern, om man håller sig under 110. Jag kör 12 mil utan laddning och över 110 flera gånger i veckan utan minsta oro. God marginal.

Sommartid och lätt gasfot skulle jag säga 30 mil inte är omöjligt, dock skulle jag inte försöka det om det inte fanns laddare.

Så, har man tid så går det även åka lite längre med Zoe. Dock, att stanna och ladda utefter vägen är ju oändligt segt utan snabbladdning, även om man får i 22kw om man har riktig tur. Dock upplever jag att många ac laddare är överreklamerade. De verkar ofta dela på säg 30kw så är det säg 5 bilar så går det skit segt.
Alltså en bil enbart för pendling inom närområdet. =)
 
R Rkarlsson skrev:
Alltså en bil enbart för pendling inom närområdet. =)
Men längre än 5 mil...
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Alltså en bil enbart för pendling inom närområdet. =)
Jag och frugan använder hennes Fiat (liknande räckvidd) för resor inom hela södra Sverige, det kräver dock lite planering. Det är inte en bil för att snabbt ta sig till Stockholm från Göteborg, men om man planerar in lämpliga stopp på vägen så fungerar det jättebra. Vi semestrade runt Skåne utan bekymmer för två år sedan, vi fick ta ett stopp i Halland på ett par timmar på vägen ned för att ladda (vi valde långsam laddare då vi ändå ville titta oss omkring). Men det visade sig vara väldigt trevligt att äta lunch i lugn och ro och att strosa runt i Falkenberg där vi aldrig stannat till tidigare.

På vägen hemåt stannade vi för middag i Halmstad där de hade någon typ av stadsfest. Också trevligt. Annars så laddade vi så snart vi stannade någonstans, exempelvis i Ystad, Kivik osv.
 
Zoeyn kräver ju i princip destinations laddare, kan man ladda på jobbet eller hos den man besöker är 15 mils range vintertid helt lugnt.

Med snabbladdning (som finns på de senare) så tror jag man kan åka vartsomhelst, som pacman ovan säger.

Är man 190 och väger 120kg håller jag med om att den sannolikt är trång, men det måste rätt många bilar vara för storvuxna.
 
J JohanLun skrev:
Zoeyn kräver ju i princip destinations laddare, kan man ladda på jobbet eller hos den man besöker är 15 mils range vintertid helt lugnt.

Med snabbladdning (som finns på de senare) så tror jag man kan åka vartsomhelst, som pacman ovan säger.

Är man 190 och väger 120kg håller jag med om att den sannolikt är trång, men det måste rätt många bilar vara för storvuxna.
Id3 som exempel är ju gigantisk i jämförelse. Men zoe tillhör minibilar.
 
Walle85
Skoda Enyaq iV 80x

Från norr till söder, E4 genom stan
Digital instrumentpanel i Skoda Enyaq som visar hastigheten 115 km/h, batterinivå på 85 %, återstående räckvidd på 365 km och en genomsnittlig förbrukning på 16,8 kWh/100 km.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från Motala till norr om stan, mestadels E4
Instrumentbräda i en Skoda Enyaq iV 80x, visar hastighet 81 km/h, batterinivå 33%, återstående räckvidd 135 km, och energiförbrukning 19.3 kWh/100 km.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Viss skillnad om man kan hålla 120 kontra 80, men är helt nöjd med resan hem från Motala också.

Har man små barn och måste stanna varann timme oavsett så är det inga problem alls om man hittar en snabbladdare att resa en längre sträcka, typ Stockholm - Göteborg. Motala klarar man utan problem på en laddning.
 
S
J JohanLun skrev:
Våra långresor är bara några få om året så det kan nog gå att uthärda. Tyvärr brukar det ju dock ibland finnas en tidspress aspekt med i bilden.
Evinys stationer har Chademo. Deras 200 kW-laddare har det och de brukar vara lediga eftersom folk väljer 360 kW-laddarna även om deras bilar begränsar laddeffekten.
 
K karlmb skrev:
Otroligt korkat.
K karlmb skrev:
Om det är så jävla svårt att beskriva problemet så har jag inte några problem att fråga.
”fråga”
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
”fråga”
Ja, trodde ju inte det var korkat tänkt. Så ville veta vad problemet var. (För mkt begärt från dig)
Men inte bara Tesla har ju såna problem tydligen..
 
J JohanLun skrev:
Våra långresor är bara några få om året så det kan nog gå att uthärda. Tyvärr brukar det ju dock ibland finnas en tidspress aspekt med i bilden.
Våra långresor är uppåt 150 mil för att hälsa på släkten, det går inte att uthärda med en Fiat 500e som bara har 42 kWh batteri och 50 kW laddning (trots att den är snål på el). Men kortare resor (uppåt 40-45 mil) fungerar den alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.