kisumisu
Sen går det väl (i alla bilar?) sänka laddhastigheten!

Vill man att det tar längre tid så sänker man effekten från bilen. Dock lite fult göra såhär då man blockerar andra.

Men användbart om man övernattar på hotell.

Jag tycker dock att tvinga små föreningar är fel. Men däremot borde det bli lag på bostadsområden. Är så många hyresrätter/BRF som saknar laddplatser!

Ja och det här att inte låta kompisen ladda med motiveringen att få gratis bensin/diesel håller inte! Då det bla är helt andra priser på kWh och liter. Jag bjöd kompisen på fuldiesel en gång i tiden 😂 men den dieseln gick på 3kr litern 🤔
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Sen går det väl (i alla bilar?) sänka laddhastigheten!

Vill man att det tar längre tid så sänker man effekten från bilen.
Nej, det går inte styra detta från alla bilar. Många elbilar och laddhybrider som är över fem år gamla saknar denna möjligheten. Inte helt, men delvis kopplat till om bilarna har internet-uppkoppling för annat än bilunderhåll och 112.

Edit: dessutom är det enligt min mening riktigt jobbigt att behöva styra detta via appar på det sättet. Jag har har widgets i telefonen för att styra laddhastigheten hemma, max två klick får det ta efter att man låst upp telefonen.
 
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, det går inte styra detta från alla bilar. Många elbilar och laddhybrider som är över fem år gamla saknar denna möjligheten. Inte helt, men delvis kopplat till om bilarna har internet-uppkoppling för annat än bilunderhåll och 112.

Edit: dessutom är det enligt min mening riktigt jobbigt att behöva styra detta via appar på det sättet. Jag har har widgets i telefonen för att styra laddhastigheten hemma, max två klick får det ta efter att man låst upp telefonen.
Håller med att det jobbigt behöva styra allt med en telefon!

Men just den här inställningen finns inbyggd i min bils egna dator, behövs ingen telefon till det.

Men givetvis alla bilar är olika.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Håller med att det jobbigt behöva styra allt med en telefon!

Men just den hör inställningen finns inbyggd i min bils egna dator, behövs ingen telefon till det.
Vilket jag iofs också tycker är jobbigt om det är mer än två klick bort...
 
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Vilket jag iofs också tycker är jobbigt om det är mer än två klick bort...
Oj vad jobbigt.

Lite som vissa som tycker det jobbigt ansluta en laddkabel. Ändå orkar dessa personer ansluta motorvärmaren med kabel. Dessutom hålla på ändra en timer och stå i kö för att komma åt tankpumpen på macken.

Nä jag håller med att man kunde gjort vissa saker enklare! 😉
 
kisumisu kisumisu skrev:
Oj vad jobbigt.

Lite som vissa som tycker det jobbigt ansluta en laddkabel. Ändå orkar dessa personer ansluta motorvärmaren med kabel. Dessutom hålla på ändra en timer och stå i kö för att komma åt tankpumpen på macken.

Nä jag håller med att man kunde gjort vissa saker enklare! 😉
Jag vet inte hur det är för dig, men jag stänger alltid av bilen det första jag gör och sedan måste jag starta om den igen för att gå in i menyerna om det är något jag vill ändra. Det tar minst 30s innan min bils menyer är användbara efter att man startat den. Infotainmentsystemet skall boota upp först...
 
S sjoelund skrev:
Jag har sett gula lappar på bilar med kabel ansluten, ja.
Och du vet att de har betalat för sin parkering?

Jag tror nämligen fortfarande inte på att det händer. Men någon här kan kanske bekräfta om det hänt dem eller någon som de direkt hört det från.
 
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag har sett gula lappar på bilar med kabel ansluten, ja. Och det borde vara lätt för bolagen att bötfälla om de vill eftersom boxarna är uppkopplade och bilen rapporterar laddstatus. Men det är olika i olika städer. Göteborg har väl bara som krav att bilen ska kunna laddas för att parkera på platsen; behöver inte ens anslutas.
Med vilket stöd i lagen delas dessa böter ut?

Skylten för elbilsladdning anger bara "att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera."

Med tilläggsskyltar kanske man kan kräva att kabeln är ansluten, men jag har aldrig sett sådana skyltar.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/vagmarken/tillaggstavlor/laddplats/
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det var några år sen jag var på golfbanan men då var en stor andel hantverkare. Är det snobbarna, eller har det ändrats, eller är det fördomar?
Hantverkarna ska ju bara ha dagens. De skiter ju i att ladda och får knappast nått så det är lönt med en slöladdare =)
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
då var en stor andel hantverkare. Är det snobbarna
Japp! Är du ny här? 😉😂🙄
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
M martin.sveg skrev:
Med tilläggsskyltar kanske man kan kräva att kabeln är ansluten, men jag har aldrig sett sådana skyltar.
Jag ser i princip enbart platser med "endast pågående laddning" tilläggstavlor.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
https://marcusoscarsson.se/ny-lag-om-laddstolpar-det-har-ar-markligt/

Enligt denna artikel så handlar det bara om kommersiella aktörer (men det handlar kanske om EU-direktivet), men så tolkar inte jag den nya lagen.

Notera dock att man för kommersiella aktörer skärper lagen två år senare också.

Sedan tidigare är kravet på kommersiella nybyggnationer med ett minimum av 10 parkeringsplatser att det ska finnas framdragen infrastruktur till minst 20 procent av parkeringsplatserna samt att det ska finnas minst en laddpunkt.
Planerar du utbyggnad av elbilsladdning? Då gör du gott i att tänka långsiktigt redan nu. Den 1 januari 2027 föreslås nämligen kraven ovan att skärpas ytterligare.

– För kommersiella fastigheter gäller då att det ska finnas minst 1 laddpunkt för var tionde parkeringsplats samt att det ska finnas framdragen laddinfrastruktur för minst 50 procent av platserna.
Hur tänker de här?

Varför skall alla i framtiden ladda på affärer och badhus?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
En till reflektion på detta är att då är ju den svenska lagen som innefattar föreningar mm än mer konstig, det kommer i framtiden inte att vara brist på laddplatser...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Enligt denna artikel så handlar det bara om kommersiella aktörer (men det handlar kanske om EU-direktivet), men så tolkar inte jag den nya lagen.

Notera dock att man för kommersiella aktörer skärper lagen två år senare också.




Hur tänker de här?

Varför skall alla i framtiden ladda på affärer och badhus?
Han(s medarbetare) tycks ha missförstått och har väl inte läst förordningstexten utan istället fokuserat på pressreleaser och debattinlägg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hur tänker de här?
Som alla planerare som leker med andras pengar.
 
  • Ledsen
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.