Jag tog loss en plastpanel som sitter under ratten, i nivå med smalbenen. Under panelen sitter 5 stycken röröppningar där ventilationsluft kommer. Från dessa rör har jag märkt att det kommer hög värme när motorn blivit varm - bara på förarsidan, inte på passagerarsidan. Det är inte hål i torpedplåten utan det är säkert att värmen kommer från rören.
Varm luft kommer bara när jag sätter på ventilationen i kupén.
Varm luft kommer trots att jag har temp-vredet på kallast möjliga.
Varm luft kommer kommer på benen oavsett ventilationsriktning (benen, vindrutan, bröstet)
Varm luft kommer även när AC är på.
Sätter jag temp-vredet på varm luft så blir det skollhett på benen.
Min tanke är att det är någon omkopplare/ventilationsspjäll som fastnat. Jag har fram och tillbaka ändrat kallt/varm och olika blåsriktningar för att kanske "motionera upp" ett spjäll som fastnat - men utan resultat.
Tips?
Varm luft kommer bara när jag sätter på ventilationen i kupén.
Varm luft kommer trots att jag har temp-vredet på kallast möjliga.
Varm luft kommer kommer på benen oavsett ventilationsriktning (benen, vindrutan, bröstet)
Varm luft kommer även när AC är på.
Sätter jag temp-vredet på varm luft så blir det skollhett på benen.
Min tanke är att det är någon omkopplare/ventilationsspjäll som fastnat. Jag har fram och tillbaka ändrat kallt/varm och olika blåsriktningar för att kanske "motionera upp" ett spjäll som fastnat - men utan resultat.
Tips?
Vad är det för bil ??
Har den klimatautomatik eller bara manuella vred ??
Spjällen och ventilerna är oftast eldrivna idag med ställmotorer.
Med dator/felsökare och rätt program brukar det gå att testa/köra alla spjäll separat.
Har den klimatautomatik eller bara manuella vred ??
Spjällen och ventilerna är oftast eldrivna idag med ställmotorer.
Med dator/felsökare och rätt program brukar det gå att testa/köra alla spjäll separat.
Din AC i bilen fungerar inte för att köldmediet har läckt ut i de flesta fallen¹ - moderna bilar med fabriksinbyggd AC/klimatanläggning har ingen avstängning av varmvatten till värmepaketet i fläktpaketet (vilket gamla klassiska bilar utan AC hade), vilket innebär att en hel del värme läcker över även när du har kallaste läget på ventilationsluften och det kan vara 5-10 grader höjning gentemot utomhustemperaturen när det går igenom fläktpaketet och ofta rätt ojämt fördelat mellan utblåsen, och det spelar ingen roll hur hårt du kör med fläkten...
Modern bils ventilation är helt beroende av att AC faktiskt fungerar och kyler - annars blir det helt outhärdligt varma dagar och alla bilar som du ser med öppna sidorutor åkandes varma dagar är en säker indikation på att AC i bilen inte fungerar - du kan knappt ha stängda sidorutor i det läget...
¹ och är det en kompressor som inte har magnetkoppling och alltid är inkopplad (typisk bilar från VAG-koncernen men även många andra har det också numera) så måste du skynda att få det reparerat för att kompressorn inte skall rasa för att den pumpat ur sig olja för att det inte fins gas kvar som kan blåsa tillbaka oljan igen - har kompressorn gått så är det minst +10 papp i reparation förutom den redan ganska dyra reparationen av tex. byta av kondensor (oftast denna som gått hål i sig av stenskott mm.)
Modern bils ventilation är helt beroende av att AC faktiskt fungerar och kyler - annars blir det helt outhärdligt varma dagar och alla bilar som du ser med öppna sidorutor åkandes varma dagar är en säker indikation på att AC i bilen inte fungerar - du kan knappt ha stängda sidorutor i det läget...
¹ och är det en kompressor som inte har magnetkoppling och alltid är inkopplad (typisk bilar från VAG-koncernen men även många andra har det också numera) så måste du skynda att få det reparerat för att kompressorn inte skall rasa för att den pumpat ur sig olja för att det inte fins gas kvar som kan blåsa tillbaka oljan igen - har kompressorn gått så är det minst +10 papp i reparation förutom den redan ganska dyra reparationen av tex. byta av kondensor (oftast denna som gått hål i sig av stenskott mm.)
Redigerat:
en eller flera spjällmotoraxlar har gått sönder iom att det är förasiden så är det nog axlen tillvärmespjälletDracula skrev:Jag tog loss en plastpanel som sitter under ratten, i nivå med smalbenen. Under panelen sitter 5 stycken röröppningar där ventilationsluft kommer. Från dessa rör har jag märkt att det kommer hög värme när motorn blivit varm - bara på förarsidan, inte på passagerarsidan. Det är inte hål i torpedplåten utan det är säkert att värmen kommer från rören.
Varm luft kommer bara när jag sätter på ventilationen i kupén.
Varm luft kommer trots att jag har temp-vredet på kallast möjliga.
Varm luft kommer kommer på benen oavsett ventilationsriktning (benen, vindrutan, bröstet)
Varm luft kommer även när AC är på.
Sätter jag temp-vredet på varm luft så blir det skollhett på benen.
Min tanke är att det är någon omkopplare/ventilationsspjäll som fastnat. Jag har fram och tillbaka ändrat kallt/varm och olika blåsriktningar för att kanske "motionera upp" ett spjäll som fastnat - men utan resultat.
Tips?
en del modeller på bilar går att kalibrera detta som förare tex SAAB
- Jag har ingen automatisk klimatanläggning, utan bara en på/av funktion för AC-kalluft. (Golf mk6) För att förtydliga, jag kan inte via en digital inställare sätta temperatur 18 så sköter bilen resten, min bil är inte så modern.X xxargs skrev:Din AC i bilen fungerar inte för att köldmediet har läckt ut i de flesta fallen¹ - moderna bilar med fabriksinbyggd AC/klimatanläggning har ingen avstängning av varmvatten till värmepaketet i fläktpaketet (vilket gamla klassiska bilar utan AC hade), vilket innebär att en hel del värme läcker över även när du har kallaste läget på ventilationsluften och det kan vara 5-10 grader höjning gentemot utomhustemperaturen när det går igenom fläktpaketet och ofta rätt ojämt fördelat mellan utblåsen, och det spelar ingen roll hur hårt du kör med fläkten...
Modern bils ventilation är helt beroende av att AC faktiskt fungerar och kyler - annars blir det helt outhärdligt varma dagar och alla bilar som du ser med öppna sidorutor åkandes varma dagar är en säker indikation på att AC i bilen inte fungerar - du kan knappt ha stängda sidorutor i det läget...
¹ och är det en kompressor som inte har magnetkoppling och alltid är inkopplad (typisk bilar från VAG-koncernen men även många andra har det också numera) så måste du skynda att få det reparerat för att kompressorn inte skall rasa för att den pumpat ur sig olja för att det inte fins gas kvar som kan blåsa tillbaka oljan igen - har kompressorn gått så är det minst +10 papp i reparation förutom den redan ganska dyra reparationen av tex. byta av kondensor (oftast denna som gått hål i sig av stenskott mm.)
- Min AC/kalluft slutade faktiskt att fungera för en månad sedan, men problemet med varmluft vid benen var i 2 år nu.
Förändrar det min situation kontra den info du gav mig?
Intressant, har en golf 2017 diesel där AC har slutat fungera för 2 år sedan (andra sommaren nu)X xxargs skrev:Din AC i bilen fungerar inte för att köldmediet har läckt ut i de flesta fallen¹ - moderna bilar med fabriksinbyggd AC/klimatanläggning har ingen avstängning av varmvatten till värmepaketet i fläktpaketet (vilket gamla klassiska bilar utan AC hade), vilket innebär att en hel del värme läcker över även när du har kallaste läget på ventilationsluften och det kan vara 5-10 grader höjning gentemot utomhustemperaturen när det går igenom fläktpaketet och ofta rätt ojämt fördelat mellan utblåsen, och det spelar ingen roll hur hårt du kör med fläkten...
Modern bils ventilation är helt beroende av att AC faktiskt fungerar och kyler - annars blir det helt outhärdligt varma dagar och alla bilar som du ser med öppna sidorutor åkandes varma dagar är en säker indikation på att AC i bilen inte fungerar - du kan knappt ha stängda sidorutor i det läget...
¹ och är det en kompressor som inte har magnetkoppling och alltid är inkopplad (typisk bilar från VAG-koncernen men även många andra har det också numera) så måste du skynda att få det reparerat för att kompressorn inte skall rasa för att den pumpat ur sig olja för att det inte fins gas kvar som kan blåsa tillbaka oljan igen - har kompressorn gått så är det minst +10 papp i reparation förutom den redan ganska dyra reparationen av tex. byta av kondensor (oftast denna som gått hål i sig av stenskott mm.)
Kan alltså räkna med att kompressorn har havererat då? Blir inte olidligt varmt i kupén. Har tänkt att fylla på själv (också i 2 år nu 😁) men stör mig inte så värst mycket av att inte ha AC utan det är mest frugan som gnäller när hon åker med.
Antar att jag lär märka om kompressorn inte startar när jag fyller på, då har den havererat.
på golfen kan det vara flödesventilen som sitter på kompressornG Ganescha skrev:Intressant, har en golf 2017 diesel där AC har slutat fungera för 2 år sedan (andra sommaren nu)
Kan alltså räkna med att kompressorn har havererat då? Blir inte olidligt varmt i kupén. Har tänkt att fylla på själv (också i 2 år nu 😁) men stör mig inte så värst mycket av att inte ha AC utan det är mest frugan som gnäller när hon åker med.
Antar att jag lär märka om kompressorn inte startar när jag fyller på, då har den havererat.
Jag kan nu se att kompressorn alltid snurrar på min Golf mk6. Oavsett om trycker igång AC-knappen eller ej. Så det bekräftar det du säger att VAG's bilar inte har koppling. Gisses.X xxargs skrev:Din AC i bilen fungerar inte för att köldmediet har läckt ut i de flesta fallen¹ - moderna bilar med fabriksinbyggd AC/klimatanläggning har ingen avstängning av varmvatten till värmepaketet i fläktpaketet (vilket gamla klassiska bilar utan AC hade), vilket innebär att en hel del värme läcker över även när du har kallaste läget på ventilationsluften och det kan vara 5-10 grader höjning gentemot utomhustemperaturen när det går igenom fläktpaketet och ofta rätt ojämt fördelat mellan utblåsen, och det spelar ingen roll hur hårt du kör med fläkten...
Modern bils ventilation är helt beroende av att AC faktiskt fungerar och kyler - annars blir det helt outhärdligt varma dagar och alla bilar som du ser med öppna sidorutor åkandes varma dagar är en säker indikation på att AC i bilen inte fungerar - du kan knappt ha stängda sidorutor i det läget...
¹ och är det en kompressor som inte har magnetkoppling och alltid är inkopplad (typisk bilar från VAG-koncernen men även många andra har det också numera) så måste du skynda att få det reparerat för att kompressorn inte skall rasa för att den pumpat ur sig olja för att det inte fins gas kvar som kan blåsa tillbaka oljan igen - har kompressorn gått så är det minst +10 papp i reparation förutom den redan ganska dyra reparationen av tex. byta av kondensor (oftast denna som gått hål i sig av stenskott mm.)
Som av en händelse... efter att ha läst denna tråden dök det upp ett klipp på instagram där man måste riva hela instrumentbrädan på nyare Passat för att ena motorn till ventilationsspjällen inte går att lossa då ett metallstag sitter för nära. Det jobbet kostar nog 30 papp i Sverige om man ens hittar nån villig.