Kan inte så mycket om billån men antar att det kommer med något slags återbetalningskrav inom bilens livslängd? Poängen med att inte ammortera sitt bolån är ju att kunna sitta och suga på det i några konjunkturcykler och inte ha några tvång att plocka ut sparkapitalet.

Sen tror jag att den billigaste bilen är att göra som Kamprad, skaffa en begagnad svenssonbil och kör slut på den.
 
  • Gilla
rotbackarn och 2 till
  • Laddar…
B
S Staffan-N skrev:
Kan inte så mycket om billån men antar att det kommer med något slags återbetalningskrav inom bilens livslängd? Poängen med att inte ammortera sitt bolån är ju att kunna sitta och suga på det i några konjunkturcykler och inte ha några tvång att plocka ut sparkapitalet.

Sen tror jag att den billigaste bilen är att göra som Kamprad, skaffa en begagnad svenssonbil och kör slut på den.
Man lägger upp det på en tidsperiod med tillhörande amortering. Man väljer då taktiskt att lägga på så lång period som möjligt, dvs så lite amortering som möjligt. Sedan får man lösa lånet när man säljer bilen efter några år.
 
En grej att tänka på är att när banken fått tillbaka är det inte säkert de går att låna igen. Ni kan ha blivit för gamla för banken (det är sant!)
 
  • Gilla
frazor och 4 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Man lägger upp det på en tidsperiod med tillhörande amortering. Man väljer då taktiskt att lägga på så lång period som möjligt, dvs så lite amortering som möjligt. Sedan får man lösa lånet när man säljer bilen efter några år.
Hur du än finansierar ett nybilköp är det nästan alltid en usel affär. Bättre att köpa begagnad bil utan lån och för resten av pengarna amortera på huset. Vinn vinn
 
  • Gilla
Byggahus48 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
En grej att tänka på är att när banken fått tillbaka är det inte säkert de går att låna igen. Ni kan ha blivit för gamla för banken (det är sant!)
Man är inte för gammal för ett lån.
Du har i såfall för dålig inkomst (pension) för att få ett lån.
Du måste kunna betala tillbaka det du lånar.
Så bra pension utan stora skulder inga problem.
Dålig pension och kanske dessutom stora skulder så får du problem.
Dvs exakt samma som om du är yngre.
 
  • Gilla
Byggahus48
  • Laddar…
B bygges skrev:
Man lägger upp det på en tidsperiod med tillhörande amortering. Man väljer då taktiskt att lägga på så lång period som möjligt, dvs så lite amortering som möjligt. Sedan får man lösa lånet när man säljer bilen efter några år.
Men en sparhorisont på säg 10 år så tycker jag aktier eller indexfond är alldeles för hög risk. Då får man istället jämföra billånets ränta med vilken avkastning man får på räntebärande eller blandade fonder.

Kan man få en "Tesla-ränta" på under en procent för att köpa en begagnad bruksbil för 200k är det dock en no-brainer....
 
A Argastesnickaren skrev:
Man är inte för gammal för ett lån.
Du har i såfall för dålig inkomst (pension) för att få ett lån.
Du måste kunna betala tillbaka det du lånar.
Så bra pension utan stora skulder inga problem.
Dålig pension och kanske dessutom stora skulder så får du problem.
Dvs exakt samma som om du är yngre.
Du kan definitivt vara för gammal för ett lån! Akta er för att amortera för mkt om ni ska renovera sen 😅
 
  • Gilla
elloffo och 2 till
  • Laddar…

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du kan definitivt vara för gammal för ett lån! Akta er för att amortera för mkt om ni ska renovera sen 😅
Klipp från Sambla

Hur fungerar bolån för en pensionär?​

Ett bolån för en pensionär fungerar på samma sätt som alla bolån. Du ansöker om bostadslånet hos en bank eller annan långivare. Långivaren kommer sedan att göra en bedömning baserat på din inkomst, din återbetalningsmöjlighet och din kreditvärdighet.

När långivaren har gjort sin bedömning får du antingen ett nekande eller ett godkännande och ett preliminärt låne erbjudande.

 
  • Haha
perror
  • Laddar…
TRJBerg
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför fel? En pensionär kan tex få bolån.
Sällan. Pratar vi om vanligt folk så vill inte banken låna ut till pensionärer pga:

1. Pensionen är i 9 fall av 10 väsentligt lägre än lönen när de arbetade.
2. "Återbetalningstiden", dvs främst räntor, är betydligt kortare av naturliga skäl för pensionärer jämfört med yngre människor. Det innebär väsentligt lägre vinst för banken.
3. Om det är ett gift par: förr eller senare (snarare förr i o m åldern) kommer ena parten dö - ekonomisk risk för banken pga problem betala räntor o amortering. Se nedan.
4. Om det är en ensam pensionär: lägre betalningsförmåga jämfört med två inkomster.
5. Banker är väldigt fyrkantiga och enkelspåriga.
 
  • Gilla
Joak och 8 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
‍din återbetalningsmöjlighet

😉
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Sällan. Pratar vi om vanligt folk så vill inte banken låna ut till pensionärer pga:

1. Pensionen är i 9 fall av 10 väsentligt lägre än lönen när de arbetade.
2. "Återbetalningstiden", dvs främst räntor, är betydligt kortare av naturliga skäl för pensionärer jämfört med yngre människor. Det innebär väsentligt lägre vinst för banken.
3. Om det är ett gift par: förr eller senare (snarare förr i o m åldern) kommer ena parten dö - ekonomisk risk för banken pga problem betala räntor o amortering. Se nedan.
4. Om det är en ensam pensionär: lägre betalningsförmåga jämfört med två inkomster.
5. Banker är väldigt fyrkantiga och enkelspåriga.
Konstigt då min far som är 75 år precis fått sitt andra lånelöfte . Hann fick även bolån för 2 år sedan och ska snart flytta. Jag har själv jobbat på bank och lånat ut till pensionärer.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Konstigt då min far som är 75 år precis fått sitt andra lånelöfte . Hann fick även bolån för 2 år sedan och ska snart flytta. Jag har själv jobbat på bank och lånat ut till pensionärer.
Det finns svarta svanar.
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm_ och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Husets värde kan absolut bli noll. T.ex. om det ligger i Bachmut eller Avdiivka.

Nej, dessa orter ligger inte i Sverige och det är låg, men inte obefintlig, risk att det som händer där också blir verklighet här. Mer nära till hands har vi kanske situationer där hus pga läge blir i stort sett obrukbara pga klimatförändringar. Min bror tittar efter hus och en av de första grejerna han kollar efter att ha hittat ett hus som är intressant är hur stor risken är för översvämningar i området. Framgent kan det bli svårt att teckna försäkring för hus som ligger i drabbade områden och det lär inte vara toppen för fastighetspriserna.

Huset har ett bruksvärde som bostad, men om man tvingas lämna det utan möjlighet att sälja så står man där utan något kapital. Det är inte optimalt.
Så här då. Ett betalt hus är en mindre risk än en betald aktie, såvida huset inte ligger i ett dike eller på Västbanken o Gaza?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ja, det får jag hålla med om. Problemet är att det inte bara handlar om att riskminimera i en dimension utan man har allt det andra att ta hänsyn till också. Det hjälper inte mycket om huset är avbetalt om man ändå inte klarar driftkostnaderna. Ett väldigt tillspetsat exempel är att man inte haft råd att byta direktverkande el mot bergvärme för att man amorterat så hårt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
kan vad som helst hända för då finns det inga garantier alls att hålla fast vid
Och just därför tycker jag riskspridning är bra och att ha alla ägg i samma korg (fastighet) mindre bra. 🙂
 
  • Gilla
lidholmen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.