Fairlane
makhno_ makhno_ skrev:
Det är ju för att de någon gång "låsts in" i en avkörningsfil och hamnat i att snurra runt vilse i en timme innan de var tillbaka till där misstaget skedde. I storstadstrafiken finns många mer eller mindre överraskande avkörningsfiler och konsekvensen av ett misstag kan ta lång tid att fixa.
Är det så ska de överhuvudtaget inte framföra bilen.
Det finns inte många avåkningsfiler på motorvägar där det är 80 km/h eller högre. Från Södertälje till Arlanda så har du en vid Hallunda och en vid Upplands Väsby och en vid Arlanda stad. Möjligen kan du räkna en vid Kista också (har jag missat någon?). Åt andra hållet kommer jag på den vid Södertälje, men har säkert missat någon.

Framförallt finns det ingen överraskande avåkningsfil. De är skyltade minst en km i förväg. Dvs kör man i 80 km/h så har man mer än 40 sekunder på sig att byta fil (man får påminnelse också). Klarar man inte det så ska man som sagt inte framföra bilen utan gå till körskola och be att få träna filbyten på motorväg. Det märkliga är att de bilister som tydligen är så rädda att hamna på en fil som förvinner klarar av att byta fil på 50 meter när de kör på motorvägen, men tydligen inte senare.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 9 till
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Åt andra hållet kommer jag på den vid Södertälje, men har säkert missat någon.
Sollentuna, Kista, Järva krog, Haga södra, Årstalänken, Skärholmen, Moraberg, Södertälje Syd, så några fler är det allt.
 
Formkravet var väl 80 eller högre, så då faller några av dina extra. Och Skärholmen? Där försvinner väl ingen fil?
 
  • Ledsen
Sernando
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Sollentuna, Kista, Järva krog, Haga södra, Årstalänken, Skärholmen, Moraberg, Södertälje Syd, så några fler är det allt.
Kring årstalänken finns flera luriga (alla håll) där körfälten delar sig och skyltningen bör ignoreras. Tror Nynäsvägen också har en del i båda riktningarna.
 
makhno_ makhno_ skrev:
skyltningen bör ignoreras
Då förstår jag att du får svårt att hitta rätt ibland.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Formkravet var väl 80 eller högre, så då faller några av dina extra. Och Skärholmen? Där försvinner väl ingen fil?
Fast i praktiken går det i 80 på dessa ställen, utom i rusningstid då 😀
Skärholmen = Kungens kurva alltså.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Åkte till Söderbärke igår på vanlig traditionell landsväg med bred vägren genom skogen och kommer ikapp en karavan som smyger fram i 80 på 90 väg, ser en husvagn längre fram men det visade att den höll 90, och ingen av bilarna i kön gjorde någon som helst ansats att köra om.
Nu vet jag inte om jag missar något, men om man kommer ikapp en karavan som visar sig köra 90 och högsta tillåtna hastighet på aktuell väg är 90, vad är problemet med att ingen gör någon ansats att köra om? Det låter tvärt om fullkomligt rimligt, vilket väl är rätt oväntat i (svensk) trafik i och för sig…
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nu vet jag inte om jag missar något, men om man kommer ikapp en karavan som visar sig köra 90 och högsta tillåtna hastighet på aktuell väg är 90, vad är problemet med att ingen gör någon ansats att köra om? Det låter tvärt om fullkomligt rimligt, vilket väl är rätt oväntat i (svensk) trafik i och för sig…
Ja, dom låg i 80 på 90 väg.
FredrikR FredrikR skrev:
Åkte till Söderbärke igår på vanlig traditionell landsväg med bred vägren genom skogen och kommer ikapp en karavan som smyger fram i 80 på 90 väg, ser en husvagn längre fram men det visade att den höll 90, och ingen av bilarna i kön gjorde någon som helst ansats att köra om.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nu vet jag inte om jag missar något
Jag missar nog också något för jag förstår inte hur en karavan kan köra i 80 om ledaren av karavanen kör i 90.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag missar nog också något för jag förstår inte hur en karavan kan köra i 80 om ledaren av karavanen kör i 90.
Det såg ut som dom köade bakom husvagnen men när jag började köra om märkte jag att avståndet till husvagnen var större än vad jag trodde och att den körde i 90.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Det var befriande skönt att köra i USA med 5-6 filer i varje riktning och omkörning till höger
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
C cpalm skrev:
Sollentuna, Kista, Järva krog, Haga södra, Årstalänken, Skärholmen, Moraberg, Södertälje Syd, så några fler är det allt.
Fast några av de du räknade upp faller bort för det är 70 km/h där...
Sollentuna missade jag.

Södertälje Syd, ja, men då är vi inte längre mellan Södertälje och Arlanda. 😉
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Fairlane
makhno_ makhno_ skrev:
Kring årstalänken finns flera luriga (alla håll) där körfälten delar sig och skyltningen bör ignoreras. Tror Nynäsvägen också har en del i båda riktningarna.
Följer man skyltningen där kommer man rätt, så varför ska man ignorera dessa?
 
  • Gilla
Gangstersmed
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Skärholmen = Kungens kurva alltså.
Ja, det fattar jag. Ser bara inte framför mig var någon fil blir en avfart där. Men det är iofs. en mångårig byggarbetsplats så det kan väl vara/ha varit vid någon av alla trafikomläggningar.
 
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men det är iofs. en mångårig byggarbetsplats så det kan väl vara/ha varit vid någon av alla trafikomläggningar.
Ja, jag tror det 4:e körfältet som viker av mot Skärholmen för närvarande gjorts om till vägren och återuppstår lite diffust inför avfarten. Om google maps är hyfsat up-to-date. Var ett tag sedan jag själv åkte förbi där.

Vägsektion på Södertäljevägen med flera filer, inklusive en omgjord vägren och bilar, omgiven av skog och byggområde med byggarbetsplats och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P.s. så här ser det ut på hitta.se:
Flygfoto över motorvägen E4/E20 vid Södertäljevägen samt en vägren nära avfarten till Skärholmen. Kartnål visar Smista Allé 13, Segeltorp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.