S Strontus skrev:
Det blir ju effekten om du räknar in den i milkostnaden när du jämför alternativ. Om skatten är t ex 1 kr/milen och du jämför alternativ för att åka 50 mil så skulle då skatten bli 50 kr för den resan, men den kostnaden har du ju ändå även om du låter bilen stå.
Det är likväl en kostnad som hör till resandet. Du kan ställa av eller sälja bilen för att slippa dessa kostnader. Du kan inte ignorera att kostnaderna finns, det blir missvisande.

För övrigt förstår jag inte hur du menar att de kostnaderna ökar av att du kör bilen mer.

Det är som att alla att det är gratis att åka med SL därför att du köpt ett årskort. Nej, det inte gratis.
 
Nej, det är en kostnad som hör till bilägandet, inte resandet eftersom den inte är strikt beroende av hur långt du åker. Så länge inte alternativet är att man säljer bilen så kan man inte räkna med det när man jämför.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Nej, det är en kostnad som hör till bilägandet, inte resandet eftersom den inte är strikt beroende av hur långt du åker. Så länge inte alternativet är att man säljer bilen så kan man inte räkna med det när man jämför.
Så om man förbetalar taxibolaget blir resorna gratis eftersom pengarna dras oavsett om man faktiskt åker eller ej.
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Om alternativet är att sälja bilen så kan man räkna in fasta kostnader som t ex skatten när man jämför, men så länge man inte gör det så har du ju kvar de kostnaderna ändå (och för de flesta så är ju inte det ett alternativ). Och om du inte tar bilen så ökar ju dina milkostnader, hur räknar du in det när du jämför?

För att ta ditt exempel med taxi, om du ändå betalar för de där taxiresorna oavsett så kan du ju lika gärna åka med taxi eftersom dina kostnader inte ökar när du gör det, tvärtom så kommer dina kostnader per taxiresa öka om du inte gör det (om man räknar på kostnaden per taxiresa på samma sätt som milkostnaden).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Om alternativet är att sälja bilen så kan man räkna in fasta kostnader som t ex skatten när man jämför, men så länge man inte gör det så har du ju kvar de kostnaderna ändå (och för de flesta så är ju inte det ett alternativ). Och om du inte tar bilen så ökar ju dina milkostnader, hur räknar du in det när du jämför?

För att ta ditt exempel med taxi, om du ändå betalar för de där taxiresorna oavsett så kan du ju lika gärna åka med taxi eftersom dina kostnader inte ökar när du gör det, tvärtom så kommer dina kostnader per taxiresa öka om du inte gör det (om man räknar på kostnaden per taxiresa på samma sätt som milkostnaden).
Det är alltid ett alternativ, på samma sätt som det är ett alternativ att inte förbetala för taxiresor.
 
H hellem skrev:
Det är alltid ett alternativ, på samma sätt som det är ett alternativ att inte förbetala för taxiresor.
Men bilskatten fungerar inte på det sättet, du kan inte bara betala den bara för de mil du faktiskt kör... Sedan så var det ditt exempel med att förbetala taxin.
 
S Strontus skrev:
Men bilskatten fungerar inte på det sättet, du kan inte bara betala den bara för de mil du faktiskt kör... Sedan så var det ditt exempel med att förbetala taxin.
Vem har sagt att den gör det? Den här logiken är helt absurd.
 
H hellem skrev:
Det är alltid ett alternativ
Det är inget realistiskt alternativ att säja bilen om man anser den nödvändig, vilket nog gäller lejonparten av bilägarna.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Var just på en resa med familjen till Stockholm. Var faktiskt smidigare än jag väntat mig. Vi vuxna köpte 72h-kort i appen och blippade bara mobilen på tunnelbanan/bussen/djurgårdsfärjan. Barnen (4-9) åkte med gratis. Inget strul med någonting. Valde 72h just för att kunna resa utan att tänka på tiderna. Gick kanske på ett ut mot enkelbiljetter totalt sett, men klart värt att betala någon krona mer för att bara kunna hoppa på en buss eller t-bana vid behov.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inget realistiskt alternativ att säja bilen om man anser den nödvändig, vilket nog gäller lejonparten av bilägarna.
Premissen här är att det handlar om Stockholm. Det är alltid ett alternativ.
 
H hellem skrev:
Premissen här är att det handlar om Stockholm. Det är alltid ett alternativ.
Inget realistiskt alternativ för väldigt många.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hellem skrev:
Premissen här är att det handlar om Stockholm. Det är alltid ett alternativ.
Premissen här är att man ska besöka Stockholm från annan ort, inte att om man bor i Stockholm kan man sälja bilen.
Bor man där utan bil har man väl SL-kort redan...
 
RoTe
Fyfan va tröttsamt att en tråd om SL börjar handla om bilskatt å fan å hans moster.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Premissen här är att man ska besöka Stockholm från annan ort, inte att om man bor i Stockholm kan man sälja bilen.
Bor man där utan bil har man väl SL-kort redan...
Vare sig man är på besök eller ej så är det ganska valfritt med bil i just Stockholm. Men är man på semester känns det fullkomligt onödigt med bil här, bilen har man för att komma bort från Stockholm eller transportera grejer.
 
Ska man göra många korta resor och utanför stadskärnan så tycker jag bil är att föredra för både bekvämlighet och kostnad. Gör man 2 förflyttningar per dag per SL och resten går man är enkelbiljett helt ok. Ska man åka kors och tvärs är nog förslaget att köpa en flerdagsbiljett bra. Det blir snabbt dyrt om man åker på enkelbiljett med SL om man är en familj där även barnen måste betala pga ålder och veckodag man reser. Men parkering i centrum är krånglig, dyr och risk för p-bot så det är skönt slippa tänka på bilen där. Om man kan parkera den på ett hotel eller hos bekant utanför city.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.