2 101 läst · 60 svar
2k läst
60 svar
Hej alla stockhomare fungerar SL
Om ekonomiska faktorer ska vägas in: Uppstår det inte extrakostnader om det är fullt med "utsocknes" på bussarna i huvudstaden och extratrafik måste sättas in för att den mindre bemedlade lokalbefolkningen ska kunna ta sig till sina arbeten?H hellem skrev:
(Om kollektivtrafiken är billig och smidig kan jag tänka mig att använda den, i många fall är den privata bilen dock överlägsen då de extra milen förenklat bara kostar bränslet)
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 209 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 209 inlägg
Och missa inte apostlahästarna. Stockholms innerstad är litet, det mesta går att nå promenadvägen på kort tid. Staden har t o m satt upp kartor på gatorna med tidsangivelser för gångavstånd för att försöka få besökande turister att förstå hur nära allt är. Nackdelen med tunnelbanan är ju att besökare blir lurade avseende hur stans storlek.Nyfniken skrev:
Rör man sig i förorterna är det ju inte så - där är istället distanserna svenskt långa.
Jag vet inte exakt hur Bolt eller Uber fungerar men jag antar att jag måste skaffa en app och spara mitt betalkort i? Eller kan man betala direkt till chauffören?Nyfniken skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Fast får man inte en bättre känsla av en stad av att gå och åka kollektivt jämfört med att sitta i baksätet på en bil?Nyfniken skrev:
Oavsett vad man tycker i saken ska man nog räkna det mer än bara kronor och ören i alla fall.
Visst kan man gå och det kommer vi göra. Men att släpa på väskor blir snabbt tråkigt. Vi har också sträckor som kommer ta för länge att gå.
Vi har bott i Stockholm så hittar ganska bra. Men det var 20 år sedan så en del har ju ändrat. Tex just hur man köper biljetter på SL.
Vi har bott i Stockholm så hittar ganska bra. Men det var 20 år sedan så en del har ju ändrat. Tex just hur man köper biljetter på SL.
Eh, ja? Förstår inte riktigt din poäng. Om man jämför kostnaden mellan olika sätt att transportera sig så är den faktiska kostnaden det enda rättvisande. Att hitta på att det är bara är "extra" som inte omfattas av de faktiska kostnaderna blir bara snurrigtS Strontus skrev:Om du räknar med t ex skatten, på vilket sätt ökar den för att du kör fler mil?
Extra mil kan man se som allt man kör som annars inte skulle ha gjort för att man tittar på total milkostnad, eller egentligen alla mil om man vill det.
Den totala milkostnaden, dvs alla kostnader delat med antal mil körda är ett bra värde för att t ex jämföra vad olika bilar kostar, men är ett dåligt värde för att se vad varje mil kostar att köra.
Och ju fler mil du kör desto högre blir totalkostnaden men milkostnaden minskar (då t ex skatten fördelas på fler mil). Om du t ex köper en ny bil och bara kör en mil så kommer milkostnaden att bli astronomisk, men om du kör två mil så fördubblas inte din totala kostnad men milkostnaden halveras.
Det kostar rätt mycket i parkering i en storstad. Dessutom är det sannolikt att du behöver lägga ca 30 minuter vid varje stopp för att hitta parkering, kolla regler, försäkra dig om vem som ska ha betalt för den och eventuellt ladda ner och registrera konto i en app.F fribygg skrev:Om ekonomiska faktorer ska vägas in: Uppstår det inte extrakostnader om det är fullt med "utsocknes" på bussarna i huvudstaden och extratrafik måste sättas in för att den mindre bemedlade lokalbefolkningen ska kunna ta sig till sina arbeten?
(Om kollektivtrafiken är billig och smidig kan jag tänka mig att använda den, i många fall är den privata bilen dock överlägsen då de extra milen förenklat bara kostar bränslet)
Antingen får du registrera betalkort i appen som genererar en qr kod du håller mot spärren eller så får du registrera betalkort direkt i spärren. Det hänger ihop i samma system. De får in dina kortuppgifter i sitt system hur du än görN Niq skrev:Ok tack för all hjälp.
Måste nog klargöra lite för våra förutsättningar..
Det kommer vara en vuxen och 2 tonåringar. Betalkort finns men vi är bosätta i Finland och kan troligen inte registrera några betalkort för reducerat pris då det kräver bank-id. Vill inte heller registrera betalkortsuppgifter.
Jag antar att appen kräver att man lägger in sitt betalkort?
Enklast verkar vara att använda betalkortet direkt.
Är dom flesta tunnelbane/pendeltågsstationer bemannade ännu så man kan köpa enkla biljetter till ungdomar där?
Betalda bilar är rätt billiga att åka "extramil" med oavsett om de är 3 eller 13år gamlaD Dilato skrev:
Du har en poäng, dock anser jag inte Sthlm vara nån "storstad"H hellem skrev:
I Sverige är det en storstad. I världen en liten stad. Tillräckligt stor för att kunna vara anonym när man vill, tillräckligt liten för att kunna "råka" stöta på bekanta när man vill. Tillräckligt stor för att det är synnerligen dumt att med flit köra bil inne i stan som transportmedel.F fribygg skrev:
Det här med"extra mil" trycker jag är löjligt. Man kör de antal mil man kör, punkt. Känns som ett sunken cost fallacy fälla.
Exakt, och de faktiska kostnaderna är ju den rörliga kostnaden när man kör, de fasta och delvis fasta konstnaderna ökar ju inte för att du kör, som t ex skatten. På vilket sätt ökar skatten för att du kör bilen?H hellem skrev:
Vem har påstått att den kostnaden ökar?S Strontus skrev:
Jag påstår att den kostnaden måste räknas med om du ska jämföra sl, taxi och egen bil
Det blir ju effekten om du räknar in den i milkostnaden när du jämför alternativ. Om skatten är t ex 1 kr/milen och du jämför alternativ för att åka 50 mil så skulle då skatten bli 50 kr för den resan, men den kostnaden har du ju ändå även om du låter bilen stå.H hellem skrev: