13th Marine 13th Marine skrev:
Jag förstår att man gör det, jag tycker bara att man ska veta att det påverkar mer än en själv.
Det vet man. När jag åker förbi en av grannarna frivarvar jag alltid ett par gånger för jag vet att han blir glad av det. Det tycker jag är snällt av mig.
 
  • Gilla
  • Haha
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag ville bara påpeka att alla inte uppskattar det, men det kanske är svårt för egoister att förstå ;)
Vi har någon dåre i trakten här som kör runt runt på landsvägarna här omkring, Alltså konsekvent tar vänster i varje vägkorsning. På så sätt är hojen konstant inom hörhåll. Så kan han hålla på en hel dag. Lite tröttsamt. Som tur är händer det inte så ofta.
 
  • Gilla
  • Ledsen
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det ena utesluter inte det andra. Att kunna höras när det behövs kan vara bra för hälsan, det kan också underlätta om man vill fram i en kösituation. En av ”rättigheterna” man har med hoj är att man har företräde genom alla stillastående köer. Alla vet eller förstår inte det, då kan lite ljud hjälpa till.

Sen är det gött att åka när det låter rätt. Antingen så förstår man det eller så gör man det inte.

Sen är jag den första att hålla med om att när man sitter där under hjälmen så har man inte helt koll på hur mycket man låter. Jag bor i närheten (ca 60-70m) från en väg ner till ett par badplatser vid havet, det är populärt för hojåkare att åka ner där, kommer i grupper om 20st ibland. Vissa låter mer än andra och några som utmanar hastighetsgränsen mer än x3 på vägen ner kan höras tydligt i 1,5-2km. Det är förbannat irriterande men inte för ljudets skull. Kan det vara så att ljudet stör många för att det i första hand associeras med en trafikbuse?
Jag sökte lite på filtrering men det enda som jag hittar är att man får lov att köra om en bil på vänster sida om man får plats i filen.
Att det är någon rätt är det nog bara vissa ivrare som gått för sig.
Dessutom skulle både tuta ljustuta kunna göra jobbet utan att konstant vara igång, och de är dessutom riktade i lämplig riktning.

Jag bor längs med en populär 70väg där det en solig dag kommer många hojjar.
Vissa hörs för att de är högljudda, andra för att de kör för fort och en del på grund av både och.

Som jag skrev innan, jag tycker inte vi behöver mer buller.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag sökte lite på filtrering men det enda som jag hittar är att man får lov att köra om en bil på vänster sida om man får plats i filen.
Att det är någon rätt är det nog bara vissa ivrare som gått för sig.
Dessutom skulle både tuta ljustuta kunna göra jobbet utan att konstant vara igång, och de är dessutom riktade i lämplig riktning.
Ja det är tillåtet att passera bilar till vänster, inte till höger, och i praktiken blir ju det att man kör mellan två bilar om det är fler filer. Dock är förbehållet att man har liten hastighetsskillnad mot övrig trafik, annars är man vårdslös och får böter. Så, man får, men inte hur som helst och någon rättighet kan man inte prata om, däremot får ju andra bilar inte försvåra en omkörning, men det gäller ju alltid.

Angående tuta så tror jag inte alls på det. Om jag skulle tuta mig fram genom köerna TROR jag att folk skulle bli förbannade. Nu hör man att någon kommer och de absolut flesta flyttar gärna på sig så man kommer fram. Att tuta skulle jag säga får en annan reaktion. Ingen vill bli tutad på.
 
R
F fsn skrev:
Det ena utesluter inte det andra. Att kunna höras när det behövs kan vara bra för hälsan, det kan också underlätta om man vill fram i en kösituation. En av ”rättigheterna” man har med hoj är att man har företräde genom alla stillastående köer. Alla vet eller förstår inte det, då kan lite ljud hjälpa till.

Sen är det gött att åka när det låter rätt. Antingen så förstår man det eller så gör man det inte.

Sen är jag den första att hålla med om att när man sitter där under hjälmen så har man inte helt koll på hur mycket man låter. Jag bor i närheten (ca 60-70m) från en väg ner till ett par badplatser vid havet, det är populärt för hojåkare att åka ner där, kommer i grupper om 20st ibland. Vissa låter mer än andra och några som utmanar hastighetsgränsen mer än x3 på vägen ner kan höras tydligt i 1,5-2km. Det är förbannat irriterande men inte för ljudets skull. Kan det vara så att ljudet stör många för att det i första hand associeras med en trafikbuse?
Skojar du om rättigheterna med företräde vid köer?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det är tillåtet att passera bilar till vänster, inte till höger, och i praktiken blir ju det att man kör mellan två bilar om det är fler filer. Dock är förbehållet att man har liten hastighetsskillnad mot övrig trafik, annars är man vårdslös och får böter. Så, man får, men inte hur som helst och någon rättighet kan man inte prata om, däremot får ju andra bilar inte försvåra en omkörning, men det gäller ju alltid.

Angående tuta så tror jag inte alls på det. Om jag skulle tuta mig fram genom köerna TROR jag att folk skulle bli förbannade. Nu hör man att någon kommer och de absolut flesta flyttar gärna på sig så man kommer fram. Att tuta skulle jag säga får en annan reaktion. Ingen vill bli tutad på.
Filtrering är inget som är speciellt aktuellt för mig, varken som bilförare eller när jag kör hoj så jag är inte speciellt insatt i hur lagarna tolkas.

Spontant kan jag tycka att det beror på hur man tutar, två korta "tut-tut" skulle jag tolka som "här kommer jag", medans ett långt "TUUUUUUT" är mer ett "FLYTTA DIG!".
Men jag förstår att motorljudet i sammanhanget är mer naturligt, det är bara att det för med sig så mycket mer buller att jag gärna försöker hittar andra lösningar.

För att använda det som argument för bullriga avgassystem är ganska tunt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
För att använda det som argument för bullriga avgassystem är ganska tunt.
Well, jag tror inte att någon spenderar 12 lök på ett avgasrör i titan och kolfiber bara för att komma fram snabbare i kön. Men, jag har hunnit köra två olika mc med original tysta ljuddämpare och sedan med andra ljuddämpare monterade med lite mer brum i och jag tycker definitivt det är skillnad i bilkön.

Jag håller med om att det är skillnad på tuta och TUTA men jag försöker vara respektfull när jag tar mig fram och hellre vänta lite istället för att brotta mig fram och då tycker jag alla former av tuta passar dåligt. Känns inte bra helt enkelt, för mig.
 
Unikt namn
Alla välljudande avgasrör kan med fördel dras via hjälmen så föraren får första parket på njutandet.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Alla välljudande avgasrör kan med fördel dras via hjälmen så föraren får första parket på njutandet.
Faktum är att tex Yamaha jobbat på att göra ljudupplevelsen mer lokal - dels leder man insugsljud rakt upp (genom ”tanken”) och avgasröret pekar rakt ner för att minska spridningen. Bra va?
 
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag sökte lite på filtrering men det enda som jag hittar är att man får lov att köra om en bil på vänster sida om man får plats i filen.
Att det är någon rätt är det nog bara vissa ivrare som gått för sig.
Dessutom skulle både tuta ljustuta kunna göra jobbet utan att konstant vara igång, och de är dessutom riktade i lämplig riktning.

Jag bor längs med en populär 70väg där det en solig dag kommer många hojjar.
Vissa hörs för att de är högljudda, andra för att de kör för fort och en del på grund av både och.

Som jag skrev innan, jag tycker inte vi behöver mer buller.
Antingen så vet man eller så vet man inte. Vet man, så vet man också att diskussion med tondöva är meningslöst.
 
  • Haha
Fotografen
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Well, jag tror inte att någon spenderar 12 lök på ett avgasrör i titan och kolfiber bara för att komma fram snabbare i kön. Men, jag har hunnit köra två olika mc med original tysta ljuddämpare och sedan med andra ljuddämpare monterade med lite mer brum i och jag tycker definitivt det är skillnad i bilkön.

Jag håller med om att det är skillnad på tuta och TUTA men jag försöker vara respektfull när jag tar mig fram och hellre vänta lite istället för att brotta mig fram och då tycker jag alla former av tuta passar dåligt. Känns inte bra helt enkelt, för mig.
Du kör väl originalsystem vartannat år när du besiktigar?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Well, jag tror inte att någon spenderar 12 lök på ett avgasrör i titan och kolfiber bara för att komma fram snabbare i kön. Men, jag har hunnit köra två olika mc med original tysta ljuddämpare och sedan med andra ljuddämpare monterade med lite mer brum i och jag tycker definitivt det är skillnad i bilkön.

Jag håller med om att det är skillnad på tuta och TUTA men jag försöker vara respektfull när jag tar mig fram och hellre vänta lite istället för att brotta mig fram och då tycker jag alla former av tuta passar dåligt. Känns inte bra helt enkelt, för mig.
Jag säger inte emot dig.

Men som sagt, jag tycker det är ett tunt argument för avgassystemet, då är det ärligare att som du skriver att det främst handlar om ljudet.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Antingen så vet man eller så vet man inte. Vet man, så vet man också att diskussion med tondöva är meningslöst.
Okej, jag har ingen aning om vad du pratar om nu, men vill du inte förklara så visst.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag sökte lite på filtrering men det enda som jag hittar är att man får lov att köra om en bil på vänster sida om man får plats i filen.
Att det är någon rätt är det nog bara vissa ivrare som gått för sig.
Dessutom skulle både tuta ljustuta kunna göra jobbet utan att konstant vara igång, och de är dessutom riktade i lämplig riktning.

Jag bor längs med en populär 70väg där det en solig dag kommer många hojjar.
Vissa hörs för att de är högljudda, andra för att de kör för fort och en del på grund av både och.

Som jag skrev innan, jag tycker inte vi behöver mer buller.
Det är ingen rätt att köra om hur man vill även vid köbildning. Reglerna gäller fortfarande precis som med allt annat.
Lägre än 70 och 2 tydliga körfält.
Eller vid köbildning och 2 tydliga körfält.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag säger inte emot dig.

Men som sagt, jag tycker det är ett tunt argument för avgassystemet, då är det ärligare att som du skriver att det främst handlar om ljudet.
Loud piprs closes trails.. det räcker för att vilja åka tyst.
Det är massa vägar runt om i Europa där det numera är förbjudet med MC för att dom låter så mycket.

Någon enstaka är ju fine, men som några i byn hör som bor längs den krokiga vägen med ny asfalt.. kommer ett gäng på 60 hojar som kör fort fort och låter mycket. Klart dom blir less efter ett tag.

Mina hojar är både högljudd och tyst.. ibland är det skönt att smyga omkring. Och i trafiken märker jag ingen skillnad alls.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.