Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det har jag varken missat eller glömt, och följer du den här konversationen från igår är det inte heller så att jag påstått något annat. Jag ifrågasatte @Dan1891:s specifika påstående och senare även andras medvetna fultolkningar av de vallöften som gavs.
Vad bra.
Jag fick nästan känslan att du inte förstod vad andra menade med att ny/mer kärnkraft har uppfattats som vallöften som snabbt skulle realiseras.

Man måste ju också inse att det finns massor med människor i det här landet som är lika okunniga som miljöpartister är i allmänhet, utan att för den skull vara miljöpartister.
Och många av dessa kan ju ha ha lagt sin röst på något av partierna i dagens regeringsunderlag, och sen blivit lite förvånad över att det inte stod grävmaskiner och grävde för grunden till Ringhals 5. redan efter 3-4 månader.
Alla vet ju faktiskt inte vilken process sådana här byggen är, de kan ju tro att det bara är för Ulf, eller Ebba, att gå ut och peka med hela handen på platsen och säga "Bygg här!".
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F
K krfsm skrev:
Jag tycker inte det är bra när politiker lovar orealistiska saker, men om man som väljare förväntade sig att spaden skulle vara i jorden inom tre månader så är det nästan att man borde bli av med sin rösträtt.

Däremot så tycker jag att de har varit sega även med det som de faktiskt hade kunnat göra:
  • Det tog till 28 september 2023 (drygt ett år efter valet) att producera en proposition om att få bygga fler kärnkraftverk på nya platser. Kanske svårt att hinna få till en proposition på tre månader om man ska få in remisser etc, men inom 4-6 månader borde ändå vara klart görbart om man verkligen vill.
  • Det tog till 2 november 2023 att börja utreda vilka förändringar i tillståndsprocesser etc som behöver göras. Det här fanns ingen anledning till att vänta med, utan man kunde gjort det direkt. Att det löper parallellt med propositionen om ny kärnkraft på nya platser vore inget problem - man kan förutsätta att propositionen går igenom, för annars blir arbetet meningslöst i alla fall.
  • Det tog till 4 januari 2024 att utse en kärnkraftssamordnare. Det här är typ ett år för sent. Visst att man måste hitta rätt person, men det borde man kunnat göra inom de där tre månaderna.
Hade propositionen varit ute på remiss, utredningen om tillståndsprocesser påbörjad och kärnkraftssamordnaren utsedd inom de där tre månaderna så hade jag tyckt det varit en godkänd insats.

(Att rumstera om i Vattenfalls styrelse borde väl vara ett beslut för årsstämman som väl ligger på våren?)
I så fall bör en politiker som ger orealistiska löften i konsekvensens namn bli av med sitt uppdrag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
I så fall bör en politiker som ger orealistiska löften i konsekvensens namn bli av med sitt uppdrag.
Framför allt bör man ju inte rösta på dem. Problemet med det är att det blir extremt svårt att hitta politiker att rösta på.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
I så fall bör en politiker som ger orealistiska löften i konsekvensens namn bli av med sitt uppdrag.
Jo då får vi sparka många grön-röda politiker i Europa! Främst gröna fundamentalister.
 
K
[QUOTE="
Alla vet ju faktiskt inte vilken process sådana här byggen är, de kan ju tro att det bara är för Ulf, eller Ebba, att gå ut och peka med hela handen på platsen och säga "Bygg här!".
[/QUOTE]
Nej, just därför är det idiotiskt att gå ut med sådana påstående!
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
P paralun skrev:
Jo då får vi sparka många grön-röda politiker i Europa! Främst gröna fundamentalister.
Ok, visste inte att de också gett orealistiska löften om utbyggnad av kärnkraften...
 
Mikael_L
K Klacken skrev:
[QUOTE="
Alla vet ju faktiskt inte vilken process sådana här byggen är, de kan ju tro att det bara är för Ulf, eller Ebba, att gå ut och peka med hela handen på platsen och säga "Bygg här!".
Nej, just därför är det idiotiskt att gå ut med sådana påstående!
[/QUOTE]
Så är det.
Men jag valde att inte bli så upprörd över det, i förra valrörelsen.

Jag försökte också undvika att bli upprörd över vallöftet "föräldrarvecka" i förrförra valrörelsen, och var ju sen glad över att det blev ett brutet vallöfte.

Jag skulle rent principiellt gilla ifall dagens regering lyckades få igång bygge av en kärnreaktor.
Men jag skulle inte gilla det om upplägget är att det blir vi skattebetalare som först betalar för bygget och sen en gång till för strömmen.
Ifall det inte går runt ekonomiskt så blir effekten lätt att "vi" får betala för strömmen två gånger, först dolt i skattepålagor, sen en gång till när vi köper elen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Ok, visste inte att de också gett orealistiska löften om utbyggnad av kärnkraften...
Nej men de ger ju orealistiska löften om allt inom energiförsörjning och är rent tragiska angående behovet av en delmängd kärnkraft i energimixen för att vara trovärdiga och ta bort CO2-utsläppen.
Pinsamt förutom i Finland där det gröna förbundet insett ekvationen.
 
  • Wow
frasen_36
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad bra.
Jag fick nästan känslan att du inte förstod vad andra menade med att ny/mer kärnkraft har uppfattats som vallöften som snabbt skulle realiseras.
Finns någon text som visar vad dom faktiskt sa?
Inte vad någon fick för sig att dom sa. Utan vad dom faktiskt sa.
Hittills har vi bara fått förmedlat vad någon tror sig har hört.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och många av dessa kan ju ha ha lagt sin röst på något av partierna i dagens regeringsunderlag, och sen blivit lite förvånad över att det inte stod grävmaskiner och grävde för grunden till Ringhals 5. redan efter 3-4 månader.
Fast där lär det handla om gravt defekt hörförståelse. Och kanske andra defekter. På något sätt är det inte politikernas ansvar att en del inte förstår enkel kommunikation.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Alla vet ju faktiskt inte vilken process sådana här byggen är, de kan ju tro att det bara är för Ulf, eller Ebba, att gå ut och peka med hela handen på platsen och säga "Bygg här!".
Det skulle dom faktiskt kunna göra. I stort sett iaf. Men då köra över mängder av existerande processer. Och råka på mångårig strid i domstol med de som ogillar förfarandet.
Dom skulle t ex ha kunnat peka och så upphandla ett bygga av Rosatom.

Men när man inte utreder saker och får fram relevant fakta, utan bara går på känsla, så blir det nästan alltid ett fiasko av allt.
 
K
D daVinci skrev:
Finns någon text som visar vad dom faktiskt sa?
Inte vad någon fick för sig att dom sa. Utan vad dom faktiskt sa.
Hittills har vi bara fått förmedlat vad någon tror sig har hört.

Fast där lär det handla om gravt defekt hörförståelse. Och kanske andra defekter. På något sätt är det inte politikernas ansvar att en del inte förstår enkel kommunikation.


Det skulle dom faktiskt kunna göra. I stort sett iaf. Men då köra över mängder av existerande processer. Och råka på mångårig strid i domstol med de som ogillar förfarandet.
Dom skulle t ex ha kunnat peka och så upphandla ett bygga av Rosatom.

Men när man inte utreder saker och får fram relevant fakta, utan bara går på känsla, så blir det nästan alltid ett fiasko av allt.
 
  • Tweet av Elisabeth Svantesson som säger att en borgerlig regering kommer att trygga och bygga ut kärnkraften inom de första hundra dagarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Finns någon text som visar vad dom faktiskt sa?
Inte vad någon fick för sig att dom sa. Utan vad dom faktiskt sa.
Hittills har vi bara fått förmedlat vad någon tror sig har hört.
Ja, visst gör det det, så här löd exempelvis Moderaternas valmanifest i frågan. Men de flesta läser förstås inte valmanifest, så vad som sägs i debatter och skrivs i debattartiklar är nog så viktigt. Och, i lite mindre grad, även vad som skrivs av tunga företrädare på sociala medier.

Vi kommer att säkra klimatomställningen – med ny kärnkraft för stabil, billig och ren el
  • En historisk satsning på ett fossilfritt och stabilt energisystem med ny kärnkraft
  • Utbyggnad av laddstolpar och laddstationer i hela landet
  • En plan för att stärka näringslivets gröna omställning och konkurrenskraft”
https://moderaterna.se/nyhet/moderaternasvalmanifest/
D daVinci skrev:
Fast där lär det handla om gravt defekt hörförståelse. Och kanske andra defekter. På något sätt är det inte politikernas ansvar att en del inte förstår enkel [min kursivering] kommunikation.
Kanske inte just enkel kommunikation, men visst faller det på avsändaren att se till att budskapet når fram (till de allra flesta iaf.).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
[bild på tweet]

Tackar.

Några kommentarer:
1. Den som tolkar detta som att Kristersson och Svantesson personligen kommer bygga ett kärnkraftverk inom 100 dagar, bör fråntas rätten att rösta.

2. Eftersom det inte bildats en borgerlig regering så behöver inte detta uppfyllas. (Nuvarande regering är beroende av det extrema vänsterpartiet SD, och därför ser vi inte heller någon borgerlig politik. Det är helt tomt på förändringar som ger tillväxt).

3. Trots punkterna ovan, kan det tolkas som att Regeringen ändå uppfyller påståendet. Det räcker med att man startar en utredning om var ny kkr kan byggas. Och under vilka bivillkor.
Sedan kan man lägga till Ebbas tokerier om att återstarta skrotade kkr. Det är också ett sätt att leva upp till löftet ovan. Att sedan den tekniskt och ekonomiskt kunnig personalen avfärdar vansinnet, kan ju inte regeringen lastas för. Dom har aldrig lovat att vara kompetenta.
 
D daVinci skrev:
[bild på tweet]

Tackar.

Några kommentarer:
1. Den som tolkar detta som att Kristersson och Svantesson personligen kommer bygga ett kärnkraftverk inom 100 dagar, bör fråntas rätten att rösta.
Som jag skrev tidigare så kan man inte frånta någon över 18 år rösträtt i Sverige. Det kräver kraftiga förändringar i lagarna. Alla över 18 år, oavsett mentala handikapp, har rösträtt.
 
M
pacman42 pacman42 skrev:
Som jag skrev tidigare så kan man inte frånta någon över 18 år rösträtt i Sverige. Det kräver kraftiga förändringar i lagarna. Alla över 18 år, oavsett mentala handikapp, har rösträtt.
Ja tyvärr så är det så, vänsterpartierna skulle förlora sina väljare om man bara lät vettiga insatta personer rösta!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och SD också.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.