Liten friktionsspärr till snöutkastaren. För en gångs skull i god tid...
Liten friktionsspärr monterad på en snöutkastare, fläckig med smuts, stor svart däck och varningsklistermärken på gul maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Appropå lie, köp en knacklie. Knacka, bryna, slå, bryna,..., knacka igen. Oslagbart 🤔 😆
Snöskotern nästa...
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Försöker lära mig slipa liebladet. Den tog grövre gräs och ogräs. Med lite mer träning, både i att slipa/bryna och slå, kan jag kanske slå grönmattan någon dag!
[bild]
Man ska ha lite större diameter på slipstenen för att skapa en tunn egg. Helst en stor långsamt roterande sandsten och så med vatten förstås.
En person slipar ett lienblad på en stor, långsamt roterande slipsten med vatten som rinner i en tunn ström över bladet för att få rätt vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ställ undan gräsklipparen och slå gräs attan med en väl trimmad lie...
https://www.land.se/tradgard/experten-visar-tekniken-lar-dig-sla-grasmattan-med-lie
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hoppas du inte försöker slipa det med bladet monterat på orven 😉
Varför inte? Så har mina ”förfäder” lärt mig att man gör.
 
Drog av den här med handkraft i en fastrostad spårskruv. Trodde inte det var möjligt - Såå stark är jag inte.

Brutet bits av märket Festool ligger på ett smutsigt underlag bredvid en Centrotec borrchuck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hoppas du inte försöker slipa det med bladet monterat på orven 😉
Nä, så ovan är jag inte. Slår ju ner en massa saker på hyllorna då! 😉
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
J JohnyS skrev:
Liten friktionsspärr till snöutkastaren. För en gångs skull i god tid...
[bild]
Appropå lie, köp en knacklie. Knacka, bryna, slå, bryna,..., knacka igen. Oslagbart 🤔 😆
Snöskotern nästa...
Ja snöslungan borde jag också ta tag i.
Jo knacklie vore kul men denna hittade jag på en grannloppis och slipa är jag inte helt ovan med.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Man ska ha lite större diameter på slipstenen för att skapa en tunn egg. Helst en stor långsamt roterande sandsten och så med vatten förstås.
[bild]

Ställ undan gräsklipparen och slå gräs attan med en väl trimmad lie...
[länk]
Jo jag vet. Det finns en gammal handvevad jag använde första året här på gården.
Vatten självklart så man inte tar bort härdningen. Slipar man med bladet lite diagonalt så får man större rundning som möter bladet.
 
Tog tag i att sätta ihop bänkborrmaskinen som legat nedplockad sedan november 2021 enligt google foto. Hade bilden framför mig att det var mängder med delar och att det skulle ta ett par dagar, men allt gick på en halv dag. Det krångligaste var att krympa på lagren men det löstes smidigt det med och nu är den samma skick som när jag hämtade den i Halmstad, förrutom glappet i drivningen som är borta nu.
Bänkborrmaskin delvis monterad på en pall i ett verkstadsutrymme med diverse verktyg och förnödenheter omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började också mäta in hålen i adapterplattan som jag måste göra mellan foten och maskinen.
Svart järnplatta med inmätta hålmarkeringar på en arbetsbänk i verkstadsmiljö. Bänkborrmaskin och verktyg synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 9 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Tog tag i att sätta ihop bänkborrmaskinen som legat nedplockad sedan november 2021 enligt google foto. Hade bilden framför mig att det var mängder med delar och att det skulle ta ett par dagar, men allt gick på en halv dag. Det krångligaste var att krympa på lagren men det löstes smidigt det med och nu är den samma skick som när jag hämtade den i Halmstad, förrutom glappet i drivningen som är borta nu.
[bild]

Började också mäta in hålen i adapterplattan som jag måste göra mellan foten och maskinen.
[bild]
Tjusigt när denna gamla östtyska tank åter kommer till användning.
När jag köpte den hade den legat ett antar år i en lada och enligt ryktet har den tjänstgjort på Saab Motala innan dess.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Tjusigt när denna gamla östtyska tank åter kommer till användning.
När jag köpte den hade den legat ett antar år i en lada och enligt ryktet har den tjänstgjort på Saab Motala innan dess
Den hade borrat ett och annat hål med tanke på hur kil och kilspår såg ut.
Nu ska jag få ihop den med foten sedan ska motor på och elen gås igenom, blir mycket smidigare när den inte ligger på en pall.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
J JohnyS skrev:
Liten friktionsspärr till snöutkastaren. För en gångs skull i god tid...
[bild]
Appropå lie, köp en knacklie. Knacka, bryna, slå, bryna,..., knacka igen. Oslagbart 🤔 😆
Snöskotern nästa...
Intressant, jag har också en snöslunga men imponerar inte på mig. Dålig slungeffekt och väldigt känslig för "fuktig" snö.
Har ni några goda tips till en novis hur man trimmar sin snöslunga?
 
Lagt helt sjukt mycket tid på att tillverka en ny kopplingsskruv till matningen på Emcosvarven. Men, finns den inte att köpa får man laga på egen hand.

Gamla skruven (vänstra i översta bilden) började slira lite i sexkantshuvudinterfacet sen gick förfallet snabbt som ni ser om ni zoomar lite.

Använda verktyg? Tja typ hela verkstan utom hyveln. Skallen gjordes medelst vinkelslip och handfil.

Den funkar iaf som den ska igen och jag är sjukt nöjd med det även om det tog tid😁!

Två kopplingsskruvar i metall, en ny och en gammal som visar slitage, ligger bredvid varandra på ett vitt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två kopplingsskruvar för Emcosvarv, den vänstra är den ursprungliga och slitna, den högra är nygjord och ersätter den gamla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 22 till
  • Laddar…
Jag har byggt en damm senaste dagarna och idag kapade jag till skiffer som blev toppen på muren som är runt dammen. Efter det fixade jag det sista i vattenfallet. Vattnet pumpas upp till en kaffepanna där jag gjort ett hål i botten och fäst slangen från pumpen från dammen. Därifrån rinner vattnet ner i några nockpannor ner tillbaka i dammen.
 
  • Skifferbeklädd damm med fontän och vattenfall som rinner från en kaffepanna ner via tegelpannor till dammen, omgiven av stenar och trädgårdsväxter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bjorsi och 18 till
  • Laddar…
Lyft och rätat upp vägg på ladan vid vår stuga Röd ladugård med rätad och upplyft vägg. Marken runtom är uppgrävd och en bit av murstocken ligger på marken. Grönskande trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före och efter-bilder av en röd lada, med en skev och skadad vägg till vänster som är upprättad och reparerad till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hasse C och 41 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Lagt helt sjukt mycket tid på att tillverka en ny kopplingsskruv till matningen på Emcosvarven. Men, finns den inte att köpa får man laga på egen hand.

Gamla skruven (vänstra i översta bilden) började slira lite i sexkantshuvudinterfacet sen gick förfallet snabbt som ni ser om ni zoomar lite.

Använda verktyg? Tja typ hela verkstan utom hyveln. Skallen gjordes medelst vinkelslip och handfil.

Den funkar iaf som den ska igen och jag är sjukt nöjd med det även om det tog tid😁!

[bild]
[bild]
Så nu kan du använda svarven för att renovera originalet så det är redo när du failerar om 50år?
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.