Det där kanske funkar på dagisbarn, @pmd, här känns det mindre sannolikt.

Men det finns ju popcorn.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
P
Just nu längtar jag till att Marléns semester tar slut.
 
C cbrolin skrev:
Och detta kommer ifrån en som får sin inkomst på en skattefinansierad arbetsplats!
Ja?
 
P pmd skrev:
Nu tycker jag att vendettan mellan lunnabo och fsn kan avslutas. Den leder ingenstans för oss om läser tråden.

I inlägg #411 missförstod lunnabo vad ajn82 syftade på i inlägg #241. Det är lätt hänt att missförstå så alla som hånar lunnabo för det får helt enkelt skämmas lite.

Lunnabo å sin sida får skämmas lite för att ha börjat håna fsn för trivialiteter.

OK, nu när detta är avklarat så kanske tråden kan fortsätta med vad den nu egentligen ska handla om (vilket jag förstås har glömt pga alla sidospår).
Nej, inte missförstod jag vad ajn82 syftade på när han skrev om "totalskatt".

Jag förtydligade vad total skatt innebär från inkomsttagarens perspektiv.

På en årsinkomst på 120.000 kr ska man inte betala mer än runt 12% i skatt.
 
J JohanLun skrev:
Jag misstänker du deltog på någon slags undervisning, dvs inte bara skrev tentorna? Provräknade du inte ens gamla tentor innan? För om du klarade civ ing på att räkna talen första gången på tentan är du verkligen ett underbarn.
Räckte bra att lyssna ordentligt på föreläsningarna och genomföra alla labbar och arbeten.
 
M mnils skrev:
När de tog bort gymnasieingenjörsexamen så infördes en tvåårig högskoleingenjör, som ersättning, den utökades senare till tre år. Den var långt ifrån så jobbig som civing linjerna. De som läst 3år högskoleingenjör och ville byta till civing fick bara tillgodoräkna sig ett år.
Det stämmer inte, skulle jag velat få ut en civingexamen på min fil kand hade det räckt att lägga till 1,5 års studier, varav en halv termin examensarbete, kraven på tillräckligt många poäng i huvudämne och biämne uppfyller jag redan. Varför jag nu skulle göra det när jag redan har en civing-tjänst som jag är nöjd med
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det stämmer inte, skulle jag velat få ut en civingexamen på min fil kand hade det räckt att lägga till 1,5 års studier, varav en halv termin examensarbete, kraven på tillräckligt många poäng i huvudämne och biämne uppfyller jag redan. Varför jag nu skulle göra det när jag redan har en civing-tjänst som jag är nöjd med
Du har en civing-tjänst men saknar civingexamen?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det stämmer inte, skulle jag velat få ut en civingexamen på min fil kand hade det räckt att lägga till 1,5 års studier, varav en halv termin examensarbete, kraven på tillräckligt många poäng i huvudämne och biämne uppfyller jag redan. Varför jag nu skulle göra det när jag redan har en civing-tjänst som jag är nöjd med
Man läser till civ. ing. för att man har förmågan och viljan. Att du sedan har en tjänst med låga krav gör dig inte till en civilingenjör.
 
  • Haha
mnils
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
På en årsinkomst på 120.000 kr ska man inte betala mer än runt 12% i skatt
"Totalskatt"
Inklusive punktskatter och moms?
 
P
lunnabo lunnabo skrev:
Nej, inte missförstod jag vad ajn82 syftade på när han skrev om "totalskatt".

Jag förtydligade vad total skatt innebär från inkomsttagarens perspektiv.

På en årsinkomst på 120.000 kr ska man inte betala mer än runt 12% i skatt.
Du missförstod att ajn82 syftade på månadsinkomst. Det är inget att skämmas för. Det är fsn som ska skämmas för att han hånade dig för det. Du bör dock skämmas lite för att du hånade fsn för triviala skrivfel.

Nu när jag har rett ut allt och fördelat skammen ganska bra, så kan ni två väl kramas och vara vänner?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Ja, Zodde du skrev faktiskt exakt så här "Säger nån på tv att det är 90 grader utomhus".
Det är svenska.
Vad menar du?

JAG skriver på Svenska. På TV kan det Vara subtitles.

Men allt handlar om att förstå sammanhanget vilket du absolut inte klarade av om du trodde belopp från 25kkr till 120kkr låter som årslöner å inte månadslöner.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Du har en civing-tjänst men saknar civingexamen?
Korrekt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Man läser till civ. ing. för att man har förmågan och viljan. Att du sedan har en tjänst med låga krav gör dig inte till en civilingenjör.
Det har jag väl inte påstått att jag är heller. Och nej, tjänsten har inte låga krav. Men det finns en formulering som heter "eller motsvarande kunskaper". 30 års erfarenhet av liknande uppgifter vägde upp det hela så jag har också betydligt högre lön än vad en nyexad civilingenjör skulle ha.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vad menar du?

JAG skriver på Svenska. På TV kan det Vara subtitles.

Men allt handlar om att förstå sammanhanget vilket du absolut inte klarade av om du trodde belopp från 25kkr till 120kkr låter som årslöner å inte månadslöner.
Säger de något annat på tv än vad du skriver att de säger är det mer än svårt att veta vad de faktiskt säger på tv.
Så om de verkligen säger 90 grader på tv är det mer än sannolikt Celsius som åsyftas.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Säger de något annat på tv än vad du skriver att de säger är det mer än svårt att veta vad de faktiskt säger på tv.
Så om de verkligen säger 90 grader på tv är det mer än sannolikt Celsius som åsyftas.
Så när CNN säger på TV att:

"The temperature in Stockholm was 90 degrees today"

så antar en normalbegåvad att det är grader Celsius?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.