713 703 läst · 11 039 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
-71.Öland4ever skrev:
Den inte så fin som bilden säger, dåligt omlackad för 10 år sen.
Motorn renoverade jag för 8 år sen, annars är det mesta original, styret byttes ut när moppen var ny, tidstypiskt, så det får sitta kvar.
Detta var en Golf från 2006, oklart om det är samma ställe på de "nya".MathiasS skrev:
Efter att haft x antal bilar som varit 15-20 år gamla och jag har skruvat lika mycket som jag kört bilarna så köpte vi en "nästan ny" bil. En V40 T2.
Någon som har erfarenhet av bilen/motorn?
Vill veta lite vad som brukar gå sönder, vilka slangar som går sönder först, fästen/slangklämmor som går sönder etc
Någon som har erfarenhet av bilen/motorn?
Vill veta lite vad som brukar gå sönder, vilka slangar som går sönder först, fästen/slangklämmor som går sönder etc
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 739 inlägg
Årsmodell?Skogspromenix skrev:Efter att haft x antal bilar som varit 15-20 år gamla och jag har skruvat lika mycket som jag kört bilarna så köpte vi en "nästan ny" bil. En V40 T2.
Någon som har erfarenhet av bilen/motorn?
Vill veta lite vad som brukar gå sönder, vilka slangar som går sönder först, fästen/slangklämmor som går sönder etc
Det är antingen 1,6l Fordmotor eller Volvos 1,5/2.0l VEA
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 739 inlägg
Det låter ju bra isåfall!Johannes Carlsson skrev:
Kamrem är på 24000 mil/10 år om jag förstått rätt. Har den manuella lådan.
Visst är den mjukvarumässigt uppgraderingsbar till en T3/T4?
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 613 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 613 inlägg
Volvos dörrlås brukar krångla när det är vinterSkogspromenix skrev:Efter att haft x antal bilar som varit 15-20 år gamla och jag har skruvat lika mycket som jag kört bilarna så köpte vi en "nästan ny" bil. En V40 T2.
Någon som har erfarenhet av bilen/motorn?
Vill veta lite vad som brukar gå sönder, vilka slangar som går sönder först, fästen/slangklämmor som går sönder etc
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 739 inlägg
Ja, men Volvo har kortat intervallet i efterhand, så skulle nog köra på 16-18' eller så.Skogspromenix skrev:
BSR har chip till 236hk. Och kit till strax över 400hk om man vill det. Det är samma botten som övriga så ska gå bra. 5243:- för 236hk.
Polestar chip kan man göra på volvoverkstad och regga in, dom är typade och klara från Volvo.
Kopplingen till växellådan kan strula lite. Huvudcylindern så inte effektrelaterat och sen som sagt dörrlås på Volvo har ibland glappkontakt.
Jo, men 141h vs 1000h som den skall kunna gå. Hårt.H hapazard skrev:
Min har gått (maxvarv med proppen 5900 rpm) tidsfördelat;
0-1000 rpm, 29%
1000-2000 rpm, 17%
2000-3000 rpm, 18%
3000-4000 rpm, 36%
4000-5000 rpm, 0,7%
5000-6000 rpm, 0,08%
Svårt att säga racingkörd kanske....🥸
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 613 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 613 inlägg