ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Efter en massa bilar från fabriksnya tjänstebilar till mer eller mindre begagnade kom jag fram till att ny kostar skjortan att köpa, men inget i underhåll. Gamla kostar inte lika mycket, men kostar skjortan att hålla liv i.
De senaste bättre begagnade kostade mig över två tusen i månaden för underhåll (reparationer, däck mm)
2016 samlade jag ihop till handpenningen på en fabriksny Duster utan lullull. Den kostade mig 2500 i månaden, men med vagnskadegaranti blev totalen billigare än mina tidigare begagnade
Efter tre år beställde jag en ny likadan. Restvärdet täckte handpenningen och jag fick en helt ny, med full garanti och nya däck.
Om jag hade valt att behålla den gamla hade jag fått betala för den första stora servicen och två uppsättningar däck. Samtidigt hade vagnskadegarantin upphört, så försäkringskostnaden hade också ökat. Tillsammans lika mycket som en handpenning till..............
Alltså, en no brainer att byta till nytt var tredje år
Kvalitet? De första körde jag 6000 mil, två glödlampor och torkarblad var enda extra utöver två små servicetillfällen.
Den andra har gått 3500 mil och haft en service och en reparation, förkopplingsmotståndet i kupefläkten, inget mer
Finesser? Jag kan lugnt säga att bilen har allt som behövs, jag saknar inget. Jag har till och med börjat gilla start-stopp-automatiken. Det har tagit några år att vänja sig av med Amazon-fasonerna där man var tvungen att hålla grundgas vid rödljusen. Man kan faktiskt lita på bilen!
Det finns ingen finess på kartan som motiverar dubbla priset på en nybil!
Nästa år blir det byte igen, tveklöst. Det gäller bara att vara ute i tid när man köper nytt. Har man tidsnöd blir man tvungen att köpa når fullutrustad demobil med onödiga mojänger som inbyggd GPS och dimljus
Läste igenom hela tråden igår efter jag skrivit mitt inlägg och där va någon som flera gånger skrev att om man utristar en duster med allt som finns till den så försvinner poängen med modellen. Detta pga att priset för en fullutrustad stiger så pass att den inte längre står sig lika bra i jämförelse med andra suvar och att den då blir nästan lika fullproppad med elektronik som andra.

Även om jag troligtvis inte kommer köpa en fabriksny inom överskådlig framtid är jag beredd att hålla med, en stor del av min dragning till dustern är just att den verkar vara ganska simpel. Hade tilochmed accepterat att den jag köpte inte kunde spela musik via blåtand utan det var aux eller usb som gällde och enbart telefon via blåtand men när jag kopplade ihop telefonen med bilen så fick jag en positiv överraskning, musikspelning gick även det.
 
Min poäng är att prisskillnaden mellan en begagnad Duster och en ny är relativt liten. Jag menar att det lönar sig att kliva upp lite i kontantinsats för att spara in framtida utgifter. Tar man inte en alltför lång avbetalningstid räcker restvärdet till nästa kontantinsats och bilbytet blir ett nollsummespel
 
FK, finns inte någon modern bil som du kan stänga av start och stop funktionen permanent på. En del märkesverkstäder kan göra det med sina datorer men det får inte göra det pga utsläppsregler.
 
Joacimz Joacimz skrev:
FK, finns inte någon modern bil som du kan stänga av start och stop funktionen permanent på. En del märkesverkstäder kan göra det med sina datorer men det får inte göra det pga utsläppsregler.
Det går att stänga av själv med programmering. Nu vet jag inte vad som finns till Dacia specifikt, men det finns till alla större märken. Kanske för liten marknad med Dacia som inte ägs av bilnördar och knapp har någon elektronik.

Jag kan göra det på min bil men stör mig inte på det så jag har låtit det bero. Har bara konfigurerat om lite andra småsaker samt läser felkoder.
 
P Pin skrev:
Det går att stänga av själv med programmering. Nu vet jag inte vad som finns till Dacia specifikt, men det finns till alla större märken. Kanske för liten marknad med Dacia som inte ägs av bilnördar och knapp har någon elektronik.

Jag kan göra det på min bil men stör mig inte på det så jag har låtit det bero. Har bara konfigurerat om lite andra småsaker samt läser felkoder.
Väcker denna tråden som handlar om denna suveräna bil! Som svar kan jag berätta att jag programmerat bort start/stopp med appen ddt4all på min Duster.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.