Hej
Har gjort denna eminenta ritning inför badrumsrenovering: www.nybleus.se/other/avlopp.jpg
Verkar den korrekt avseende fall från resp. funktion?
Har sett både 88,5 samt 87-graders vinklar, finns båda eller har någon tillverkare skrivit fel?
Har läst nåt om överspolning, vad är det? Finns det risk för det med denna konstruktion.
Ska man på något ställe limma fogarna?
Har sett bilder då en del har nåt vitt i fogarna, sabbar man inte expensionen/krympningen av mtrl. då?
Tacksam för synpunkter.
Mvh
Jocke
Har gjort denna eminenta ritning inför badrumsrenovering: www.nybleus.se/other/avlopp.jpg
Verkar den korrekt avseende fall från resp. funktion?
Har sett både 88,5 samt 87-graders vinklar, finns båda eller har någon tillverkare skrivit fel?
Har läst nåt om överspolning, vad är det? Finns det risk för det med denna konstruktion.
Ska man på något ställe limma fogarna?
Har sett bilder då en del har nåt vitt i fogarna, sabbar man inte expensionen/krympningen av mtrl. då?
Tacksam för synpunkter.
Mvh
Jocke
Avluftning saknas, annars ser det bra ut.
Jag läser skissen så att alla rör är liggande (man ser allt rakt uppifrån) med minst 1% fall, utom de sista 87-graders-böjarna upp mot tvättställ, dusch och WC.
På ett par punkter har du gjort mer än nödvändigt.
- Tvättställ behöver inte ha mer än 50 mm rör.
- Det är inte nödvändigt att ha T-anslutningarna från dusch och tvättsäll i 45 grader. 90 grader går bra.
Men det skadar inte att göra som du gjort.
Olika varianter av nästan 90 grader finns tydligen. Det viktiga är att du har minst 1% fall överallt.
Du ska inte limma. Det är fett man använder för att täta med.
Jag rekommenderar Gelias VVS-skola. Den finns på DVD och VHS i byggvaruhus:
Igen, glöm inte avluftningen.
Jag läser skissen så att alla rör är liggande (man ser allt rakt uppifrån) med minst 1% fall, utom de sista 87-graders-böjarna upp mot tvättställ, dusch och WC.
På ett par punkter har du gjort mer än nödvändigt.
- Tvättställ behöver inte ha mer än 50 mm rör.
- Det är inte nödvändigt att ha T-anslutningarna från dusch och tvättsäll i 45 grader. 90 grader går bra.
Men det skadar inte att göra som du gjort.
Olika varianter av nästan 90 grader finns tydligen. Det viktiga är att du har minst 1% fall överallt.
Du ska inte limma. Det är fett man använder för att täta med.
Jag rekommenderar Gelias VVS-skola. Den finns på DVD och VHS i byggvaruhus:
Igen, glöm inte avluftningen.
Hej tio_Pepe
Ja, alla rör är liggande, det är korrekt.
Men jag ser dem från sidan , sak samma, tror vi förstår varann ändå.
Jag tänkte mig 50 till TS först men läste nånstans att man kör 75 ibland.
Det är iofs sak samma så länge man inte underdimensionerar.
Jag vill bestämt inte ha några skarvade rör i golvet, och har sett att det finns 50=>40mm förminskning i form av pvc-rör.
Är det korrekt att använda sådan för TS eller ska det vara svarta gummivarianten som förminskar till 40?
Om man använder pvc-varianten och vill ha 50-muffen ovan golv så bygger det lite osnyggt högt förstås.
Det talar ju iofs för gummivarianten som livar med muffen på 50-röret.
Ok, det är fett, då vet jag.
Nån form av stöd för rören eller krökarna när de går upp mot undersidan av golv behövs.
Vet inte om det är bäst att köpa de rör-svep/fästen som finns för avlopp, så rören hänger i dem?
Jag har funderat på om man inte ska skruva spikband eller vad det nu heter, som rören hänger i närmast 87-krökarna?
Mot stammen i mitten så vilar de ju redan tryggt.
Luftning går "nån annanstans" på stammen, måste krypa under huset och krafsa lite i backen för att
se vart den är ansluten, men den finns och funkar bra så det är inget problem.
Jag drar mig för att leka navy seal in i det sista med pannlampan under huset, men det är snart oundvikligt
Ja, alla rör är liggande, det är korrekt.
Men jag ser dem från sidan , sak samma, tror vi förstår varann ändå.
Jag tänkte mig 50 till TS först men läste nånstans att man kör 75 ibland.
Det är iofs sak samma så länge man inte underdimensionerar.
Jag vill bestämt inte ha några skarvade rör i golvet, och har sett att det finns 50=>40mm förminskning i form av pvc-rör.
Är det korrekt att använda sådan för TS eller ska det vara svarta gummivarianten som förminskar till 40?
Om man använder pvc-varianten och vill ha 50-muffen ovan golv så bygger det lite osnyggt högt förstås.
Det talar ju iofs för gummivarianten som livar med muffen på 50-röret.
Ok, det är fett, då vet jag.
Nån form av stöd för rören eller krökarna när de går upp mot undersidan av golv behövs.
Vet inte om det är bäst att köpa de rör-svep/fästen som finns för avlopp, så rören hänger i dem?
Jag har funderat på om man inte ska skruva spikband eller vad det nu heter, som rören hänger i närmast 87-krökarna?
Mot stammen i mitten så vilar de ju redan tryggt.
Luftning går "nån annanstans" på stammen, måste krypa under huset och krafsa lite i backen för att
se vart den är ansluten, men den finns och funkar bra så det är inget problem.
Jag drar mig för att leka navy seal in i det sista med pannlampan under huset, men det är snart oundvikligt
ett råd till TS skulle jag dra 75 sen en förminskning 75/50 som du sätter direkt i 88,5* böjen för då minskar risken för stopp i röret (fack män drar nestan altid 75 till TS om det fins plats)
du pratade om stöd ska du guta en helt ny platta och du inte har gräft upp mer en vad du behöver behöver du inte ha någe stöd alls bara lite sand så att dem inte rörsig men har du gräft upp jupare en vad avloppsrören ska vara så bör du sätta fast rören i armeringen för marken kan je vika fast man har kört med padda (vibba) över barken efter återfylnad
du pratade om stöd ska du guta en helt ny platta och du inte har gräft upp mer en vad du behöver behöver du inte ha någe stöd alls bara lite sand så att dem inte rörsig men har du gräft upp jupare en vad avloppsrören ska vara så bör du sätta fast rören i armeringen för marken kan je vika fast man har kört med padda (vibba) över barken efter återfylnad
oavvs - menar du att 75/50 förminskningen ska sättas närmast TS?
Ang. stöd för rören så har jag torpargrund, rören ska alltså hänga under trossbotten.
Tack
Ang. stöd för rören så har jag torpargrund, rören ska alltså hänga under trossbotten.
Tack
Yes, patentband var det jag tänkte på
Ja faktiskt så har det uppkommit en till, jag måste nog ha en golvbrunn utanför duschen också (10-15cm kant runt dusch) iom. att vi ska ha en liten beredare i serie med bef. (långa spoltider), känner då att det är ett måste med en golvbrunn också utanför duschen. (kanske krav på det?)
Tänkte placera brunnen bredvid avlopp för TS.
Avlopp golvbrunn 75mm, likaså TS.
Är det tillåtet att köra både TS och golvbrunn som endast är till för ev. läckage mot ett 75-rör?
Båda används ju inte samtidigt?
Eller måste jag gå upp till 110 på stammen som jag förgrenar och förminskar till 75 för TS och brunn?
Jocke
Tänkte placera brunnen bredvid avlopp för TS.
Avlopp golvbrunn 75mm, likaså TS.
Är det tillåtet att köra både TS och golvbrunn som endast är till för ev. läckage mot ett 75-rör?
Båda används ju inte samtidigt?
Eller måste jag gå upp till 110 på stammen som jag förgrenar och förminskar till 75 för TS och brunn?
Jocke
Jo självklart ska vi ha en i duschen, men jag tänkte sätta en 10-15cm kant på golvet, och sen ha en glasdörr intill duschen.
Det innebär ju att golvbrunnen i duschen är avskild från övrig golvyta.
Det innebär ju att golvbrunnen i duschen är avskild från övrig golvyta.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Sätt en spygatt för beredaren så får du mindre problem med torr golvbrunn.
Sedan ifrågasätter jag om du behöver en övertrycksventil till? Det sitter ju en redan på den första VVB. Den lilla volymökning som VVB2 kommer att utsättas för kan gå tillbaka till VVB1 om det inte sitter någon backventil i varmvattenledningen.
En VVB utan ventiler är billigare.
Protte
Sedan ifrågasätter jag om du behöver en övertrycksventil till? Det sitter ju en redan på den första VVB. Den lilla volymökning som VVB2 kommer att utsättas för kan gå tillbaka till VVB1 om det inte sitter någon backventil i varmvattenledningen.
En VVB utan ventiler är billigare.
Protte
gör det änkelt för dig och såga jack i bjälk lagret och lägg röret i jacken du får du det lätt att läga avloppet men ta och såga så att du har lite mån att laborera på om du dra 75 så såga ca 80 och där du ska ha vinken måste du dra med 2*45 gradiga böjar inte en 88 gradig fast det kan du göra om det är till luftningen dra en 88gradare
Som jag har förstått det så ska man helst inte jacka ur en bärande bjälke uppifrån då den försvagas kraftigt. Helst ska det tas hål mitt i bjälken men du ser inte ut att ha nåt val då det är omöjligt att få in ett rör där om du har cc30 mellan bjälkarna. Jag skulle nog förstärka sidorna på bjälkarna genom att spika plyfaremsor längs med.Xrobban skrev: