Nicke Nyfiken
V vectrex skrev:
Visst, om 20 år kanske en vanlig personbil har batteri på 0,5Mwh och då kan det möjligen vara intressant med snabbladdare för hemmabruk, men oavsett vilket så kommer det aldrig bli en produkt för massorna (eller aldrig ska man väl inte säga) då de allra flesta inte har råd med 80A huvudsäkringar eller större.
Med större batterier och fler snabbladdare längs vägarna finns det ännu mindre behov av snabbladdare hemma. Nä det kommer aldrig bli en produkt för massorna.
 
När det gäller placering av eluttag inne har ju bilarna laddport både fram, höger bak, vänster bak och några plug-in hybrider framför dörren. Lika bra att sätta eluttaget på mitten eller längst in så det når alla kombinationer? Vissa bilar får köra in, andra får backa

Sen finns det portabla 11kw laddboxar som man sätter i CEE uttag. Exempelvis CTEK NJORD GO

Jag har fördraget 3x16a till utsidan och 3x16A CEE uttag inne. Svårt att välja var eventuell elbil ska parkeras bara
 
Det är kanske inte fel att förbereda kanalisationer till olika hörn på bilen.
 
Vi har dubbelgarage (där jag har snott ena platsen till verkstad), där har jag placerat laddboxen (faktiskt en Ctek Njord) mellan portarna på insidan. Blev perfekt till ID4an med uttaget höger bak, och når ut att ladda bilar på besök (iofs oftast en Leaf med kontakten i nosen).
 
Laddbox med CEE och eventuell skarvsladd är ju den bästa lösningen, tycker jag i alla fall...
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Det är kanske inte fel att förbereda kanalisationer till olika hörn på bilen.
Eller köper man tillräckligt lång kabel så man kommer åt alla sidor. När vi bytade bil så fäste jag kabeln med buntband runt en takbjälke så jag kom över till rätt sida.
 
F Fideliox skrev:
Eller köper man tillräckligt lång kabel så man kommer åt alla sidor. När vi bytade bil så fäste jag kabeln med buntband runt en takbjälke så jag kom över till rätt sida.
Bäst att montera en kabelarm i taket alltså
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bäst att montera en kabelarm i taket alltså
Kändes onödigt för ett garage med plats för en bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.