F fusion skrev:
Buuu 😢, får nog vänta 1 månad till innan rabarberskörd. Nu skall jag spara lite i frysen så jag kan glänsa innan dig nästa år 😉 (Igår hade vi 5cm snö...)
Vi har haft förvånansvärt kallt för att vara Skåne i år.. så jag hade inte ens varit och tittat på rabarbern.. men sedan var det någon annan i skåne som gjorde rabarberpaj.. och då stack jag ut huvudet och såg att våran "finplanta" stack upp en 60-70 cm ovan odlingskragen!

Då förstod jag... 😍 ... det var dags för rabarberpaj även här!

(haha.. trodde du skulle säga att du skulle spana lite i frysen.. så du kunde göra en av det du, eventuellt, hade kvar sedan förra året!)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Och jag som tyckte att 30 minuter var länge att vänta. Känner med er som ännu inte har några rabarber ❤️
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
3 timmar sen mina 2 banankakor togs ur ugnen . Nu förstår jag varför sönerna hade dålig aptit vid middagen🤬🤬🤬
Men den sista halvan kan de glömma, den följer med till jobb i Mälardalen imorgon 😅
Delvis uppäten hemlagad banankaka på träskärbräda med ett stycke bortskuret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Älska
Åsa Lund och 3 till
  • Laddar…
Fick för mig att göra bröd idag (!)
.. och jag ville ha havregryn i.. och rågsikt.. och vallmofrön på topp!

Sagt och gjort.. jag hittade på ingredienserna .. höftade lite på vad som skulle i hehe.. no gut no glory! Det mesta nybakade är ju trots allt gott.. (sen är det inte alltid lika gott dagen efter hehe - men det lär vi få reda på imorrn)

Nu är det färdigt iaf :)

Höftat recept:
5 dl vatten (varav jag värmde upp hälften till havregrynen)
2 dl havregryn
2 msk rapsolja
1 paket jäst
1 tsk salt
4 dl rågsikt
2 tsk brödsirap
4-5 dl vetemjöl special

1. Kokade upp vattnet, hällde i bunken över havregrynen. Hällde på två msk olja och rörde om några gånger under ca 4-5 min.

Havregryn och vatten blandas i en skål med en sked för hembakat bröd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Hällde på resterande (kalla) vattnet.. och väntade tills det var "fingervarmt"
3. Smulade ner jästen.. (hade vispen/maskinen igång)
4. Ner med rågsikten, saltet och brödsirapen. Lät det blandas en stund..
5 Fyllde på med vetemjöl tills det blev lagom konsistens...

6. Lät det jäsa i bunken under handduk i ca 30-35 min
7. La degen i en ugnsform (valde mellan att göra bullar o långpanna, brukar uppskatta mindre bröd så långpanna brukar funka bra här hemma), Välj vad som passar hos er.. När jag plattat ut min deg lite.. naggade jag den och skar lätt i fyrkanter.
8 Lät jäsa under duk i ca 40 min

Hemgjort bröd på bakplåt före gräddning, indelat i fyrkanter och naggat, redo för ugnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


9. Vrid på ugnen på 220 grader..
10. Pensla brödet med uopvispat ägg.. och ha på de frön ni vill.. jag hade vallmo!

Ej gräddat bröd i långpanna penslat med ägg och bestrodd med vallmofrön, skuret i fyrkanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


11. Stoppa in brödet i ugnen och grädda i ca 15 minuter (kan skilja en del beroende på hur tjockt bröd ni gör och om ni gör bollar osv.. men de ska verka klara.. med fin färg)

Nybakat bröd med havregryn och vallmofrön på en ugnsplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybakat bröd i långpanna med havregryn, rågsikt och vallmofrön på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybakade brödbitar med havregryn och vallmofrön på ovansidan, upplysta av solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en hand som håller en hemgjord brödskiva med vallmofrön på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybakad brödskiva med synliga porer på ett mörkt träbord, resultat av ett experimentellt bakrecept med havregryn och rågsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


👍

Jag skulle nog haft det i ugnen några minuter till, men fortfarande helt okej! Och väldigt gott.. hoppas att "mina för få minutrar" kommer vara gynnsamt imorgon (vissa färska bröd blir ju lite "torra" dagen efter - mitt bröd blir nog perfekt då!)
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Maria T
Brödbak är verkligen inte min grej, så jag är fascinerad och lite imponerad av alla som bara kan "höfta" till ett bröd. Min mamma gjorde det, allt från frallor och ljust matbröd till kavringliknande limpor, och när jag växte upp var jag inte det minsta intresserad av hur hon gjorde, och när jag blev äldre så var jag inte heller intresserad...
Kepsen av för dig @Snigla - ditt brytbröd med vallmofrön ser väldigt gott ut!
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Nattjäst bröd. Knaprig skorpa och seg, luftig insida.

900 g vetemjöl
700 g vatten
4 tsk salt
2 tsk torrjäst.
Blanda alla ingredienser till en kladdig röra på kvällen i en stor bunke. Jäs över natten täckt med plastfolie.
Stjälp ut degen på bakbord och vik eventuellt ihop degen ett par gånger. Låt vila 45 min. Degen skall vara mycket lös.
Lägg på plåt som frallor eller limpa. Jag använder degskrapa eftersom degen är så lös. Grädda i 225-250 grader i 20 till 45 minuter beroende på brödets storlek.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Nattjäst bröd. Knaprig skorpa och seg, luftig insida.

900 g vetemjöl
700 g vatten
4 tsk salt
2 tsk torrjäst.
Blanda alla ingredienser till en kladdig röra på kvällen i en stor bunke. Jäs över natten täckt med plastfolie.
Stjälp ut degen på bakbord och vik eventuellt ihop degen ett par gånger. Låt vila 45 min. Degen skall vara mycket lös.
Lägg på plåt som frallor eller limpa. Jag använder degskrapa eftersom degen är så lös. Grädda i 225-250 grader i 20 till 45 minuter beroende på brödets storlek.
Har gjort nattjäst bröd några ggr (mycket praktiskt).. men de har alltid varit " gör bollar/limpa" och in i ugnen direkt på morgonen.. inte en vilopaus/jäsning till.. "på morgonen".. blir de större? (alltså jäser de lite till?) *nyfiken*
 
Snigla Snigla skrev:
Har gjort nattjäst bröd några ggr (mycket praktiskt).. men de har alltid varit " gör bollar/limpa" och in i ugnen direkt på morgonen.. inte en vilopaus/jäsning till.. "på morgonen".. blir de större? (alltså jäser de lite till?) *nyfiken*
De behövde jäsa lite till eftersom degen var så blöt hade den inte höjt sig så mycket över natten. När degen är så blöt att den inte kan rullas till bullar utan måste skäras så blir den mycket godare eftersom den får skorpa och har en fuktig konsistens på insidan.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ska testa (de är förjäkla kladdiga.. på morgonen hehe.. förstod snabbt varför det stod ”ta inte i dem.. klipp el dela o lägg som de är på plåten” 😜
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Årets första rabarberpaj idag, rabarber från svärmor.
Hembakad rabarberpaj i glasform bredvid en förpackning vaniljsås på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Kramla och 2 till
  • Laddar…
Här blev det krusbärskaka.. (egna krusbär) måste börja tömma/göra plats i frysen - nya bär/fruktsäsongen är ju på intågande!

Hembakad krusbärskaka med synliga krusbär på bakplåtspapper på mörkt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hembakt krusbärskaka på bakplåtspapper med synliga krusbär på köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på hemgjord krusbärskaka med en bit skuren, på en bakplåtspapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett stycke hemlagad krusbärskaka med florsocker på en grå tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Kramla och 3 till
  • Laddar…
Roy Fares cheesecake med svenska jordgubbar, lemoncurd och italiensk maräng som tyvärr blev lite lös😕, tror min termometer visar visar fel.
Nåväl, den lär nog försvinna fort ändå😛

Imorgon blir det äntligen rabarber skörd och paj.

Cheesecake med jordgubbar och italiensk maräng på träbord, något lös maräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Lill72 och 5 till
  • Laddar…
Gjorde lite nybakade scones till frukost här hemma idag! (Länge sedan jag gjorde scones..)

Nybakade scones i en korg på köksbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybakade scones fotograferade i en korg till frukost, närbild på en nygräddad scone med en gyllenbrun yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybakade splittrade scones på ett mörkt bord, gjorda av vetemjöl, bakpulver, smör, laktosfri gräddfil, en nypa salt och kardemumma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybakad scones med smet av smör, laktosfri gräddfil, vetemjöl, bakpulver, en nypa salt, kardemumma, toppad med jordgubbssylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybakad scone med smör, sylt och en ostskiva på ett svart underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


😍👍

(stoppade i: vetemjöl, bakpulver, smör, laktosfri gräddfil, en nypa salt, kardemumma)
 
  • Gilla
  • Älska
john68 och 3 till
  • Laddar…
Gjorde en gräddtårta med jordgubbar i veckan, den levde inte många timmar 😛

Gräddtårta toppad med färska jordgubbar och pudrat florsocker på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
mexitegel och 5 till
  • Laddar…
Totalt osexig bild, men igår drog jag med barnen på självplock och kom hem med 10kg Korona (för 75kr kilot 😱, vi behöver fler plantor!)
6.5kg av dem mosades och blandades med lite vatten samt citronsyra och fick stå till dagen efter.

Idag har det silats och kokts och tappats på flaskor, totalt 9l, på bärmoset blev det 5l eftersylt.
 
  • Kök med diskbänk full av flaskor med saft och burkar med sylt, en stor kastrull på spisen och disk i diskmaskinen. Väggplattor och skåp i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
mexitegel och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.