Snigelgiftet lockar sniglarna. När de sedan äter av det kryper de iväg och gömmer sig 💀. Man märker inte detta på direkten. Dessutom ska man inte hysta ut giftet för frikostigt men hellre upprepa giftningen med åtminstone ett antal dahars mellanrum.

Jag tycker giftet är för dyrt. Planterar attraktiva växter i stora byttor. Skippar numera - tyvärr - funkior och liknande. En stor grön växt planterad i en svart plastkruka placerad i en vältrimmad trädgård omgiven av andra växter och buskar i fint solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En stor kruka med frodiga, gröna växter omgivna av en trädgård. I bakgrunden syns trädgårdsmöbler och en träterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planterade växter i en stor svart kruka placerad utomhus mot en husvägg. Ytterligare krukväxt bredvid. Grusig mark runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Har strött ut detta, men verkar inte hjälpa.
Fast så illa som det var igår har det inte varit någon gång hittils...
[bild]
Problemet är att du måste gödsla tätt och hela tomten om det ska ha ngn märkbar effekt
 
En slang har lossnat 😡

WAAAAAAAAGH!
 
  • Uppblåsbar pool med en lossliten orange slang i ett trädgårdsområde. Träd och buskar omger poolen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
FredrikR
  • Laddar…
hsd
yonna yonna skrev:
Snigelgiftet lockar sniglarna. När de sedan äter av det kryper de iväg och gömmer sig 💀. Man märker inte detta på direkten. Dessutom ska man inte hysta ut giftet för frikostigt men hellre upprepa giftningen med åtminstone ett antal dahars mellanrum.

Jag tycker giftet är för dyrt. Planterar attraktiva växter i stora byttor. Skippar numera - tyvärr - funkior och liknande.[bild][bild][bild]
Inte fasiken hjälper det med krukor, har öven provat med koppartejp runt om odlingen,typ pallkragar, ich nog fick man plocka hur många sniglar som helst ändå
ändå såg man sniglar på väg upp som vände när de kom till kopparen
 
Elstängsel!

Två rostfria trådar som sitter ~1cm från varandra, kopplade till en belysningstransformator på 24V ac (för utomhusbruk). 24V lampa i serie med ena tråden så skyddar det trafon och man ser när det fungerar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
wildeside
Elektriskt snigelstaket fungerar bra här iaf

file:///C:/Users/Hasse/Downloads/Snigelstaket%20kompendium_rev6.pdf
 
e02jr e02jr skrev:
Elstängsel!

Två rostfria trådar som sitter ~1cm från varandra, kopplade till en belysningstransformator på 24V ac (för utomhusbruk). 24V lampa i serie med ena tråden så skyddar det trafon och man ser när det fungerar.
Har kört med det, fungerar bra, dom dör. Men dom fastnar mellan trådarna och när det är tllräclkigt många går säkringen.
 
Minska snigelmedelåtgången med en låda. Fåglarna äter inte upp det då. Men framför allt hålls det torrt när det regnar, vilket är den viktigaste tidpunkten.

Man kan köpa färdiga:
https://www.smartasaker.se/sv/snigelbaren-5-pack

Eller så gör man som vi, skär till en liknande burk av en 0,5 L glasslåda. (Bonus: man får en extra anledning att köpa glass 😉)
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Men vad är egentligen "rättviseodlat" 😉😂
Det betyder att odlarna får ordentligt betalt så att de slipper odla koka eller vallmo som sidoinkomst eller huvudinkomst. Och man behöver definitivt inte vara så otrevlig som vissa här för att få fram sin åsikt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Det låter bra. Stämmer det är det bra. Men hur kollar man sådant egentligen?
Det är ju enkelt för den oärlige att skriva "rättviseodlat" på vad som helst.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det betyder att odlarna får ordentligt betalt så att de slipper odla koka eller vallmo som sidoinkomst eller huvudinkomst. Och man behöver definitivt inte vara så otrevlig som vissa här för att få fram sin åsikt.
Ska man vara helt korrekt, så är ju inte det ett svar på Noramasens fråga. 😉
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
O O skrev:
Det låter bra. Stämmer det är det bra. Men hur kollar man sådant egentligen?
Det är ju enkelt för den oärlige att skriva "rättviseodlat" på vad som helst.
De inte bara skriver det, de tar betalt för att folk ska få skriva det. De som i LO, Svenska kyrkan m.fl. Bevis för att det funkar? Näe, så jobbar inte de goda.

Charlataner. Gaaahhh!!!
 
Noramasen Noramasen skrev:
Men vad är egentligen "rättviseollat" 😉😂
Inte ofta man får tillfälle att citera sig själv, men det var detta som jag hade en fundering på vad det var.
Anna_H Anna_H skrev:
Det betyder att odlarna får ordentligt betalt så att de slipper odla koka eller vallmo som sidoinkomst eller huvudinkomst. Och man behöver definitivt inte vara så otrevlig som vissa här för att få fram sin åsikt.
Försöker så mycket som möjligt att handla rättviseodlat själv då jag tror och hoppas på att detta är ett sätt att markera att man är villig att göra skillnad med de inköp man gör. Det är en del av de verktyg som gör att en marknadsekonomi faktiskt kan fungera.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De inte bara skriver det, de tar betalt för att folk ska få skriva det. De som i LO, Svenska kyrkan m.fl. Bevis för att det funkar? Näe, så jobbar inte de goda.

Charlataner. Gaaahhh!!!
Självfallet är det något som för kostnader med sig och måste då täckas för att en överlevnad ska ske. Att bara rätta sig efter egoismens marknad via oligopol som har som idé att suga ut och förtrycka bl.a i detta fall småodlare är för mig totalt osmakligt. Om man tar exempelvis de största kaffetillverkarna så är de inte ute efter annat än att begränsa marknaden via uppköp av konkurrenter, så att de får total kontroll över produktionen och kan därmed också få kontroll över konsumenterna. DÅ är detta ett av verktygen att förhindra detta. Sedan att det kan förekomma fusk med hanteringen är nog inget som kan uteslutas. Men det ska väl inte generaliseras och belasta de som är seriösa i sin utövning. Är det då bättre att som exempelvis Mc Donalds totalt vilseleda konsumenter med den marknadsföring de håller på med? Och de har den makten att det får fortsätta utan någon som helst påföljd!
Att man misstror människor som arbetar för en idé på detta viset är ett enda STORT GAAAAAAHHH!!!
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAGH!

Ville kunna koppla flera saker till HAN-porten på elmätaren, då jag har RJ45-varianten så ska det bara vara att koppla flera enheter parallellt så jag köpte en RJ45-splitter, funkade givetvis inte eftersom elmätaren är en Kamstrup Omnipower och den kommunicerar inte mer fler enheter än en via RJ45...
Kamstrup hänvisar till RJ12-varianten istället.

Sagt och gjort, jag beställer en RJ12-splitter och en läsare till RJ12 och elbolaget är hjälpsamma och byter min RJ45 till en RJ12 utan bekymmer.

Nu kopplar jag in laddboxens lastbalanserare (CTEK Nanogrid Air) och ser att den inte lyckas prata med den, tydligen är det något som inte funkar när man kombinerar Nanogrid och Kamstrups RJ12-modul.

WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAGH!
Hej, har tyvärr precis samma problem och har testat allt utan att lyckas! Har du hittat någon lösning?
 
Mikael_L
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.