R roli skrev:
Och med det uttaget vill du säga? Det är godkänt för 2*230V via olika gruppsäkringar (dvs 400V internt) och kräver nolla.
Vill visa att det kanske inte är så illa som många ger uttryck för utan att det kan räcka med att byta uttag till ett gjort för två faser. En elektrisk kunnig person kan lösa problemet på kortare tid än det tar att brygga kaffet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TEkman TEkman skrev:
Vill visa att det kanske inte är så illa som många ger uttryck för utan att det kan räcka med att byta uttag till ett gjort för två faser. En elektrisk kunnig person kan lösa problemet på kortare tid än det tar att brygga kaffet.
Att du inte skrev det då när du visade uttaget. Att byta till det uttaget kräver nog omdragning av kablar då det lär vara för få till det nuvarande uttaget för att det skall vara möjligt att montera det föreslagna uttaget,
 
TEkman TEkman skrev:
Vill visa att det kanske inte är så illa som många ger uttryck för utan att det kan räcka med att byta uttag till ett gjort för två faser. En elektrisk kunnig person kan lösa problemet på kortare tid än det tar att brygga kaffet.
Njaa.. En rimlig hypotes om vad som gått fel här, är att det har suttit en elradiator som drivs av 400V här tidigare. Sedan har någon tagit bort radiatorn och monterat ett vägguttag istället, och den personen har inte haft rätt kunskap, och inte heller förmåga att kontrollera sin installation.

Om hypotesen stämmer, så finns troligen ingen nolla i dosan, och det blir lite mer komplicerat att rätta till detta genom att sätta ett annat uttag. Man behöver på något sätt få dit en nolla. En elektriker löser säkert detta relativt snabbt, men det lär överstiga tiden för kaffebryggning.
 
  • Gilla
Mikael_L och 7 till
  • Laddar…
Är det bara VP-rör skall en nolla inte vara något problem. Problemet kanske är om detta är draget till en separat elvärmecentral utan nolla (mitt hus är så fast där sitter centralerna kloss an så att få in en nolla är inte svårt) men man får hitta på råd. Sedan om detta inte är en vanlig grupp i centralen utan går till en elvärmecentral kanske man tycker detta är dålig smak.

Finns ingen nolla tycker jag detta indikerar att det har använts för elvärme för om jag minns rätt hade gamla tvättmaskiner elementet på 380V medans motorn gick enfaldigt på 220V så nolla krävdes.

Börja med att slå ifrån huvudbrytaren och följ med en dragfjäder hur rören går. Sedan kan man planera för nolla.
 
Att man inte har nolla fram i en elvärmecentral är nog ytterst ovanligt. Är huset bara lite äldre så brukar man alltid dra en PEN mellan centralerna, och är det nyare så är det PEN eller PE+N
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det kostar troligen 1-3 000 kronor att åtgärda via firma, eller gratis själv om man kan. Värt att ropa dolda fel då?...
Är det till tidigare 400V radiator så kan det saknas "Nolla" och då är det inte så oerhört lätt.
Ena "fasen" KAN TJÄNA SOM BLÅ NOLLA. även om den inte är blå (blå är en rekomendation och praxis)
men man kan använda en kabel som tidigare varit en fas som nolla. Är man seriös märker man upp ledaren med blå eltejp.
S Styrtekniker skrev:
Kanske. Tänk om någon som kör ett kärnkraftverk har en dålig dag. Ojsan, hur kunde det bli så.
För tankarna till Tjernobyl.
 
Eller så drar man in jord och nolla när man ändå håller på. Det jobbiga är att bryta strömmen för då skriker familjen att internet är borta och vissa apparater kan vara jobbiga att starta om. Har man väl tagit det steget drar man helst in nya trådar. Hornback har rullar på 10 meter eller så med FK om man bara skall ha till ett sådant här jobb.
 
D droopy skrev:
Är det till tidigare 400V radiator så kan det saknas "Nolla" och då är det inte så oerhört lätt.
Ena "fasen" KAN TJÄNA SOM BLÅ NOLLA. även om den inte är blå (blå är en rekomendation och praxis)
men man kan använda en kabel som tidigare varit en fas som nolla. Är man seriös märker man upp ledaren med blå eltejp.

För tankarna till Tjernobyl.
Det sägs ibland att hela kabeln måste vara samma färg.
 
D Dilato skrev:
Nu flyttar du målstolparna, de finns inget kloss an golvet här.
Har du 8 cm vatten på golvet så har du värre problem än vägguttagets höjd.
[bild]
Kanske inte rätt inlägg att svara på, men som svar på diskussionen, detta är väl inte avstånd till golv jag jag förstått utan avstånd till ovansida på maskinen under? Borde väl vara en meter upp eller så sett från de första bilderna?

https://www.byggahus.se/forum/threa...0v-i-huset-som-visar-380v.522243/post-5795439
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
D droopy skrev:
Är det till tidigare 400V radiator så kan det saknas "Nolla" och då är det inte så oerhört lätt.
Ena "fasen" KAN TJÄNA SOM BLÅ NOLLA. även om den inte är blå (blå är en rekomendation och praxis)
men man kan använda en kabel som tidigare varit en fas som nolla. Är man seriös märker man upp ledaren med blå eltejp.

För tankarna till Tjernobyl.
Jaha?
 
Tack alla

Hur fan ska jag göra då? Ska jag skruva isär dosan ta kort? Eller koppla in ett 380v handske bredvid badkaret i höjdovan tvättmaskinen samnt torktumlaren..

Känns lite overkill detta..
 
  • Haha
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Eller så drar man in jord och nolla när man ändå håller på. Det jobbiga är att bryta strömmen för då skriker familjen att internet är borta och vissa apparater kan vara jobbiga att starta om. Har man väl tagit det steget drar man helst in nya trådar. Hornback har rullar på 10 meter eller så med FK om man bara skall ha till ett sådant här jobb.
Gamla ledningar i rör är inget man skall börja dra i. Kan också vara omöjligt att få fram enstaka fk i ett gammalt rör.
K Kalo81 skrev:
Tack alla

Hur fan ska jag göra då? Ska jag skruva isär dosan ta kort? Eller koppla in ett 380v handske bredvid badkaret i höjdovan tvättmaskinen samnt torktumlaren..

Känns lite overkill detta..
Börja med att ta reda på hur många ledare som gömmer sig i utrymmet för dosan.
Ta reda på vilken som är jord eller om du har en "bi-ledare" som är en "extraa jord.
Mät mellan jord och de övriga ett par i taget. Skriv ner resultatet och posta här.
Gärna också vilka färger som finns i dosan. Röd var ofta Jord i äldre anläggningar och brukar stå på elcentralen någonstans.
Får vi veta denna information så är det enklare att hjälpa till utan att du tar livet av ddig.
 
K Kalo81 skrev:
Tack alla

Hur fan ska jag göra då? Ska jag skruva isär dosan ta kort? Eller koppla in ett 380v handske bredvid badkaret i höjdovan tvättmaskinen samnt torktumlaren..

Känns lite overkill detta..
Det tråkiga svaret är: Ta dit en elektriker så fixar han det på en eller två timmar.
Du ska INTE koppla in någonting och absolut inge 400Voltshandske då du helt saknar den kunskap som behövs och det är livsfarligt om det inte blir rätt. Du behöver troligen dra dit en nolla eller använda en bef. tråd till nolla.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Det jag tror att en elektriker skulle göra om du kallar dit en sådan (men jag är INTE elektriker, så jag gissar "kvalificerat"), är att öppna dosan. Och kontrollera om det finns en nolla i dosan. Först okulärt, finns där en tråd som skulle kunna vara en nolla. Sedan om den finns, säkerställa att det vekligen är en nolla genom mätning och/eller genom att öppna dosor som ledarna kommer via, hela vägen tillbaka till elcentralen.

Om vi nu antar att det INTE finns en nolla i dosan, vilket är relativt sannolikt. Så skulle en elektriker öppna dosor på väg tillbaka mot elcentralen för att hitta en där det finns en nolla. Och dra nolla därifrån till den aktuella dosan. Normalt byter man då de bef. trådaran i röret, det går mycket fortare att dra in 4 - 5 trådar samtidigt, än att försöka trycka in en ny tråd i ett rör där det redan finns trådar. Ev. får man dra en nolla från centralen via eventuella kopplingsdosor på vägen fram till den aktuella dosan.

Alternativt kommer en elektriker att bedöma det som olämpligt att överhuvudtaget använda den aktuella dosan för ett uttag till tvättmaskin, och istället dra fram en ny matning från elcentralen.

Detta är något jag starkt avråder från att göra som hempul. Det finns en hel del möjliga "fallgropar", möjligheter att göra väldigt farliga felkopplingar.

Obsevera att det skulle inte hjälpa att sätta en "380V handske", även ett 400V uttag behöver nolla. Det finns varianter som inte har nolla, men det finns nästan inga apparater som kan kopplas till ett sådant uttag, så de är rätt ovanliga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
K Kalo81 skrev:
Tack alla

Hur fan ska jag göra då? Ska jag skruva isär dosan ta kort? Eller koppla in ett 380v handske bredvid badkaret i höjdovan tvättmaskinen samnt torktumlaren..

Känns lite overkill detta..
Det verkar som om du ska ringa en elektriker som får reda ut vad som är fel. Det känns som att kunskapen brister i förhållande till hur farligt detta fel potentiellt är. Du borde nog gjort det för några dagar sedan när du upptäckte detta, för potentiellt kan felet ligga någon annanstans än i uttaget och utgöra en fara du inte är medveten om ännu.

Men för all del, öppna uttaget (när du gjort det strömlöst) och ta ett foto som du lägger upp här. Det borde gjorts rätt tidigt i tråden. Strömlöst bör du göra det genom att bryta all ström i huset med huvudbrytaren i detta fallet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.