P
Nissens Nissens skrev:
Onödig ränta? Är det en speciell typ av ränta? Självklart betalar man ränta när man lånar pengar av företag.
Läs igen för att (kanske) inse sammanhanget.
 
Nissens
P pmd skrev:
Läs igen för att (kanske) inse sammanhanget.
Jag insåg sammanhanget, men du svarade inte på frågan. All ränta är onödig enligt mig.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Jag insåg sammanhanget, men du svarade inte på frågan. All ränta är onödig enligt mig.Njae,
Nej, all ränta är inte onödig. Ränta gör att ekonomin fungerar bättre. Man måste kunna ta betalt för att låna ut pengar och möjligheten att låna pengar möjliggör en hel del ekonomisk aktivitet som annars inte hade blivit av.

Vad jag syftade på med "onödig ränta" var den ränta som man hade sluppit betala om man hade betalat kreditkortskulden i tid. Att den inte kunde betalas i tid var en konsekvens av sammanhanget.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
All ränta är onödig enligt mig.
Varför skulle någon hyra ut kapital gratis?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Nej, all ränta är inte onödig. Ränta gör att ekonomin fungerar bättre. Man måste kunna ta betalt för att låna ut pengar och möjligheten att låna pengar möjliggör en hel del ekonomisk aktivitet som annars inte hade blivit av.

Vad jag syftade på med "onödig ränta" var den ränta som man hade sluppit betala om man hade betalat kreditkortskulden i tid. Att den inte kunde betalas i tid var en konsekvens av sammanhanget.
En mix av mikro och makro ekonomi.

Med lilla hatten på känns all ränta onödig. Bäst att vara skuldfri.
 
Nissens Nissens skrev:
Självklart betalar man ränta när man lånar pengar av företag.
Nissens Nissens skrev:
All ränta är onödig enligt mig.
Du är inte lätt att förstå.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle någon hyra ut kapital gratis?
Detär en fråga jag ständigt ställer mig, varför får jag 60 dagar räntefri kredit på mitt kreditkort..det verkar ju helt hål i huvudet om man är onda kreditgivaren med max profit som enda mål?🤔
 
P
Jag tror att det är priset som kreditkortutgivaren är beredd att betala för att kunna locka andra än dig i fördärvet.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag tror att det är priset som kreditkortutgivaren är beredd att betala för att kunna locka andra än dig i fördärvet.
The American way.. credit score
 
  • Gilla
  • Haha
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Du är inte lätt att förstå.
Det är onödigt att låna pengar. Men de flesta gör ju det förstås.
 
P
Många investeringar försenas, eller görs aldrig, om ett bolag inte kan/får låna pengar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kan vi inte hålla oss till ämnet i denna tråd och sluta diskutera banker, röstsedlar, kivra mm mm mm. Titta på trådens rubrik och besvara TS fråga/fundering allt annat kan ni starta egna trådar om och diskutera där.
 
P
I princip håller jag med dig, men eftersom TS ärende tycks ha blivit löst (se inlägg #425), så tycker jag att tråden kan få leva sitt eget liv ett tag.

Visst vore det bra med en knapp (eller menyval) som det står "Svara i ny tråd" på?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
I princip håller jag med dig, men eftersom TS ärende tycks ha blivit löst (se inlägg #425), så tycker jag att tråden kan få leva sitt eget liv ett tag.

Visst vore det bra med en knapp (eller menyval) som det står "Svara i ny tråd" på?
Men det var nästan så den informationen försvann i flödet om allt annat O.T. Om tråden skall leva vidare med O.T borde väl i så fall vara en TS fråga?
 
P
Nu riskerar det här också att bli ett sidospår, men det är väl knappast så att en trådskapare "äger" tråden? Den som styr och ställer bland trådarna är Byggahus.

Förslag: vi fortsätter i tråden för feedback på forumet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.