P pmd skrev:
Ganska exakt tio gånger värre.
Håller inte med här. En bedräglig transaktion är en bedräglig transaktion som reklameras på samma sätt oavsett beloppets storlek.
 
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, det är bara att ge henne koden till ditt bank-id.
Att göra det är ett avtalsbrott.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Jag skulle vilja dra det till att det är ett lagbrott då du med BankID legitimerar att du är personen som ID:t utger sig för att vara. Det är inte alls samma sak som att låna körkort för att agera bud, t ex.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag skulle vilja dra det till att det är ett lagbrott
Ja kanske till och med det.
 
Hej!

Tråd uppdatering.

Gissa om jag blev förvånad, ibland krävs det bara att man börjar ”processa” saker formellt så löser det sig. Fick nu detta i skrift från PostNord

Kommunen kanske inte tyckte det var rimligt att jag skulle ansvara för deras väg?? 🤣
 
  • Ett e-postmeddelande från PostNord där de ber om ursäkt och informerar om att ett meddelande från dem var ett misstag och att det kan ignoreras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Pen och 12 till
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Hej!

Tråd uppdatering.

Gissa om jag blev förvånad, ibland krävs det bara att man börjar ”processa” saker formellt så löser det sig. Fick nu detta i skrift från PostNord

Kommunen kanske inte tyckte det var rimligt att jag skulle ansvara för deras väg?? 🤣
Grattis!
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
P
MultiMan MultiMan skrev:
Jag skulle vilja dra det till att det är ett lagbrott då du med BankID legitimerar att du är personen som ID:t utger sig för att vara. Det är inte alls samma sak som att låna körkort för att agera bud, t ex.
När man visar mottagarens ID-kort när man agerar ombud så ska man även visa sitt eget ID-kort, så det är definitivt inte samma sak som att utge sig för att vara någon annan, vilket man gör om man använder någon annans bankid.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Jag menar alltså att man kan vidarebefodra fakturan. Den ligger som en pdf fil i övrig e-faktura info. Det är bara att öppna den och skicka den vidare.
En stor poäng med e-faktura är att man kan registrera den för betalning med ett klick. Det går inte att göra med en PDF-fil.
Nissens Nissens skrev:
Ok, vet inte ens vad det är och varför du skulle bryta avtalet.
Jag får inte ge min pinkod (eller motsvarande) för mitt bankid till någon.
 
MultiMan
P pmd skrev:
När man visar mottagarens ID-kort när man agerar ombud så ska man även visa sitt eget ID-kort, så det är definitivt inte samma sak som att utge sig för att vara någon annan, vilket man gör om man använder någon annans bankid.
Vad svarar du på? Jag skriver ju att använda BankID är helt annorlunda.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
En stor poäng med e-faktura är att man kan registrera den för betalning med ett klick. Det går inte att göra med en PDF-fil.
Japp, men om du nu blir så sjuk så att du inte kan sköta det själv, så kanske detta inte är så stort problem. Din fru kan ju skanna fakturan med bankappen i telefonen så kan det bli en efaktura igen.
P pmd skrev:
Jag får inte ge min pinkod (eller motsvarande) för mitt bankid till någon.
Det är mycket man inte får, men att låta henne vidarebefodra fakturor lär ingen ha problem med… om du nu inte litar på din fru så har ni större problem än så…
 
Nissens Nissens skrev:
om du nu inte litar på din fru så har ni större problem än så…
Menar du på allvar att du kan tänka dig att lämna ut koden till ditt BankID till din fru? Och hur kopplar du det till att ”lita på”?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P
MultiMan MultiMan skrev:
Vad svarar du på? Jag skriver ju att använda BankID är helt annorlunda.
"Låna körkort för att agera bud" är en ofullständigt beskrivning av förfarandet för att agera ombud för någon, så jag förtydligade.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Japp, men om du nu blir så sjuk så att du inte kan sköta det själv, så kanske detta inte är så stort problem. Din fru kan ju skanna fakturan med bankappen i telefonen så kan det bli en efaktura igen.
Min fru kan inte komma åt en e-faktura ställd till mig. Hon kan inte ens veta vilka, eller hur många, e-fakturor som är ställda till mig. Åtminstone inte i den bank vi använder för betalningar.
Nissens Nissens skrev:
Det är mycket man inte får, men att låta henne vidarebefodra fakturor lär ingen ha problem med… om du nu inte litar på din fru så har ni större problem än så…
Nej, ingen lär klaga på att "fel" person har betalat en räkning, så länge alla relevanta uppgifter är med i betalningen (och kanske inte ens då).
Med pappersräkningar är det trivialt lätt att överlåta betalandet till någon annan. Det har min fru och jag gjort åt varandra så länge vi har varit gifta. Den som för tillfället är ansvarig för att räkningar betalas öppnar kuverten med räkningarna och betalar dem.

Om jag bryter mot avtalet för bankid finns flera som kan komma att ha synpunkter på det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Min fru kan inte komma åt en e-faktura ställd till mig. Hon kan inte ens veta vilka, eller hur många, e-fakturor som är ställda till mig. Åtminstone inte i den bank vi använder för betalningar.
Känns inte som att du vill förstå helt enkelt.
P pmd skrev:
Nej, ingen lär klaga på att "fel" person har betalat en räkning, så länge alla relevanta uppgifter är med i betalningen (och kanske inte ens då).
Med pappersräkningar är det trivialt lätt att överlåta betalandet till någon annan. Det har min fru och jag gjort åt varandra så länge vi har varit gifta. Den som för tillfället är ansvarig för att räkningar betalas öppnar kuverten med räkningarna och betalar dem.
Vad är skillnaden på en pdf faktura och dito på papper? Det är bara olika media. Vill man nödvändigtvis ha den på papper så är det ju bara stt skriva ut den.
P pmd skrev:
Om jag bryter mot avtalet för bankid finns flera som kan komma att ha synpunkter på det.
Berättar du eller din fru inget så kommer aldrig någon att få veta att hon vidarebefodrat pdf fakturorna.

Fattar inte att du ser detta som ett problem, om du litar på din fru vill säga.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Berättar du eller din fru inget så kommer aldrig någon att få veta
Och då är det alltså enligt dig OK med (avtals)brott?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.