MultiMan MultiMan skrev:
Jag visste inte att internet kunde leverera paket till dörren för de som inte kan köra bil. Jag antecknar.
Amazon har hållt på ett bra tag med drönarleverans i USA, Prime Air, bara en ledig plätt på gräsmattan så är det inte några problem, man testar nu i fler länder.
https://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Prime_Air
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det sker oftast på kreditkortsfakturan där jag hellre manuellt betalar in hela skulden
Kan du inte få kreditkortsföretaget att fakturera hela skulden? Det gör de jag nyttjar.
 
D Dilato skrev:
för att alltid ha stort kreditutrymme på kortet
Och framförallt för att undvika höga räntekostnader, eller?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
E-fakturor får man väl främst på sådant som är återkommande betalningar?
Även återkommande betalningar kan det vara bra att kontrollera innan betalning. Just kreditkortsräkningar vill jag absolut inte ha något slags automatiskt godkännande av. En poäng med att använda kreditkort istället för debetkort är att skydda sig hyfsat mot kortbedragare.

Jag har slutat med autogiro sen många, många år.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Kan du inte få kreditkortsföretaget att fakturera hela skulden? Det gör de jag nyttjar.
Från fakturadatum till betalning är det så lång tid att krediten under tiden kan ta slut om jag inte sköter det manuellt.
Det händer ju rätt ofta att den kan gå ner till under 2000 och jag hittar något för 15000 jag vill köpa NU och då skiter det sig.😇
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Och framförallt för att undvika höga räntekostnader, eller?
Att börja utnyttja krediterna på sina kreditkort kan vara en lite farlig väg att träda in på. Jag betalar alltid hela skulden varje månad.

Det finns bättre sätt att låna pengar, med betydligt bättre villkor än kreditkort.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och framförallt för att undvika höga räntekostnader, eller?
Jag har aldrig betalat ränta på något kreditkort.
Sedan19 november 2020 har jag noll lån och det lånet var på huset jag sålde då.
 
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
En annan nackdel är att jag måste ha besväret och ta kostnaden om jag vill ha den på papper.
Det kändes i början lite torftigt att inte ha betalda räkningar i en samlingspärm i bokhyllan, men fördelarna med att ha dem digitalt överväger. Sökmotorn för samlingspärmar är ganska kass, t.ex.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Från fakturadatum till betalning är det så lång tid att krediten under tiden kan ta slut om jag inte sköter det manuellt.
Det händer ju rätt ofta att den kan gå ner till under 2000 och jag hittar något för 15000 jag vill köpa NU och då skiter det sig.😇
Höj din limit! 😉
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Höj din limit! 😉
Nja, det är en viss säkerhet i att inte ha för stor kredit, 50 kkr borde räcka men ibland när man köpt flygbiljetter och annat så blir det inte mycket kvar (av krediten).
 
Nissens
P pmd skrev:
Det håller jag med om, men e-fakturor har en stor nackdel jämfört med pappersfakturor. Jag kan inte ge en e-faktura till någon (t.ex. min fru) och säga "betala den här åt mig". Min fru kan inte heller öppna kuvertet med e-fakturan i och betala den om jag skulle råka bli allvarligt sjuk en tid.

Det är f.ö. rätt dumt att en e-faktura är knuten till en viss bank.
Nu var ju diskussionen Kivra vs e-faktura…

Hur som helst, vill man ha e-faktura på papper så är det ju bara att skriva ut den. Det går även utmärkt att vidarebefordra e-fakturor på mail.

Blir du sjuk är det ju bara att i förväg ha gett koden till bank-id till din fru så kan hon betala ändå, alternativt skriva ut dom eller maila dom vidare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Även återkommande betalningar kan det vara bra att kontrollera innan betalning.
Ja självklart, men vad har det med autogiro/autobetalning att göra?🤔
 
Nissens Nissens skrev:
vill man ha e-faktura på papper så är det ju bara att skriva ut den
Jag tycker det är enklare om någon annan gör det.

Nissens Nissens skrev:
att i förväg ha gett koden till bank-id till din fru
Ja om man tycker avtalsbrott är bra så kan man göra så.
 
Unikt namn
P pmd skrev:
Det håller jag med om, men e-fakturor har en stor nackdel jämfört med pappersfakturor. Jag kan inte ge en e-faktura till någon (t.ex. min fru) och säga "betala den här åt mig". Min fru kan inte heller öppna kuvertet med e-fakturan i och betala den om jag skulle råka bli allvarligt sjuk en tid.

Det är f.ö. rätt dumt att en e-faktura är knuten till en viss bank.
Med fullmakt på kontot som tar emot e-fakturor kan fruggan godkänna dessa.

Men ja, de är lite bökigare än att bara skicka ett papper vidare.
 
P
D Dilato skrev:
Nja, det är en viss säkerhet i att inte ha för stor kredit, 50 kkr borde räcka men ibland när man köpt flygbiljetter och annat så blir det inte mycket kvar (av krediten).
Ja, 50' räcker gott och väl (med stor marginal) till vardags för mig också, men jag har flera kreditkort. Limiten är 50' eller 100'. Min totala kredit är alltså rätt stor, uppenbarligen, så det ska mycket till för att jag inte ska kunna köpa något rejält dyrt (vilket jag extremt sällan gör; jag är en riktig snåljåp) utan att behöva trixa med sparkonton.

Eftersom varje kort inte har extremt stor kredit så tycker jag att jag har viss säkerhet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.