Bananskalare Bananskalare skrev:
Jo många klarar av att hantera 1177. Men man vet aldrig. En del vill skicka brev än då
Men 1177 är bra! Det är bara orienteringen som lämnar en del till övers
Jo men det är ju en viss oreda hos just sjukvården med digitala system och inget riktigt val om man enbart vill ha digital kommunikation eller snigelpost. Sen de regioner som hävdar att de vet bäst och går sin egen väg exempelvis Stockholm och 1177. Tar nog lång tid innan sjukvården klarat av den digitala revolutionen, sen alla konsultbolag som har olika lösningar vid en LOU upphandling och man riskerar skräpsystem.
 
M maxmsm skrev:
Du menar att jag skulle ha fotograferat lappen??
Fotograferar du allt dylikt i ditt liv?
Jag har kollat min kommuns hemsida och inte hittat någon text om detta men på Transprotstyrelsens hemsida så finns det en tvetydig text om rätten att flytta avställda bilar.
Jag mailade även Transportstyrelsen i ärendet.
Min fråga:
"Får man parkera avställda fordon på gata, väg eller annan allmän plats?"

Svaret: Det finns inget hinder för detta men det blir problem så fort du ska flytta fordonet eftersom den då ska vara påställd (skattad), besiktigad och trafikförsäkrad.

Om du då jämför detta med den del av texten från lappen på grannens bil som jag skrev i ett tidigare inlägg så kanske poletten ramlar ner.....
Tänk nu på att det bara är tillåtet att parkera i 24 timmar om inget annat är skyltat!

En lite personlig fråga, du heter Glenn meåqå
Då kan vi avsluta den diskussionen. Det är okej att parkera en avställd bil. Hur man tar sig därifrån är oväsentligt. Det lagliga är på ett flak. eller bärgare att Man kan även ställa på bilen
Att det kostar att vara laglig är inget nytt.
Det är ingen omöjlighet att att ta en bärgare. Ett samtal bort. Det är lagligt att flytta bilen.
Vad en p-vakt skriver kan knappast ha något större juridiskt värde.

Som sagt. Du har själv konstaterat att man får parkera. Kan vi släppa det nu?
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Då kan vi avsluta den diskussionen. Det är okej att parkera en avställd bil. Hur man tar sig därifrån är oväsentligt. Det lagliga är på ett flak. eller bärgare att Man kan även ställa på bilen
Att det kostar att vara laglig är inget nytt.
Det är ingen omöjlighet att att ta en bärgare. Ett samtal bort. Det är lagligt att flytta bilen.
Vad en p-vakt skriver kan knappast ha något större juridiskt värde.

Som sagt. Du har själv konstaterat att man får parkera. Kan vi släppa det nu?
Är du och GlennB samma person?
 
M maxmsm skrev:
Är du och GlennB samma person?
Va jag vet så är vi inte samma person
 
J Jan Zimmerman skrev:
PostNord förnekar sig aldrig. Varför i hela fridens namn kan inte brevbäraren lyfta på ars*l och kliva ur. Var i deras beskrivning står det att dom inte får kliva ur sitt fordon för att utföra sitt jobb?
Menar du att om man kör 15 mil om dagen och delar ut post till +500 hushåll dessutom under tidpress. Varje låda som brevbärare slipper lyfta på ars*l och kliva ur sparar ju någon sekund, kanske minuter, det är slitsamt att hoppa i och bilen så ofta i längden. Speciellt om man skall göra det +500 gånger, lägga bilen i parkering, dra i handbromsen, t.o.m är det krav på att låsa bilen om du lämnar bilen... Du skall även slå av bilen och sedan starta igen, ser du inte orimligheten i detta? Sitter postlådorna i samlingar och lättillgängliga så spara det på personalen dessutom.
Även en brevbärare bör ju ha en dräglig arbetsmiljö, dom har inte ens haft AC i bilarna tidigare, man har t.o.m gjort upphandlingar och exkluderat AC för att spara någon krona per bil... Jag personligen skulle inte ens köpa en bil utan AC.
Tycker du skall be att få praktisera en dag eller två på PN...
 
W Walo skrev:
Menar du att om man kör 15 mil om dagen och delar ut post till +500 hushåll dessutom under tidpress. Varje låda som brevbärare slipper lyfta på ars*l och kliva ur sparar ju någon sekund, kanske minuter, det är slitsamt att hoppa i och bilen så ofta i längden. Speciellt om man skall göra det +500 gånger, lägga bilen i parkering, dra i handbromsen, t.o.m är det krav på att låsa bilen om du lämnar bilen... Du skall även slå av bilen och sedan starta igen, ser du inte orimligheten i detta? Sitter postlådorna i samlingar och lättillgängliga så spara det på personalen dessutom.
Även en brevbärare bör ju ha en dräglig arbetsmiljö, dom har inte ens haft AC i bilarna tidigare, man har t.o.m gjort upphandlingar och exkluderat AC för att spara någon krona per bil... Jag personligen skulle inte ens köpa en bil utan AC.
Tycker du skall be att få praktisera en dag eller två på PN...
Okej det värsta i det hela var att brevbäraren inte hade Ac.
Tror du att alla andra arbetsgivare var ac i sina bilar? Min jobb bil jag har just nu har varken ac eller. Men jag har svårt att välja automatlåda eller ac.
 
P
G goerana skrev:
Hej ! Allt digitalt, vem får brev på papper ??
Har du kollat med Postnord om din brevlåda sitter rätt placerad?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P
MultiMan MultiMan skrev:
PostNord fungerar mycket bra i stora delar av landet och är en livlina för de som bor utanför tätbebyggt område.
Vi har faktiskt internet här ute i spenaten.
 
MultiMan
Jag visste inte att internet kunde leverera paket till dörren för de som inte kan köra bil. Jag antecknar.
 
  • Gilla
  • Haha
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Just fakturor får jag som e-fakturor, det fungerar fantastiskt bra och är superenkelt att hantera. 😊
Det håller jag med om, men e-fakturor har en stor nackdel jämfört med pappersfakturor. Jag kan inte ge en e-faktura till någon (t.ex. min fru) och säga "betala den här åt mig". Min fru kan inte heller öppna kuvertet med e-fakturan i och betala den om jag skulle råka bli allvarligt sjuk en tid.

Det är f.ö. rätt dumt att en e-faktura är knuten till en viss bank.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
MultiMan MultiMan skrev:
Jag visste inte att internet kunde leverera paket till dörren för de som inte kan köra bil. Jag antecknar.
De är faktiskt inte riktigt så bra än, men det kommer säkert!
 
P pmd skrev:
men e-fakturor har en stor nackdel jämfört med pappersfakturor.
En annan nackdel är att jag måste ha besväret och ta kostnaden om jag vill ha den på papper.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
E-fakturor får man väl främst på sådant som är återkommande betalningar?
Själv har jag valt att inte behöva godkänna manuellt utan det jag kan göra är att ändra eller ta bort om jag inte vill att den betalas automatiskt.

Det sker oftast på kreditkortsfakturan där jag hellre manuellt betalar in hela skulden och då tar bort den utskickade e-fakturan (för att alltid ha stort kreditutrymme på kortet)..

Min fru kan enkelt föra över pengar till kontot fakturorna betalas från även om jag är sjuk.
 
man kan ha automatisk betalning på e-faktura, man kan även sätta beloppsgräns åtminstonde hos nordea
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Du har uppenbarligen fått ett rikspucko på halsen som gått igång på det där och det bästa receptet brukar vara att tiga så att de inte får vatten på sin kvarn.
När ett ärende har fastnat hos en stelbent mellanchef är det bästa att eskalera uppåt i chefshierarkin. Ju högre upp en chef finns i organisationen desto mer känsla för bolagets rykte finns hos denne, och en högre chef har mer makt att genomföra lösningar som inte följer standardmallen.
(Jag ringde en gång till Postnords VD i ett ärende som hade gått trögt i flera dagar. Ärendet blev löst inom cirka en och en halv timme).
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.