341 052 läst · 5 092 svar
341k läst
5,1k svar
Feedback på nya sajten lämnas här
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
@tveksamt, @mexitegel, @MultiMan, @13th Marine, @mikethebik, @BirgitS, @DennisCA, @Alexn72, @cpalm, @Trappa, @kashieda, @Dilato, @Mats, @Alfredo, @ClasseClas, @kniv, @Stefan Bengtsson, @henche, @Genomklok, @Schäfer, @Nötegårdsgubben, @Dan_Johansson, @Jotsat, @TeroM, @fastuG7, @Ola C, @JanneJanne123, @Paxman, @Rejäl, @paralun, @pmd, @Nyikåk, @Maria T, @vcx, @OskarJ, @Dortmunder DAB, @nino, @breakman, @Snigla, @123abc, @tommib, @roli, @Kretikos, @Mikael_L, @Bo.Siltberg, @RoTe, @Emil.P, @MrDizzy, @Stefansod68, @Dheri, @pmd, @a.o.f, @useless, @FredrikR, @Keiller, @Marlen Eskilsson, @cnils, @Ludvig Eskilsson med flera13th Marine skrev:
Tack än en gång för feedback. Vi har lyssnat på era synpunkter och jobbar vidare med att förbättra navigeringen. Idag har vi lanserat ganska många uppdateringar.
Vi har:
1. tagit bort så att navigeringen inte rör sig upp och ner när man scrollar
2. flyttat menyikonen till vänster om logotypen (ett ställe där folk är vana att menyikoner ofta ligger) så att den alltid går att nå
3. ändrat ”Start” till ”Nyheter” i navigeringen
4. flyttat upp sökfältet (sökikon i mobilen) till den översta raden så att den alltid finns tillgänglig
5. lagt till en ”Skapa ny tråd”-länk till höger i navigeringen för att göra det lättare att skapa nytt innehåll
6. fixat så att man kan göra röstsökningar i Chrome på desktop genom att klicka på mikrofonen (tidigare kunde man bara göra det i mobilen och i appen)
7. bytt ut ikonen för bevakningar uppe i högra hörnet till en stjärna så att den ser likadan ut som inne i forumtrådar och i appen
8. lagt till en liten ikon som visar att man är online uppe i högra hörnet
9. ändrat namnet på Konversationer till Privata meddelanden så att det blir enklare att förstå hur det skiljer sig från en forumtråd när man klickar på Inkorg
10. börjat visa ”Obesvarat” till höger om Deltagit i subnavigeringen för att göra den enklare att hitta
11. flyttat upp huvudmenyn i desktop till den övre raden så att den är tillgänglig även när man scrollat ner utan att hela navigeringen tar för mycket skärmyta på höjden
12. enklare att skapa konto genom att skriva ut ”Bli medlem” i navigeringen för de som ej är inloggade
13. fixat så smileysar i slutet av inlägg inte försvinner
14. skapat en ”A till Ö”-sida där det går att hitta länkar till innehåll (kategorier, forum, taggar…) i bokstavsordning ungefär som en innehållsförteckning (alla forumtaggar som har minst 2 taggningar syns där)
15. lagt till några snabblänkar till Svarta listan, Elförbrukning, Quiz etc högst upp på startsidan
16. lagt den vanligaste smileyn först under Populära när man klickar på smileyn i editorn
Hoppas ni tycker att sajten blir ännu bättre nu. 😀
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 167 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 167 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 539 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 539 inlägg
Jag har inga större problem när jag söker på Byggahus, till skillnad från många andra forum jag varit och är aktiv i, men Google trumfar i stort sett alla interna sökmotorer ändå enligt min erfarenhet. Är nog svårt att slåss med med deras enorma kapacitet och erfarenhet.
Tack än en gång @Per Eskilsson för ditt och de andras outtröttliga arbete på att försöka förbättra Byggahus och som tidigare att ni är lyssnar på användarna. Jag hade redan vant mig vid den försvinnande menyraden, men skrollhjulet gick varmt istället. 😆 Så, det är bättre nu. Tycker kanske den ljusgrå färgen på nya knapparna är lite trist, men det kan jag möjligen fixa själv. En ren petitess i vilket fall.
Edit: Rent grafiskt känns den nya knappraden steril, det är inte bara färgen, utan även typsnittet och kanske storleken. Blir huvudfokus för ögonen stället för översta, gröna biten vilket i min mening är obalanserat. Brukar predika funktion över form, men här längtar jag nog till en blandning om möjligt, haha!
Tack än en gång @Per Eskilsson för ditt och de andras outtröttliga arbete på att försöka förbättra Byggahus och som tidigare att ni är lyssnar på användarna. Jag hade redan vant mig vid den försvinnande menyraden, men skrollhjulet gick varmt istället. 😆 Så, det är bättre nu. Tycker kanske den ljusgrå färgen på nya knapparna är lite trist, men det kan jag möjligen fixa själv. En ren petitess i vilket fall.
Edit: Rent grafiskt känns den nya knappraden steril, det är inte bara färgen, utan även typsnittet och kanske storleken. Blir huvudfokus för ögonen stället för översta, gröna biten vilket i min mening är obalanserat. Brukar predika funktion över form, men här längtar jag nog till en blandning om möjligt, haha!
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Jag undrar var felet ligger när du säger "jag hittar aldrig det jag söker".nino skrev:
1. Jag antar att du menar den globala sökfunktionen, inte "Forumsök", stämmer det?
2. Blir du missnöjd med sökresultatet när du söker med ett eller flera ord - eller både och?
3. Blir du missnöjd med att du får upp för få eller för många sökträffar?
En sökning på ”grouw” i den globala sökfunktionen ger 28 sökträffar.
En sökning på "grouw" i forumsökningen ger 99 sökträffar.
En googling på "grouw site:byggahus.se" ger 46 sökträffar + 4 bilder i ett bildkollage.
4. Blir du missnöjd med ordningen som sökresultatet presenteras i? Skulle du alltid hellre vilja att default var i datumordning?
5. Blir du missnöjd med att det saknas något särskilt i sökresultatet? T ex direktlänkar till specifika inlägg, länkar till olika sidor i samma forumtråd, forumtaggar, shopannonser eller något annat?
6. Blir du missnöjd när du klickar på en sökträff och inte tycker att du kommer dit du önskar?
7. Är du missnöjd med utseendet, t ex att alla länkar ej är blåa eller att olika länkar har olika textstorlekar eller att användarnas avatarer stjäl för mycket uppmärksamhet?
8. Är du missnöjd med att sökresultatet ej presenteras med hjälp av infinite scroll som på Google numera vilket gör att du inte klickar på ”Fler resultat”?
9. Att sökfunktionen visar upp 0 resultat ibland istället för ”Menade du: ”?
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Jag tycker också det blir lite tomt när inte någon av knapparna får någon färg. Det händer idag när jag är inne i en forumtråd. Det ser bättre ut när jag klickar på Senaste.MultiMan skrev:
Ladda gärna upp en skärmdump så att jag ser det du ser. Funderar på om vi ser olika typsnitt.
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 539 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 539 inlägg
Balansen är mycket bättre i din mobil eftersom den gröna överdelen automatisk blir blickfånget genom större höjd, men man slösar informationsyta istället. Jag har bokmärkesfält ovanför + adressfält med alla olika appar jag använder samt avslutningsvis 50+ flikar innan fönstret tar slut, dvs totalt 5 "våningar" med er sida igång. Det har ju inte du plats med på något bra sätt.
Den nya knappraden ser väldigt stor ut, men det är nog pga att jag måste förstora till 150% eller nåt för att inte hela fönstret i 2560x1440 ska se öde ut. Därför blir era menyer oproportionerligt stora. Drar jag ner till 100 blir det en smal spalt i mitten men då rätt storlek kontra övriga menyer i Chrome. Men, oavsett det så framstår er header som för tunn i förhållande till knappraden under.
Jag måste få fundera och titta runt lite. Spontant tror jag det beror på brist på färg, att knapparna är egna öar utan något som knyter samman och trist typsnitt. Men som sagt, Byggahus är skitbra ändå och användbarheten är på topp när man slipper massa nerfällbara undermenyer som kanske passar på mobil pga platsbrist men leder till onödigt klickande med stor skärm och mus.
Den nya knappraden ser väldigt stor ut, men det är nog pga att jag måste förstora till 150% eller nåt för att inte hela fönstret i 2560x1440 ska se öde ut. Därför blir era menyer oproportionerligt stora. Drar jag ner till 100 blir det en smal spalt i mitten men då rätt storlek kontra övriga menyer i Chrome. Men, oavsett det så framstår er header som för tunn i förhållande till knappraden under.
Jag måste få fundera och titta runt lite. Spontant tror jag det beror på brist på färg, att knapparna är egna öar utan något som knyter samman och trist typsnitt. Men som sagt, Byggahus är skitbra ändå och användbarheten är på topp när man slipper massa nerfällbara undermenyer som kanske passar på mobil pga platsbrist men leder till onödigt klickande med stor skärm och mus.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Vi kan testa imorgon att ändra bakgrundsfärgen på knapparna från grått till ljusgrönt för att se om det hjälper.MultiMan skrev:Balansen är mycket bättre i din mobil eftersom den gröna överdelen automatisk blir blickfånget genom större höjd, men man slösar informationsyta istället. Jag har bokmärkesfält ovanför + adressfält med alla olika appar jag använder samt avslutningsvis 50+ flikar innan fönstret tar slut, dvs totalt 5 "våningar" med er sida igång. Det har ju inte du plats med på något bra sätt.
Ungefär så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske var onödigt hård i min kritik 🙂Per Eskilsson skrev:Jag undrar var felet ligger när du säger "jag hittar aldrig det jag söker".
1. Jag antar att du menar den globala sökfunktionen, inte "Forumsök", stämmer det?
2. Blir du missnöjd med sökresultatet när du söker med ett eller flera ord - eller både och?
3. Blir du missnöjd med att du får upp för få eller för många sökträffar?
En sökning på ”grouw” i den globala sökfunktionen ger 28 sökträffar.
En sökning på "grouw" i forumsökningen ger 99 sökträffar.
En googling på "grouw site:byggahus.se" ger 46 sökträffar + 4 bilder i ett bildkollage.
4. Blir du missnöjd med ordningen som sökresultatet presenteras i? Skulle du alltid hellre vilja att default var i datumordning?
5. Blir du missnöjd med att det saknas något särskilt i sökresultatet? T ex direktlänkar till specifika inlägg, länkar till olika sidor i samma forumtråd, forumtaggar, shopannonser eller något annat?
6. Blir du missnöjd när du klickar på en sökträff och inte tycker att du kommer dit du önskar?
7. Är du missnöjd med utseendet, t ex att alla länkar ej är blåa eller att olika länkar har olika textstorlekar eller att användarnas avatarer stjäl för mycket uppmärksamhet?
8. Är du missnöjd med att sökresultatet ej presenteras med hjälp av infinite scroll som på Google numera vilket gör att du inte klickar på ”Fler resultat”?
9. Att sökfunktionen visar upp 0 resultat ibland istället för ”Menade du: ”?
Men jag vet att jag flera gånger sökt efter en tråd och inte hittat den.
Kanske är det för att det är min egen tråkiga tråd som har fått besökare och svar 😄
Men iaf så skulle jag nog vilja ha möjligheten att sortera i kanske nyaste trådar, senaste svar i tråden.
Vet att jag letade efter en tråd med ett hem byggt golvvärmestyrningssystem med ställdon och tror det var mätning av temp på returen men den hittade jag aldrig ( kan ju varit på nåt annat forum, men det är ytterst sällan jag läser nån annanstans)
Edit: antal svar i tråden hade varit trevligt att se vid varje tråd, tråkigt om man klickar in och svar saknas
Tack Per och alla andra som jobbar med Byggahus. Jag är ganska okänslig för hur en webbplats (inte) fungerar, kanske pga erfarenhet av webben från dess födelse, men jag uppskattar ändå stort det engagemang och arbete som ni lägger ner för att få alla här nöjda. Bättre är ju alltid bättre!
Per aspera ad astra, är ett valspråk ni gärna kan anamma.
Per aspera ad astra, är ett valspråk ni gärna kan anamma.
Dom nya ”knapparna” var inte alls en förbättring mot tidigare text tyvärr. Behövs större kontrast mot bakgrunden om de ska behållas. ”Mycket” döyta mellan dem också med avrundning osv
Vad ska detta tillföra? Jag vet att jag är online eftersom jag är inne på siten..
Vad ska detta tillföra? Jag vet att jag är online eftersom jag är inne på siten..