S
Kudos till TS som svarar på alla möjliga och omöjliga förslag i tråden. Att köpa ett hus för 4 mil mitt ute i tjotahejti bredvid ett tågspår som posten strax ovan måste ju ses som kapitalförstöring. Får de bud på 2 ska de nog vara nöjda.

Edit: stavfel
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F
R Radhussemlan skrev:
Hej det är jag igen, jag vet att jag skrev att jag inte skulle ge mer förslag i Nyköping för du vill inte pendla så långt. Så råka jag se en stor villa för fyra miljoner i närheten där jag bor och vad som är bra med den är att den ligger tre stenkast från alla skolor som dina barn kan tänkas gå i, plus ett stenkast från vår jättestora idrottsanläggning, men så mindes jag vad jag lova. Sen råka jag se en ännu större villa för ung samma peng inte långt ifrån, båda utan att behöva reparera på tjugo år minst. Nåväl jag minns, sen råka jag bara se detta otroliga objekt och nu kan jag inte hålla mig ifrån att visa vad jag hittat, för jag tror att ni kommer få aningens svårt att hitta nåt med er kravlista, så vad sägs om en gammal stationsbyggnad? Jättestor med jättestora ytor och massa potential för din fru att tapetsera och måla å greja, stor trädgård, allt för bara tre å en halv mille. Som hittat, och inget vad man kan se i annonsen som kräver dyra reparationer på länge. Det ligger dessutom lite närmare sthlm än Nyköping, strax söder om Trosa. Du kommer nu säga jag vill inte bilpendla 45 min på E4an och riskera fastna i köer några ggr i månaden, då säger jag från detta hus kör du förbi å lämnar ungarna i förskola å låg- å mellanstadium precis innan motorvägen som du är ute på inom 10 min, sen en trekvart bilkörning, startar du 06.00 kommer du innan köerna å är på jobbet kanske strax efter halvåtta? Det kan jag inte säga hur lång tid det tar väl i sthlm det kan du bättre. Nu har ni sparat flera miljoner å kan ha råd att köpa två st Volvo V60 med automat så blir det skönt att köra. Å så får du sitta över nån dag så du kan va hemma på fredagarna. Tänk på att du till skillnad från mig är ledig alla helger det är en massa ytterligare dagar du inte behöver pendla, speciellt på våren då folk är mer lediga än jobbar. Är det ett så stort offer, finns säkert många tusental som har längre pendlingstider? Å vännerna i sthlm kommer älska komma över på helgerna å bo över. Nu höll jag ju nästan på att glömma vad är det för liten - nej jättestor - pärla jag hitta, här beskåda vad ni kan få för en tredjedel, kanske fjärdedel, t o m femtedel, mot Stockholm:
[länk]
Jättefint, charmigt och gulligt. Och SÅ billigt. Det är alltså nåt som är fel och det första felet är naturligtvis läget. Och vad är det för sadist som lämnar sina barn på dagis kl06?
 
  • Haha
  • Gilla
Riemann och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jättefint, charmigt och gulligt. Och SÅ billigt. Det är alltså nåt som är fel och det första felet är naturligtvis läget. Och vad är det för sadist som lämnar sina barn på dagis kl06?
Haha, det kanske är sant, möjligen är det så att bland de som pendlar härifrån och har barn att det bara är den ena som pendlar och den andra lämnar barnen. Så kan det va. :D
 
S Sthlm_ skrev:
Kudos till TS som svarar på alla möjliga och omöjliga förslag i tråden. Att köpa ett hus för 4 mil mitt ute i tjotahejti bredvid ett tågspår som posten strax ovan måste ju ses som kapitalförstöring. Får de bud på 2 ska de nog vara nöjda.

Edit: stavfel
tjotahiti vet inte det, på sju minuter är man ute på motorvägen. Priset vet jag inget om om det är rätt, det visar sig.
 
J JohanLun skrev:
Jag vet var lästringe ligger och tyvärr är det inte realistiskt om man har små barn och jobbar i city, om man inte offrar allt för ett liv på landet...

Man fastnar tyvärr inte heller några gånger i månaden utan snarare några eller alla dagar i veckan. Jag har tyvärr för mycket erfarenhet av den här sträckan...
Ja detta kanske passar bättre nån som jobbar i Nyköping å den andra mycket hemma. Här kan man ha en verkstad eller studio.
 
D
Clarken37 Clarken37 skrev:
Som sagt tidigare. De hus sambon gillar har i regel följande utmaningar;

* Torpargrund utan möjlighet till inspektion
* Förhöjda fuktvärden i källare
* Höga radonhalter
* Tak med massor av påväxt invändigt, slitna pannor med massor av mossa
* Äldre badrum med utgångna ytskikt. Sprickor i kakel osv
* Stora sprickor i grundmur och massvis med bomljud
* Uppreglade väggar och golv i källare
* 50 år sen dränering
* behov att byta ut delar av fasaden
* el-element eller elpannor
* El-installationer som är 60-70 år gamla
* 100 år gamla gjutjärnsavlopp
* Tomt i väldigt stort behov av uppdatering med murar, staket, stenläggning.

Etc

Jag förstår att man inte måste lösa allt detta direkt men det mesta kommer behöva tas om hand de närmsta 10-15 åren. Även om vi kanske inte måste ha kassa för allt detta nu så kommer vi behöva få fram pengar under 10-15 år. Det betyder snålliv deluxe och varje extra krona som kommer in kommer behöva vigas åt huset.
Nu har jag bara läst din tråd fram till hit.

Skulle vilja komma med några råd om hustyp.

1. Om du köper ett stenhus blir det lugnare med underhållsstress (se bara till att stenen inte släpper från sig radon).

2. Om detta stenhus saknar källare behöver du inte bekymra dig över dränering. Det är ingen katastrof om du inte kan inspektera krypgrunden (jag kan inte det i vårt hus) så länge det luktar bra på bottenvåningen.

3. Om stenhuset är byggt före 1960 så vet du att det är välbyggt och inget som sätter sig eller ändras närmsta 50 åren.

4. Köp gärna ett hus med vattenburet värmesystem. Om det har bergvärme är det bra men helst skall BV isåfall funnits där i minst 10 år (så att eventuella följdskador av förändrad uppvärmning hunnit upptäckas).

5. Lägg undan pengar för ev takbyte om det var mer än 20 år sen. Om taket har påväxt på insidan löses det med ventilationsåtgärder vid takbyte.

Om du har ett stenhus utan källare med bra tak är det inte mycket som kan krångla. Ja fönster då och värmepump kanske.
 
D datja skrev:
Om du köper ett stenhus blir det lugnare med underhållsstress
Tyvärr är otroligt få villor i Sverige "stenhus". De jag sett är nästan alltid villor av större och mer exklusiv modell, lite som ett ministadshus, finns ett par st sådana här i området jag bor. Jag tror dessa är byggda av tegel, dubbelt med luftspalt mellan. Om jag förstått saken rätt är de vanligare i södra Sverige där det var mer lera och mindre träd. Uppåt norr är de ännu mer ovanliga tror jag. Helt enkelt för att trä var så billigt på den tiden.

Jag håller annars med om några påståenden, om ett hus och dess installationer har några år på nacken så visar det att det är rätt byggt om det inte uppstått fukt eller sättningsskador. Man ska alltid vara försiktig att köpa nåt där färgen precis torkat. Framförallt om den som renoverat gjort det för att direkt sälja vidare. Då har man nog ofta valt den billigaste vägen framåt. Tyvärr är de flesta nybyggda hus byggda "så billigt det går". Å andra sidan har tekniken vidareutvecklats så att man troligen fått bort många barnsjukdomar.

Återigen uppmanar jag TS att hoppa in i bilen och göra några sommarutflykter till olika områden som TS har fördomar mot. Kommunerna är stora och det är dumt att tro att allt som har "Täby" eller "Bromma" i namnet är fantastiskt, och att andra kommuner som har några få dåliga områden är dåliga rakt över. Däremot ska man ju ha koll på skatt, politik och skola i en kommun för det är man ju "fast" i även om man bor i en fin del. Jag tror det är Tullinge som kämpat för att få höra till Salem/Rönninge istället för Botkyrka, för i Tullinge finns mest villor och Botkyrka mest hyresrätter... Jag upplever dock att de kommuner som kommer högt på listan i låg skatt ofta prioriterar skola, även om man måste se till att välja "rätt" skola. Vad gäller kommunala skolor gäller närhetsprincipen och det är värt att läsa på detta. Sen ändras skolor så en som är bra när barnen är nyfödda kan vara dålig när de ska börja högstadiet. Mitt intryck är att kommunala skolor är mer "stabila" än privata. Vår närmaste skola var jättebra enl de som bott här länge, men den köptes upp och har nu blivit en skola där man undervisar på engelska och vad jag förstår så "bussar och skjutsar" många från Kina, Indien mm som jobbar på Ericsson och andra storföretag sina barn hit. Sannolikt är det högpresterande barn då de troligen har högutbildade föräldrar som arbetsinvandrat men barnen lär sig vad jag förstår varken "riktig svenska" eller "riktig engelska" och de får troligen inte kompisar "för livet" då jag misstänker många flyttar hem. Eller är det ett helt fantastiskt sätt att få en internationell touch på sin skolgång...

Men alla som ska flytta och funderar på vilka skolor barnen kan få gå i rekommenderar jag att läsa betygen från skolorna (det görs kvalitetsundersökningar på alla skolor), kolla hur det ser ut med plats och läsa på om närhetsprincipen. Man kan flytta till ett fantastiskt område med jättebra skola, men bor man fel till i området kan man hamna i en dålig skola.
 
D
J JohanLun skrev:
Tyvärr är otroligt få villor i Sverige "stenhus". De jag sett är nästan alltid villor av större och mer exklusiv modell, lite som ett ministadshus, finns ett par st sådana här i området jag bor.
Synd om de är så sällsynta.

Vi bor i ett ickeexklusivt stenhus byggt (i lättbetong) 1947-1948 av en murarmästare åt sig själv. Vi byggde ut det 2012-13 med iso-leca. Stortrivs i Snättringe.

Som tur är togs materialet till lättbetongen från Södertälje, inte Västergötland (?), så blåbetongen strålar inte.

Det finns några andra hus i landskapet runtomkring av liknande ålder och typ.
 
D datja skrev:
Synd om de är så sällsynta.

Vi bor i ett ickeexklusivt stenhus byggt (i lättbetong) 1947-1948 av en murarmästare åt sig själv. Vi byggde ut det 2012-13 med iso-leca. Stortrivs i Snättringe.

Som tur är togs materialet till lättbetongen från Södertälje, inte Västergötland (?), så blåbetongen strålar inte.

Det finns några andra hus i landskapet runtomkring av liknande ålder och typ.
Jo, en period byggde man ju med lättbetong men det var långt efter sekelskiftet som väl var det som efterfrågades av TS. Där jag växte upp hade vi ett garage av lättbetong. Blå. Högstrålande. :D Min kommentar att de är sällsynta borde stått sekelskifteshus av sten är sällsynta. För det tror jag de är. Iallafall mindre hus. Kanske är annat i väldigt exklusiva stadsdelar.Villor på östermalm och djurgården byggdes säkert så, de få som byggdes och ännu färre som finns kvar. Men det är ju nästan mindre slott än villor... :D

Jag tror det finns ett antal 60-talshus som skulle kunna vara byggda så där jag bor nu. Bla ett hus snett mitt emot mitt... Lättbetongen isolerar ju hyggligt. Tegel med luftspalt inte riktigt lika bra. Sättningar i sådana hus känns dock lite "läskiga". Så det gäller de är byggda på stabil grund...

På tal om grund så känns det som att det som är byggt ca 1905-> ofta har en gjuten källare, medan tidigare hus ofta har vacker men inte så praktisk naturstensgrund (källare) eller krypgrund. Gjutna ej inredda källare är ofta väldigt bra.
 
Funderade på var man ska åka om man ska hitta områden med fina sekelskifteshus inom SLs "nät"....

Många stationer efter Roslagsbanan, Saltsjöbanan och Nockebybanan. (Framförallt i Stocksund, Djursholm, Storängen, Saltsjöbaden) har otroligt fina områden - de två första linjerna byggdes väl av de som skapade villasamhällena i Djursholm och Storängen/Saltsjöbaden. Husen är lite äldre, större tomter och otroligt mycket mer exklusiva än de vanliga "arbetarhus" som byggdes på alla andra platser. Äppelviken hamnar väl i samma kategori "lyxhus"...

På ”stamlinjen” finns ju ett antal områden med mycket sekelskifte: Stuvsta, Rönninge söderut samt Norrviken norrut. Det har väl funnits fler samhällen, men inte som är så sammanhållna längre.

Sen finns ju endel sekelskifteshus kvar i Älvsjö, Huddinge, Helenelund, Sollentuna.

På de lite mer ”udda” järnvägssträckningarna finns ju Enskede, Duvbo, Solhem(Spånga) som alla har otroligt fin arkitektur. Jag vet inte vad det gick för spår där tidigare, det är väl nån nedlagd linje där de centralare delarna inkorporerades i SLs nät?

Har jag missat några avgörande villasamhällen från förra sekelskiftet?
 
J JohanLun skrev:
Funderade på var man ska åka om man ska hitta områden med fina sekelskifteshus inom SLs "nät"....

Många stationer efter Roslagsbanan, Saltsjöbanan och Nockebybanan. (Framförallt i Stocksund, Djursholm, Storängen, Saltsjöbaden) har otroligt fina områden - de två första linjerna byggdes väl av de som skapade villasamhällena i Djursholm och Storängen/Saltsjöbaden. Husen är lite äldre, större tomter och otroligt mycket mer exklusiva än de vanliga "arbetarhus" som byggdes på alla andra platser. Äppelviken hamnar väl i samma kategori "lyxhus"...

På ”stamlinjen” finns ju ett antal områden med mycket sekelskifte: Stuvsta, Rönninge söderut samt Norrviken norrut. Det har väl funnits fler samhällen, men inte som är så sammanhållna längre.

Sen finns ju endel sekelskifteshus kvar i Älvsjö, Huddinge, Helenelund, Sollentuna.

På de lite mer ”udda” järnvägssträckningarna finns ju Enskede, Duvbo, Solhem(Spånga) som alla har otroligt fin arkitektur. Jag vet inte vad det gick för spår där tidigare, det är väl nån nedlagd linje där de centralare delarna inkorporerades i SLs nät?

Har jag missat några avgörande villasamhällen från förra sekelskiftet?
Skulle väl vara gamla Fridhems Villastad i Mälarhöjden. Den har dock styckats och förtätats ordentligt så att nu är det ganska blandad bebyggelse med en del sjuttiotalskåkar.
 
D
J JohanLun skrev:
...men det var långt efter sekelskiftet som väl var det som efterfrågades av TS.
Ett skäl till mitt förslag om stenhus (lättbetonghus) från mitten av förra århundradet är att det blir en bra kompromiss för TS och hans sambo där de kan mötas halvvägs map ålder och underhållsbehov.
 
Clarken37 Clarken37 skrev:
9 är absolut max.

Områden som är aktuella men går bort pga pris; Bromma, Danderyd, Lidingö.

Områden som är aktuella och kan funka med budget; Sollentuna, Täby, Vallentuna.

Områden som är verkligen är gränsfall där vi nog inte vill bo; Åkersberga, Bro, Knivsta, Ekerö.
Åkersberga är lite tråkigt men väljer du Österskär så kan man leva i sin lilla bubbla där... Smidigt med roslagsbanan in till Östra också.

Blandat med gammalt och 70-80-tal i området
 
Clarken37
P PurreP skrev:
Åkersberga är lite tråkigt men väljer du Österskär så kan man leva i sin lilla bubbla där... Smidigt med roslagsbanan in till Östra också.

Blandat med gammalt och 70-80-tal i området
Ffa är Åkersberga samt hela dess centrumområde väldigt sjaskigt. Det är det enda som finns tillgängligt nära. Det enda lokala gymnasiet är rätt uselt enligt vad jag hör från folk som bor där.

Österskär är otroligt fint men det blir enorma avstånd till allt annat. Långt för barnen att pendla till ett hyfsat gymnasium eller idrotter därifrån. Man blir taxichafför.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Har bara varit i Åkersberga en gång (vad jag minns) men minns inget av hur det ser ut... Oftast är ju mindre nyare centrum lite sjaskiga om man nu vill använda det uttrycket. Jag skulle snarare säga att de brukar vara själlösa och ofta i äldre stil (nu talar vi inte sekelskifte utan 70-80-tal) - förutom orter där "centrum" är pittoreskt, Sigtuna, Trosa, Vaxholm.

Ska jag vara ärlig är "flashiga" centrum inte speciellt kul heller, inget ställe man jublar om ens tonåringar vill åka till. Täbys Westfield är ju hemskt, kanske inte sjaskigt men förbannat ogästvänligt. Likaså de köpområden jag besökt i Täby, nåt där Cosco ligger. Det är lika sjaskigt eller själlöst som alla andra köpområden.

Fördelen om stället man bor ligger i hotahejti (typ Österskär) är väl att det inte är lika mycket kriminella där som på ett ställe nära Stockholm. Men dessa fjärran ställen som ligger vid vatten, speciellt om där ligger gamla fina sekelskifteshus, de är ju också rätt dyra, troligen över er budget?

Tillslut hamnar man i att man får kompromissa. Med vad är frågan. Du verkar vilja kompromissa med husets stil och storlek. Din fru med i vilken kommun. Ofta blir det ju nåt mittemellan. Då landar man i typ ställen som Täby Kyrkby, Norrviken, Stuvsta, Rönninge osv - ligger lite halvoff eller nära nåt mindre kul. Men när man är där är det fint och det är möjligt att pendla därifrån. Har man barn som ska skjutsas så skulle jag säga att det troligen kvittar. Om de tex börjar spela fotboll så ska man snart spela över halva Stockholm, så man blir likförbannat "bolt-chaffis". Börjar de spela ishockey eller utförsåkning så blir det nog ännu mer åkande.

Närområdet på 2-3 km som barn och vuxna rör sig i dagligen är viktigt. Vilka områden som delar skolor är viktigt. Att det går att ta sig till jobbet på ett rimligt sätt är viktigt - och om man tror man ev byter jobb eller jobbet flyttar så är det bra att man inte är beroende av att det bara går åka till ett enda ställe, men går ett tåg in till stockholm på rimlig tid är man nog hemma där...

Om man utökar cirkeln med 5-6-7-8km eller ett par tågstationer bort så är det otroligt många områden där det finns stök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.