D daVinci skrev:
Men som det är idag kan en vindkraftspark inte ens dra en 30 meter kabel till en elektrolysör. Tjänstemännen som administrerar säger blankt nej. Och dom gör inte fel för lagstiftningen tillåter inte det.
Jo, tydligen är lagen uppdaterad på den punkten.
 
P paralun skrev:
Jo den där kabeln.... staten har inte förbjudit något men däremot så gav man inte tillstånd för att dra igång HansaPowerBridge-projektet. Sen kan då den tyska systemoperatören 50 Hertz överklaga beslutet vilket just nu är okänt hur man gör.

Källor för den vetgiriga.
[länk]
[länk]
Varför kan de överklaga? Det är upp till de två inblandade staterna att komma överens ifall en förbindelse ska byggas eller ej.
 
K karlmb skrev:
Har du den spetspatronen på enfas?
Jag blev själv överraskad över värmen men jag tror att just den fasen också används av i stort sett alla andra grejer som var i drift just då, typ stor tv & ljudanläggning, fönsterbelysning tre kyl frys och diverse annat.

När jag skruvade ur de två andra fasernas säkring en och en morrade pumpen så jag skruvade tillbaks snabbt 😃
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag blev själv överraskad över värmen men jag tror att just den fasen också används av i stort sett alla andra grejer som var i drift just då, typ stor tv & ljudanläggning, fönsterbelysning tre kyl frys och diverse annat.

När jag skruvade ur de två andra fasernas säkring en och en morrade pumpen så jag skruvade tillbaks snabbt 😃
OK, men då är det ju en omfördelning av de andra grejorna då som behöver göras.
 
Nja, vi har lämnar ifrån oss mycket makt till EU. Handel och då även elmarknaden är en sådan sak som EU har en hel del att säga till om.
 
K karlmb skrev:
OK, men då är det ju en omfördelning av de andra grejorna då som behöver göras.
Ingen fas drog mer än 5A just då och ingen ny signifikant belastning har tillkommit under de senaste 5 åren så det är nog lugnt vad gäller det.
Jag håller på med att försöka reda ut hur det är kopplat, jag har förvånansvärt få aktiva säkringar men allt funkar och har alltid gjort så, så det är ju inte så himla prioriterat.
Jag har "lite" koll🤓
 
  • Tre mätare för elström visar nuvarande strömförbrukning för L1 (0,4A), L2 (1,3A) och L3 (0,4A) på ett digitalt dashboard.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo men vi ska inte försöka styra debatten till en debatt om 60-öringen utan det är ju helheten av elsystemet som måste diskuteras. Men förmodligen ett stort dilemma för sittande regering eftersom många som köpt solceller har en välfylld kassakista och lite huslån och precis som grannar till mig löst ut en fond som utvecklats bra, bara att handla.
Varför är det ett dilemma för regeringen?
 
P
D Daniel 109 skrev:
Nej, man får inte citera när det inte är motiverat. Vilket det inte är när man svarar föregående inlägg. Tyvärr varnas det inte när det kommer in i inlägg mellan.
Jag har skrivit det förr, men gör det igen: det går alldeles utmärkt att citera i efterhand när man märker att ens inlägg inte hamnade omedelbart efter det kan svarade på.

En annan strategi, som är ännu bättre, är att alltid citera. När man har lagt på sitt inlägg så kan man sen redigera det och ta bort det citerade om det visade sig vara redundant. Så gör jag i stort sett alltid.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Nyliberal och liberal är väsentligen samma. Varsågod att visa på någon skillnad.
(Båda beskriver en anhängare till Liberalism. "nyliberal" är lite vagt, men kan sägas mer betona ekonomisk liberalism).
Nyliberalism är i princip klassisk liberalism (formad av Smith, Bastiat och Mises, et al). Med tiden har dock liberalism urvattnats till att bli något annorlunda än klassisk liberalism. I USA motsvarar "liberal" snarare ungefär "socialdemokrat" i Sverige. Ibland lite mer vänster än socialdemokrat.

I Sverige (och antagligen även annorstädes) finns begreppet "socialliberal" som inte alls är samma sak som klassisk liberalism. Folkpartiet stod ganska länge för socialliberalism. Hur det är numera, efter namnbytet till Liberalerna, är jag lite osäker på.

(Det här är jag säker på att daVinci har koll på, så ovanstående är mer ett slags VDN-fakta till er övriga).
 
Redigerat:
P
D Daniel 109 skrev:
Nja, vi har lämnar ifrån oss mycket makt till EU. Handel och då även elmarknaden är en sådan sak som EU har en hel del att säga till om.
Nog får väl Dilato omfördela sina elförbrukare mellan faserna utan att fråga EU?
😎
 
  • Haha
  • Gilla
daVinci och 1 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
De har snarare problem på en helt annan nivå. Nederländerna har periodvis massiva överskott och kraftigt negativa elpriser, på grund av nettodebitering på el. Något som många högljutt förespråkade även i Sverige. I Sverige har vi lokala problem på vissa ställen.
Jag är inte expert på nettodebitering av el, men är inte uteblivna skatteintäkter det stora "problemet" med det ?
 
Det stora problemet jag syftar på är de stora överskott de får på sommaren. Men viss blir det även dyrt med all el som ska betalas på vintern. Skatten var dock inte något jag tänkte på.

P pmd skrev:
Nog får väl Dilato omfördela sina elförbrukare mellan faserna utan att fråga EU?
😎
Jobbar du på att missförstå?
 
K karlmb skrev:
Varför kan de överklaga? Det är upp till de två inblandade staterna att komma överens ifall en förbindelse ska byggas eller ej.
Vi har ju redan diskuterat det! Glömsk? Elhandelsavtalet säger att elhandeln mellan länder ska vara fri och just HPB kan man då pröva via EU/Acer som är EU's energimyndighet. Sen finns det en prioritering av överföringar mellan länder som vi diskuterade i vintras, kommer inte ihåg om HPB är med.
Kolla själv:
https://www.acer.europa.eu/
 
P paralun skrev:
Varför ska vi producera mer?
Sverige är ett litet exportberoende land. Om vi kan producera el och exportera till Europa är väl det bra?
 
B bjorn.abelsson skrev:
Sverige är ett litet exportberoende land. Om vi kan producera el och exportera till Europa är väl det bra?
Nej inte till "gökungar" som till Danmark och Tyskland som undergräver hela EU's energiförsörjning inkl CO2 mål. Annars är det mycket bra och en överlevnadsfråga för Europa. Ett antal SMR-reaktorer smart placerade i olika länder så har vi en mycket stark energiförsörjning och kan hänga på racet med USA samt Kina.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.