dof dof skrev:
Tror inte det är riktigt så enkelt på nyare släp. Dom är nog reggade med önskad vikt från tillverkaren och vill du höja den måste du ha intyg från tillverkaren. O det verkar vara lite si och så med villigheten till det.
Har pratat med ett par ÅF's och de verkar kunna fixa de intyg som behövs, men någon vill sälja en helt ny kopplingsanordning och någon lånar ut en tillfälligt. Det senare scenariet är ju mycket trevligare, och billigare eftersom en komplett kopplingsanordning (inte bara handsken) för 2000 eller 2600kg inte är billig.

Frågeställningen är alltså om jag på ett släp reggat för en viss vikt, kan byta kopplingsanordning till något motsvarande av annat fabrikat utan att behöva göra en ny regbesiktning.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Har pratat med ett par ÅF's och de verkar kunna fixa de intyg som behövs, men någon vill sälja en helt ny kopplingsanordning och någon lånar ut en tillfälligt. Det senare scenariet är ju mycket trevligare, och billigare eftersom en komplett kopplingsanordning (inte bara handsken) för 2000 eller 2600kg inte är billig.

Frågeställningen är alltså om jag på ett släp reggat för en viss vikt, kan byta kopplingsanordning till något motsvarande av annat fabrikat utan att behöva göra en ny regbesiktning.
Ring bilprovningen och fråga, om det finns med olika vikter så borde det bara vara att höja vikten
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag gissar att du inte behöver ändra något för registrera upp släpet. Anledningen till min gissning är att jag är i färd med att höja släpvagnsvikten på min bil, och det som behövs är dokumentation och en ny typskylt från tillverkaren. Kan du få det för ditt släp så är det bara en registreringsbesiktning sedan, där den nya typskylten är monterad. Iaf är det så för min bil.
 
Det kan m.a.o. vara den nya typskylten som är tillräcklig som ändring för att kunna göra en ny registreringsbesiktning.
 
pjgb pjgb skrev:
Brorsan fick regnr kapat på en bil han hade på annons. Det tog 2-3 år innan falskskyltade bilar av liknande modell i Upplands Väsby (25 mil söderut) slutade använda hans nummer, åtskilliga överklaganden (en räkning var till kronkalle och vände) och alla pengar fick han ligga ute med. Noll intresse från p-bolagen, men Transportstyrelsen blockerade till slut vägtullarna när han ställde av bilen (osåld).

Sudda regnr från annonsen är min rekommendation.
Vad menar du med kapat?
Stal de skyltarna av honom?
 
B bakterie skrev:
Jag gissar att du inte behöver ändra något för registrera upp släpet. Anledningen till min gissning är att jag är i färd med att höja släpvagnsvikten på min bil, och det som behövs är dokumentation och en ny typskylt från tillverkaren. Kan du få det för ditt släp så är det bara en registreringsbesiktning sedan, där den nya typskylten är monterad. Iaf är det så för min bil.
Näe, den gubben går tyvärr inte på ett släp, det vet jag. Måste byta vital del.
 
Förstår inte riktigt frågeställningen..... Står det inte något om hur totalvikten är sänkt? Står det inget specifikt behöver du bara ett intyg från tillverkaren. Detta brukar du få ta direkt med tillverkaren, inte åf. Jag har en gammal vagn som jag har sänkt totalvikten på. Detta gjordes genom att byta kulhandsken till en klenare, och det står även i registret. Ska den registreras med den ursprungliga totalvikten behöver jag bara byta kulhandsken igen. Men då är det bara möjligt att som högst gå tillbaka till den ursprungliga totalvikten. Har du ingen högre totalvikt angiven än vad vagnen har nu måste du ha intyg från tillverkaren.
 
dof dof skrev:
Förstår inte riktigt frågeställningen..... Står det inte något om hur totalvikten är sänkt? Står det inget specifikt behöver du bara ett intyg från tillverkaren. Detta brukar du få ta direkt med tillverkaren, inte åf. Jag har en gammal vagn som jag har sänkt totalvikten på. Detta gjordes genom att byta kulhandsken till en klenare, och det står även i registret. Ska den registreras med den ursprungliga totalvikten behöver jag bara byta kulhandsken igen. Men då är det bara möjligt att som högst gå tillbaka till den ursprungliga totalvikten. Har du ingen högre totalvikt angiven än vad vagnen har nu måste du ha intyg från tillverkaren.
Men är den äldre än 12år så går det inte är min erfarenhet...
Så länge verkar pappren sparas och finns inte dom så går det inte.
Har en 1000 eller om det är 1200 vagn som är nerviktad till 750 och köpte den då säljaren (privat ) sa att det bara var att regga om, men det verkar vara omöjligt
 
Det ska stå i regbeviset och under tilläggsinfo.Min vagn (fd kabe husvagn) är från 83.
Skärmbild av tilläggsinformation från ett registreringsbevis för en husvagn, med detaljer om identifieringsmärkning och totalvikt via kulhandske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut med totalvikten.
Vikt- och måttspecifikationer för en husvagn från 1983, inkluderande längd, bredd, tidigare och nuvarande totalvikt, max lastvikt och bakre överhäng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1450 är inga problem att registrera den som igen. Behöver bara byta kulhandsken och skriva på ett intyg att jag gjort det.
 
S Stubai skrev:
Vad menar du med kapat?
Stal de skyltarna av honom?
De tillverkade falska skyltar med hans regnr på och satte på en bil som såg likadan ut.
Tack och lov fanns det ändå skillnader, t ex spoilern på bakluckan var lite annorlunda.
 
dof dof skrev:
Förstår inte riktigt frågeställningen..... Står det inte något om hur totalvikten är sänkt? Står det inget specifikt behöver du bara ett intyg från tillverkaren. Detta brukar du få ta direkt med tillverkaren, inte åf. Jag har en gammal vagn som jag har sänkt totalvikten på. Detta gjordes genom att byta kulhandsken till en klenare, och det står även i registret. Ska den registreras med den ursprungliga totalvikten behöver jag bara byta kulhandsken igen. Men då är det bara möjligt att som högst gå tillbaka till den ursprungliga totalvikten. Har du ingen högre totalvikt angiven än vad vagnen har nu måste du ha intyg från tillverkaren.
Jag försöker igen! I ditt fall handlar det om en icke typgodkänd vagn, då verkar det som att man kan kommer undan med att endast ändra handsken. Så är det inte för en typad vagn. Här kommer ett exempel på hur det ser ut i regbeviset:

Skärmbild av ett registreringsbevis från Transportstyrelsen med textkod T14G som visar ändring av totalvikt till 2600 kg samt relaterade e-tjänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dvs det står inte hur ändringen är gjord, bara att den är gjord.

En ändring så liten som en handske godkänns, som jag förstår det, inte på nyare vagnar.

Det som krävs för att kunna regga tillbaka (till 2600kg i detta fall) är ett byte av komplett kopplingsanordning + intyg. Så långt hänger jag med.

Frågan är nu, när jag är hemma igen med min 2600kg-vagn, får jag då byta till en ANNAN kopplingsanordning som tål 2600kg?

Frågan uppstår pga att den koppling som satt där innan omreggningen, dvs den som vagnen såldes med (med sänkt totalvikt) är originalkopplingen som tål full vikt. Dvs jag har redan en koppling som fungerar men måste regga om med en annan.


Eller, säg så här då, för en enklare frågeställning: min koppling går sönder och jag måste byta hela kopplingen och det går inte att köpa en exakt likadan längre, måste vagnen regga igen då?
 
T
@MathiasS

Jag refererar till mitt tidigare inlägg: https://www.byggahus.se/forum/threads/den-stora-traden-om-slaep.356080/post-5524634.


T Testarn skrev:
Jag hade problemet att min då nya bil var så tung att jag inte fick dra 1300 kg på B-kort och kollade med transportstyrelsen som hänvisade till bilbesiktningsfirmor för detaljer. Kollade med både Carspect och Bilprovningen och fick samma svar. Gör en åtgärd, t ex byta kopplingsanordning och ha ett intyg om att det håller från tillverkaren innan en ny registreringsbesiktning kan göras.
Kollade med tillverkaren som sa att de kunde sälja draganordningen (ny handske) och ge mig ett intyg, men att någon var tvungen att räkna på det. Intyget kostade inget men beräkningen...

Summa, summarum var att draganordningen, beräkningen och registreringen skulle kosta i storleksordningen 5500 kr. För att sänka totalvikten... med 70 kg...
Byråkrati "at its finest".

De sa på Carspect att "tricket" att byta däck till någon annan klassning och sen göra omregistreringen gick att göra på släp som var äldre än 1996 eftersom det var någon lagändring det året men för nyare släp än så kunde man inte göra det (för en sänkning alltså, ökning skulle alltid ha krävt något intyg/beräkning).

Gissar att du inte kommer undan en liknande process för det tilltänkta släpet.

Det jag var lite förvånad över var att en myndighet inte kunde ge mig korrekt information och detaljer och att man behövde göra en sådan insats för en sänkning. Helt absurt!

Det slutade med att jag fick en "tvingande" anledning att ta det där BE-kortet som jag tänkt i många år. Kostade, inklusive teorikurs och körlektioner, ekipage på uppkörning, övningskörningstillstånd och teoriprov ca 1000 kronor mer än att regga om släpet. :D
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
dof dof skrev:
Det ska stå i regbeviset och under tilläggsinfo.Min vagn (fd kabe husvagn) är från 83.
[bild]
Såhär ser det ut med totalvikten.
[bild]
1450 är inga problem att registrera den som igen. Behöver bara byta kulhandsken och skriva på ett intyg att jag gjort det.
Märkligt

Så här ser det ut på mitt släp Tiab från -99

Mitt släp Tiab från -99 med fordonsinformation på webbsida, inkluderar textkod, tekniska tillägg, och länkar till relaterade e-tjänster som släpvagnskalkylator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump från Transportstyrelsen med specifikationer för ett Tiab-släp från 1999: längd 5050 mm, bredd 2260 mm, max lastvikt 430 kg, totalvikt 750 kg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nino nino skrev:
Märkligt

Så här ser det ut på mitt släp Tiab från -99

[bild]
[bild]
Från 2005 är det andra krav på vilka ändringar som görs vid omreg.
 
T Testarn skrev:
@MathiasS

Jag refererar till mitt tidigare inlägg: [länk].
yes, det inlägget minns jag, men det svarar inte på min detaljfråga här. Jag får ringa transportstyrelsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.