3 746 läst · 70 svar
4k läst
70 svar
Varför dör min åkgräsklippare när jag lägger i växel?
Jag vet inte hur det är på TS gräsklippare. Men det finns en risk att man mäter upp kontakt mellan jord och vit även med tändningen på därför att tråden jordas genom tändspolen.O [old rusty] skrev:
Bra, då har du testat brytarna på bästa och säkraste sättet. Men, gör ändå som @Avemo föreslår, och koppla bort jordkabeln från brytarna/tändlåset.K Kvisthberg skrev:
När jag mäter med multimeter(iställd på 2000 Ohm) på vit kabel från sätesbrytare, får jag med tändningslås i 0 läge, 1 Ohm ill jord. Oavsett om knappen är intryckt eller ute.D Dilato skrev:
Om jag ställer tändningsnyckeln i run, får jag 2 Ohm till jord.
Oavsett om knappen är intryckt eller ute.
Obs. Jag har inte kopplat bort jordkabeln från tändningslåset. Måste i så fall klippa kabeln. Går inte lossa enstaka ledare från multikontaktenK Kvisthberg skrev:
Eftersom motorn tycks gå att starta och stängs av normalt, kan du nog utesluta tändningslåset som felkälla.K Kvisthberg skrev:
Prova som sagt att koppla bort kabeln som går bak till "tändspolen" på motorn. Då bör motorn gå, även med växel och klippaggregat. Obs. att det inte går att stänga av motorn med nyckeln, utan att koppla in kabeln igen.
Någon nämnde ju att du kan mäta jord från tändssystemet. Jag vet inte sannolikheten eller vilka värden det ger, men för att prova det:K Kvisthberg skrev:
Det du mäter stämmer fortfarande med trasig säteskontakt.
Koppla ur den vita kabeln helt från sätets säkerhetsbrytare (på tändningslåsets sida helst och se till att inte kabeln jordar mot chassi av misstag) och se om maskinen dör när du aktiverar klippdäcket.
I så fall är det den kontakten som inte sköter sig.
Jag tog bort kabeln till tändspolen. Fungerade precis som du sa. Jag tror just nu att det antigen är avbrott(glappkontakt), eller kortslutning mellan några ledare. Vilket verkar mest sannolikt ? Var ska jag leta?A AG A skrev:Eftersom motorn tycks gå att starta och stängs av normalt, kan du nog utesluta tändningslåset som felkälla.
Prova som sagt att koppla bort kabeln som går bak till "tändspolen" på motorn. Då bör motorn gå, även med växel och klippaggregat. Obs. att det inte går att stänga av motorn med nyckeln, utan att koppla in kabeln igen.
Trodde vi kommit längre..K Kvisthberg skrev:
Så fort den vita kabeln jordas ska motorn stanna. Det är oftast så småmaskiner fungerar.
Den jordas via tändningslåset när du stänger av maskinen.
Annars jordas den när "fel" kombination av säkerhetsbrytare är slutna/öppna.
I ditt fall om ingen sitter i sätet och klippdäcket startas.
Klippdäckets kontakt fungerar uppenbarligen eftersom den påverkar motorn.
Men sätets kontakt ska inte "släppa fram" den jordningen om någon sitter i sätet.
Så kontrollera allt kring sätesbrytaren igen.