Som erfaren felsökare av maskiner hos kund stöter jag generellt på två förlopp när fel självläker.

1)
Brytaren har "självläkt" när du pillade på den nu, händer oftare än man vill, och det är ganska stor sannolikhet att felet återkommer.

2)
Felsökaren (i mitt fall oftast kund eller lokal mekaniker) har gjort bort sig, mätt fel, monterat fel, glömt något eller helt enkelt inte sagt hela sanningen från början och sen hittat sitt eget fel men blånekar.. :)

Jag skulle säga att det är 10/90 fördelning mellan scenario ett och två. ;)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Det är viktigt att sätet kan röra på sig lätt så att brytaren kan påverkas.
Det kan ju vara så enkelt att det nu har "släppt", lite rost och skit kan ställa till det så det går så trögt att det inte fungerat.
 
K Kvisthberg skrev:
Just nu fungerar gräsklipparen som den skall.
För att se om det var något mekaniskt fel mellan sitts och brytare, så gjorde jag följande.

Kopplade loss brytaren, satte mig, startade,lade i växel. Den dog.

Monterade brytaren, satte mig, startade, lade i växel. Den dog inte.
Lyfte på rumpan ( motor igång). Den dog.

Jag förstår att det är svårt att dra någon slutsats nu när allt fungerar som det ska.
Det finns en slutsats man kan dra av det. Och det är att schemat du visade i inlägg #7 inte stämmer riktigt med din klippare. Det kan fungera på olika vis. Så kanske schemat du hittat är till en annan årsmodell.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Som erfaren felsökare av maskiner hos kund stöter jag generellt på två förlopp när fel självläker.

1)
Brytaren har "självläkt" när du pillade på den nu, händer oftare än man vill, och det är ganska stor sannolikhet att felet återkommer.

2)
Felsökaren (i mitt fall oftast kund eller lokal mekaniker) har gjort bort sig, mätt fel, monterat fel, glömt något eller helt enkelt inte sagt hela sanningen från början och sen hittat sitt eget fel men blånekar.. :)

Jag skulle säga att det är 10/90 fördelning mellan scenario ett och två. ;)
Jag tror säkert att du generellt har rätt i din analys, men jag hävdar naturligtvis tvärsäkert att det i just mitt fall är scenario 1 som gäller. Jag hoppas nu nästan att felet skall återkomma.
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nej, inte om det är i säkerhetsbrytarkretsen, då ska motorn dö direkt när kabeln jordas.

Det är brytaren i stolen som är nyckeln här, om den är sluten (du sitter inte i stolen) och du lägger i växeln eller kopplar in klippagregatet så stannar motorn direkt.

Om den är sluten även när du sitter i stolen händer samma sak, om du lägger i växeln eller kopplar in klippagregatet så stannar motorn direkt.

Det är bara när den är öppen (du sitter i stolen och brytaren intryckt) som signalen från växel och/eller klippagregat inte når fram till tändningen och dödar motorn.

Det finns ingen annan variant.

Brytaren är enkel att testa när den är monterad, sätt ditt instrument i diod/beep-läge
[bild]
och sätt mätproberna på var sin sida brytaren.

Den ska pipa när du inte sitter i stolen och sluta pipa när du sitter i den.
Beep läget på instrumentet är värdelöst för en gubbe på nästan 80 år. Går inte att höra. Är en sån hög ton som försvinner först. Vänta får du se.
 
  • Älska
mexitegel
  • Laddar…
K Kvisthberg skrev:
Beep läget på instrumentet är värdelöst för en gubbe på nästan 80 år. Går inte att höra. Är en sån hög ton som försvinner först. Vänta får du se.
Då får du titta på displayen, den visar också konduktansen.
 
A Avemo skrev:
Det finns en slutsats man kan dra av det. Och det är att schemat du visade i inlägg #7 inte stämmer riktigt med din klippare. Det kan fungera på olika vis. Så kanske schemat du hittat är till en annan årsmodell.
Scemat kommer ifrån
Omslaget till en verkstadshandbok från 2008 för Stiga Primo, med gul bakgrund och svart text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och jag är rätt säker på att det är rätt.
 
K Kvisthberg skrev:
Kopplade loss brytaren, satte mig, startade,lade i växel. Den dog.
Med kopplade loss,menar du att du kopplade bort sladdarna eller var den bara urmonterad från sätet men sladdarna kopplade?
Om sladdarna var inkopplade så ska den dö när växel läggs i.
 
D Dilato skrev:
Med kopplade loss,menar du att du kopplade bort sladdarna eller var den bara urmonterad från sätet men sladdarna kopplade?
Kopplade loss sladdarna. (Drog isär stickpropp hona hane)
 
K Kvisthberg skrev:
Kopplade loss sladdarna. (Drog isär stickpropp hona hane)
Nu är jag inte familjär med vilka kontaktdon som finns så jag antar att det i den stickproppen finns en vit kabel som går till tändningslåset och en orange som går till klippdäcksswitchen?

Det scenariot stämmer inte med resten av beskrivningen.

Om sätes-switchen är helt urkopplad ska inget av växelswitch eller klippdäcks-switch nå fram till tändningen.
 
D Dilato skrev:
Om sätes-switchen är helt urkopplad ska inget av växelswitch eller klippdäcks-switch nå fram till tändningen.
Därav min tvekan om ritningen är till rätt maskin.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Därav min tvekan om ritningen är till rätt maskin.
Det är ju enkelt för TS att kontrollera, han har ju både multimeter och elschema med kommentarer🤓
Kommer det jord till stol switchen på den orange ledningen när växel läggs i eller klipp däcket aktiveras ( med tändningen på)?
 
O [old rusty] skrev:
Stopp stopp. Inte kortsluta dom som i att koppla ihop dom.
Sätesbrytaren öppnar den kretsen när någon sitter i stolen.

Så tejpa båda ändar om man vill koppla förbi alla säkerhetsspärrar... (inte bra)
Nu kan jag ju inte svära till 100%, men jag är nästan 100% säker på att det är tvärtom på min maskin iallafall. Det svär jag på😄.
 
Ännu så länge är det inte någon som bett ts kolla jordanslutningen mot motor vilket i min värd borde vara nummer ett att kolla.
 
A AG A skrev:
Nu kan jag ju inte svära till 100%, men jag är nästan 100% säker på att det är tvärtom på min maskin iallafall. Det svär jag på😄.
Vi pratar inte om din maskin utan om TS maskin vilken vi har ett elschema på😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.