G OMathson skrev:
Fast det är väl tvärt om? Om snittpriset per år minskar pga tex solcellerna i länken så minskar sannolikheten ännu mer för någon SMR. Sen när priset drar iväg på vintern finns det mycket mindre el att tillgå eller fossilt.
Jag svarade bara på hur det skulle bli om man byggde, inte om det fanns ekonomi i att bygga
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Fast det är väl tvärt om? Om snittpriset per år minskar pga tex solcellerna i länken så minskar sannolikheten ännu mer för någon SMR. Sen när priset drar iväg på vintern finns det mycket mindre el att tillgå eller fossilt.
Jo men nu är det då inte bara "vi" utan "vi" betyder smart utplacerade SMR reaktorer inom EU samt England/Norge. "Marknaden" vet ju var de trånga snitten är och Finland har ett tydligt underskott, SE4 har ett dito.
Sen har vi då problembarnet Danmark inkl Tyskland. Estland bygger sannolikt bort sitt oljeskiffer med SMR-reaktorer samt importbehov från Finland. Polen har beställningar på gång med både stora reaktorer samt SMR-reaktorer. Sen handlar det inte om några överdrivet stora mängder ny SMR kärnkraft för att få fason på det här. Sen lutar ju mycket åt att Vattenfall bygger i Ringhals och Vattenfalls pris blir ju ett snittpris, befintlig kärnkraft, vattenkraft samt ny kärnkraft. Det finns ju sedan även plats för vindkraft och sol och jag tror Krugers Flak skulle vara något för Vattenfall men det går ju inte att få ihop en kalkyl med dagens elhandelsavtal.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Elnät är inte en marknadsekonomi och ska inte vara det. Det är en monopolmarknad. Jag pratade om elmarknaden.
Sammanhanget var dock Hansa power bridge som är en förutsättning för en utökad elmarknad. Elnät och elmarknad är inte helt frikopplade från varandra.

Jag är för fria marknader, men så ska råda fri konkurrens på utbudssidan. Politiker ska inte lägga sig i vilka produktionsformer som får finnas. Om de gör det får vi en situation där ren och fin el säljs åt ena hållet i en kabel (Hansa power bridge) och fulel säljs åt andra hållet.

Det är förvisso osäkert om en helt fri marknad skulle eliminera fossilel, men den skulle knappast eliminera fossilfri el.
 
G
Jo, men Daniel109 såg inget samband tidigare, så tolkade jag i alla fall svaret. Kan väl inte finnas någon elmarknad utan nät. Ingen Hansa power bridge ingen handel på respektive sida av kabeln.
 
P
K karlmb skrev:
Det gör man väl. Om man har tekniken.
Ett vindkraftverk stänger man snarare av om det blåser för mycket.
Solpaneler som stängs av har jag inte hört talas om, men de kanske finns. Hur fungerar de och hur används de?
 
P
D Daniel 109 skrev:
På samma sätt som att ”vi” vill vinna hockey VM.
Att identifiera sig med ett lands ishockeylag är en primitiv form av nationschauvinism som endast icke-tänkande individer ägnar sig åt.
Visst, många säger att de kan sluta när som helst, men för andra slutar det med att de blir Sverigedemokrater.
 
  • Haha
ajn82
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Skulle bli alldeles utmärkt med en oreglerad marknad.
I en utopisk värld där stater inte finns så kanske det skulle "fungera", men internationella kablar är just mellanstatliga i den här världen.

Mina frågor i inlägg #5 011 kvarstår.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Du kanske hört talas om att alla inkomster beskattas i Sverige?
Ja, hurså?
Nissens Nissens skrev:
Får man rabatt på en skatt så har man förstås gjort ett undantag från vad man normalt borde betalat.
På ungefär samma sätt som när man får rabatt på en klänning hos H&M så har man gjort ett undantag från vad man normalt borde betala?
(Jo, "man" är helt OK i det sammanhanget. 😉)
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan du förklara för mig varför jag ens ska bry mig om att läsa dina inlägg, än mindre diskutera med dig, när allt du har att komma med är populistiska oneliners och annat strunt som inte har något värde?
Ironiparenteser (uppfunna sent 1970-tal i ett Svenskt datorforum) är mycket praktiska och ibland helt nödvändiga för att ironin ska nå fram. Tonfall är, som de allra flesta har upptäckt, oerhört svårt att få fram i ett textbaserad medium.

@OMathson
(. Det som står här är ironi. .)
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
G OMathson skrev:
Tja, du kan ju välja att inte svara.
Populistiska oneliners, det verkar ju vara det som styr dagens energipolitik och politikerna i stort. Tyvärr ser jag ingen större förbättring, hoppas på Eu kan man ju men när de inte ens kan komma överens om de ska vara i Bryssel eller Strasbourg och vi glatt ska betala blir man ju less.
EU-parlamentet är i stort sett överens om att det ska vara i Bryssel och i Strasbourg. Mest överens om det är fransmännen.
 
Redigerat:
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
G
P pmd skrev:
Ironiparenteser (uppfunna sent 1970-tal i ett Svenskt datorforum) är mycket praktiska och ibland helt nödvändiga för att ironin ska nå fram. Tonfall är, som de allra flesta har upptäckt, oerhört svårt att få fram i ett textbaserad medium.

@OMathson
(. Det som står här är ironi. .)
Men visst hade de varit praktiskt om man kunde "slå på" så sina solpaneler om man vill köra sin värmepump på vintern när det är mörk, för visst, de fungerar ju, det är ju bara solstrålarna som saknas.
 
P
G OMathson skrev:
Men visst hade de varit praktiskt om man kunde "slå på" så sina solpaneler om man vill köra sin värmepump på vintern när det är mörk, för visst, de fungerar ju, det är ju bara solstrålarna som saknas.
Jag funderar på att sätta upp månpaneler på ett av mina tak.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Men visst hade de varit praktiskt om man kunde "slå på" så sina solpaneler om man vill köra sin värmepump på vintern när det är mörk, för visst, de fungerar ju, det är ju bara solstrålarna som saknas.
Solstrålarna finns då i ganska rik omfattning i t ex Spanien och Marocko. Går ju dra kablar.

I en marknadsekonomi kommer det ske ifall det är lönsamt.
 
P pmd skrev:
Solpaneler som stängs av har jag inte hört talas om, men de kanske finns. Hur fungerar de och hur används de?
Borde vara enkelt att göra ifall man har optimerare. Och stängarna borde växelriktaren kunna stänga ned.

Är inget problem ifall man vill göra det. Checkwatts eller motsv skulle kunna offerera nedkoppling till SvK. Och sedan tillhandahålla solpanels-nedkoppling. Stor fördel iom att detta sker blixtsnabbt.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Solstrålarna finns då i ganska rik omfattning i t ex Spanien och Marocko. Går ju dra kablar.
Nordafrika är ibland lite instabilt så man måste väga riskerna för politiskt betingade avbrott i elförsörjningen mot den billiga(?) solelen man kan importera via kontinentlånga kablar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.