Grovsorteringen klarar t o m jag genom att kolla på brädorna
findus42 findus42 skrev:
Specialuppdrag
Har ombetts byta gångjärn på en dörr från tidigt nittonhundratal. Dörren skall i framtiden användas mer frekvent och har fått dörrautomatik. Har utrustats med diverse motorlås och elslutbleck i kombination med larm av olika slag.
Kontoret som porten går till är öppet.
Inget får stängas av. Kan därför inte hängas av i normal mening utan bara flyttas så långt som automatik och kablage tillåter.
Hm… varför ber de mig…

Nåväl.
Först gångjärnen. Befintliga var handsmidda i mässing/brons. Inga standardgrejer. Överfalsad inåtgående för att krångla till det lite extra.

Mätte upp ungefär var centrum för dörrens svängning var och gjorde en skiss som diskussionsunderlag innan jag gick och frågade smederna från grannfirman om uppdraget var tekniskt möjligt.
[bild]
Smederna var inte överdrivet entusiastiska men gav grönt ljus. Hylsorna beställdes och då dags att finna ett sätt att få grejerna på rätt ställe.
Gjorde en svetsgigg där plattan kunde fästas och hylsan läggas i fix position så att centrum hamnar där det ska. Syns inte i bild men giggen är dubbel så att även dörrledet kan göras vid samma tillfälle.
[bild]
Tre millimeter luft när hylsorna linjerar. Smeden är värd all respekt för väl utfört arbete.
[bild]
Standard 110gångjärn för jämförelse.
[bild]
Plan för montage…
Dörren kanske kan flyttas tre centimeter i bästa fall. Kommer inte finnas plats för maskin. Handverktyg enda alternativet.
Ändå bra med mallar. Gjorde två. En för karmen och en för dörren.
[bild]
Har till ett tidigare projekt gjort en smal grundhyvel. Som tur var är den lång nog så att lite mer än halva höjden på gångjärnet. Slapp därför göra en till.
[bild]
Mallen skruvas på plats. Med ett vasst stämjärn (vad skall slöa stämjärn användas till) går det enkelt att hugga jäms med mallen och sedan, efter grovhuggning, använda grundhyveln för att komma ner till perfekt djup.
[bild]
Har huggit vinkeln (överfals) lite på känn. Kom inte på något vettigt sätt att använda mall till det.
[bild]
I framtiden kommer en dekorationsmålare ådra gångjärnen så att de inte ser så biffiga ut. Hur som helst så hade jag tur igen. Dörren fungerar bättre efter bytet.
[bild]

Lustig tillfällighet off topic.
Dagen efter bytet så söker en gammal Princessbåt nödhamn där jag ligger med mitt fartyg. Havererad styrning…
Efter att ha tagit emot honom ljuger vi lite som brukligt är. Jag säger vad jag gör för pengar och nämner gångjärnsbytet.
Då visar det sig att han driver mekanisk verkstad och att han personligen är den som svarvat hylsorna. Världen… eller åtminstone Stockholm är liten ibland…

Mvh Findus
Angående slöa stämjörn. Sist använde jag dem som fällkilar när jag tog ner ett mindre träd. (hittade inte huggmejsöarna jag brukar använda).
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Eller stannar en sån här motor bara på för högt mottryck ??[bild]
Nu har jag bara mekat med en Kränzle i mitt liv så min erfarenhet är inte så bred men. Den är uppbyggd så att det finns en bypass på högtryckssidan. Motorn går och bygger tryck hela tiden men när man inte sprutar så har vattnet en alternativ väg runt - det finns en ventil som öppnar vid mottryck. (fjädern i mitten på bilden).
Illustration av Kränzle högtryckstvätt junior 120 bar med fokus på motorn och dess bypass-ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På modernare tvättar finns det tryckvakt vet jag så motorn inte snurrar när det ej behövs.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
A andersda skrev:
Nu har jag bara mekat med en Kränzle i mitt liv så min erfarenhet är inte så bred men. Den är uppbyggd så att det finns en bypass på högtryckssidan. Motorn går och bygger tryck hela tiden men när man inte sprutar så har vattnet en alternativ väg runt - det finns en ventil som öppnar vid mottryck. (fjädern i mitten på bilden).
[bild]

På modernare tvättar finns det tryckvakt vet jag så motorn inte snurrar när det ej behövs.
Jo, min gamla tvätt funkade så, motorn snurrade när man satte på den, på tomgång när bypassventilen öppnade.
Den här motorn stannar när man släpper handtaget, men det finns inget elektriskt som stoppar den.
Jag har skruvat med en annan tvätt som stannade för några år sen, den hade en elektrisk tryckvakt.
 
Årets service på strömbrytarpanelen på båten.
Saltvattensmiljön är tuff.

Flera strömbrytare och en multimeter på ett träbord under service av en strömbrytarpanel på en båt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Försökte laga slangvindan, själva skruvningen gick bra men den utskrivna delen sprack tämligen omgående.
Sprucken plastdel på insidan av en slangvinda placerad på ett smutsigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart plastdel som spruckit, ligger på ett bord av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucken 3D-utskriven plastdel från en slangvinda, placerad bredvid en fungerande del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt försök om ett tag med, förhoppningsvis starkare plastdel.
 
  • Gilla
  • Älska
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
Ge aldrig upp (TM)
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ge aldrig upp (TM)
Vindan är grym när den fungerar, dock säljs inte reservdelar till den modellen längre…

Var nära att det blev en Cejn Hi-Viz förra helgen när jag uschlades med elspark hjulet. 🙄😇
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Gjorde en pippi.

Skulptur av en fågel i metall med sågblad som kropp och färgglada delar, uppställd i en trädgård bredvid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ge aldrig upp (TM)
Det finns två lägen:
Don’t give up!
eller
Don’t! Give up!
Båda har sin tid. 🙃
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Fotvård i Sorunda - The Bosch Experience
 
  • Bosch PSM 80 A slipmaskin i en öppen grön förvaringslåda med slipark i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
dilemma och 10 till
  • Laddar…
Nytt försök med spärren till vindan.
Svart plastdel, troligen en spärr till en vind, ligger på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



<edit>
Funkar nu, får se hur länge.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 9 till
  • Laddar…
Har använt dessa tre verktyg idag för att konvertera gräsmatta till odlingsbäddar.

Raka spaden för att skära neråt från utsidan och snett från insidan.

Dikesspaden för att dela upp bitarna av grässvål.

Grepen för att luckra upp jorden och vända upp bitarna inåt mot den blivande bädden.

Återstår gör påfyllning av jord, halm, koskit och diverse. Samt omläggning av begränsningskabeln till robotklipparen 🙂

Tre trädgårdsverktyg, en raka spade, en dikesspade och en grep, står upprätta i en blivande odlingsbädd på en gräsmatta. Ungefär utgrävda bäddar syns till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tre trädgårdsverktyg (spade, dikesspade, grep) står i en uppgrävd markyta som förbereds för odlingsbäddar, med grönska och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 11 till
  • Laddar…
Använde morakniv till att öppna köpesäckarna med jord och skit.

Träklubba till att knacka ner spikarna som håller kabeln till klipparen 🙂

Tre upphöjda odlingsbäddar med nyplöjd jord i en trädgård. Grönska och träd syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Oskick Oskick skrev:
Fotvård i Sorunda - The Bosch Experience
Körde du 40 och avslutade med 60?

Eller blev det 80, för den där extra lena känslan från hälarna? 😉
 
  • Haha
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Körde du 40 och avslutade med 60?

Eller blev det 80, för den där extra lena känslan från hälarna? 😉
Det vart en tre stegs raket. 40, 60, 80.
Så förbaskat trött på Schollen.
Hinner ju se populering av Mars ske innan man kommit halvvägs 😅
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.