Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Man har ingen "rätt" att ha sin postlåda på/vid sin egen tomt. Själv har vi vår vid en samlingsstolpe 4 kilometer från huset. Att Postnords krav krockar med andra intressen och kanske till och med lagar ändrar inte detta.
Enklast att försöka komma överens med närmsta grannen. Risken - om det blir tjafs - är att Postnord kräver att alla lådorna samlas vid "infarten" till området.
Här kommer det klassiska gnället. Vi får minsann åka 4km då kan du också få göra det. så gnäll inte? Så ditt råd är var tacksam. Men man kan fundera på hur du bor om du måste åka 4km till brevlådan.
Det är inte helt normalt.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Det förstår jag men svaret jag fått från PN är att lösningen med att flytta min brevlåda till närmaste granne inte är okej.
Då blir det ju "moment 22"...

Du kan ju inte bestämma att det inte får stå bilar lagligt framför din brevlåda. Du kan såklart låta bli att parkera din egen bil där - men vem som helst får ju göra det så där verkar de ha otur när de tänker...
 
H
Globetrot Globetrot skrev:
Ja, det har du rätt i. Vi kanske ska föreslå det o prata med grannen.
Absolut är det bästa lösningen om grannen går med på att du sätter lådan bredvid deras låda, lådorna fortfarande i nummerordning och inga andra grannar blir drabbade av det.
Alternativ lösning som du själv föreslagit, om det inte fungerar att ha den bredvid grannens låda, fråga kommunen om det går att flytta skylten med parkeringsförbud 2-3 meter.
Hinder eller markeringar på gatan kommer att vara en dålig lösning framför allt vintertid.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Då blir det ju "moment 22"...

Du kan ju inte bestämma att det inte får stå bilar lagligt framför din brevlåda. Du kan såklart låta bli att parkera din egen bil där - men vem som helst får ju göra det så där verkar de ha otur när de tänker...
Ja, precis där har jag också landat. Men baserat på det jag lärt från denna tråden tror jag att jag skulle kunna driva frågan mot PN om att få tillstånd att flytta lådan till brevid grannens.

Men nu börjar jag med pallkrage
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
TRJBerg
R Rejäl skrev:
Jasså det säger du! Vad är det som inte skulle fungera med att sätta den bredvid den högra grannens låda berätta detta för mig?
Som TS beskrev så godtog inte Postmord den lösningen.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
R
TRJBerg TRJBerg skrev:
Som TS beskrev så godtog inte Postmord den lösningen.
Va bra att du och TS är av samma tycke, roligt för er😉
 
TRJBerg
R Rejäl skrev:
Va bra att du och TS är av samma tycke, roligt för er😉
Nu är roligheten något begränsad, men varje liten smula...
 
R
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nu är roligheten något begränsad, men varje liten smula...
Men jag är tämligen säker på att ni har fel i att man inte får ha sin brevlåda hos sin granne så som i detta fallet😉
 
  • Gilla
globaljuggler och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
Problemet här är ju att PM är oresonligt petig(a?) och att allt som utgår ifrån att dressera grannarna hur de parkerar kan bli som att röra runt i en myrstack.
Kanske lösningen är att vänta ut PM tills de/han tröttnar eller får annat att göra.
(Är lite oklart om det är själva brevbäraren som driver det här från PMs sida eller någon OCD:ig överordnad?)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Troligen nån nitisk postnordtjänsteman en ångström över golvnivå.
Läser man vad Postnorrd skriver på sin hemsida står det "postlåda placeras enskilt eller tillsammans med andra lådor", minns inte exakt formulering, men en grupp av två lådor hos grannen ser jag inga hinder för. Möjligen hakar sig nämnda småpåve att denna lilla "samling" av två lådor måste handläggas hos pustnord.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
TRJBerg TRJBerg skrev:
Problemet här är ju att PM är oresonligt petig(a?) och att allt som utgår ifrån att dressera grannarna hur de parkerar kan bli som att röra runt i en myrstack.
Kanske lösningen är att vänta ut PM tills de/han tröttnar eller får annat att göra.
(Är lite oklart om det är själva brevbäraren som driver det här från PMs sida eller någon OCD:ig överordnad?)
Hur vet du det? Har du varit i kontakt med dom?
Dom har också ett ansvar att vara behjälpliga med lösningar och förslag, givetvis får man själv komma med förslagen det gör inte PN åt dig men jag tror att du o TS har fel i era befaranden😉
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
TRJBerg
R Rejäl skrev:
Hur vet du det? Har du varit i kontakt med dom?
Dom har också ett ansvar att vara behjälpliga med lösningar och förslag, givetvis får man själv komma med förslagen det gör inte PN åt dig men jag tror att du o TS har fel i era befaranden😉
Nu får vi utgå ifrån vad TS berättar - annars blir det ganska meningslösa trådar. Men det är klart, kanske handläggaren på PM måste tas på ett speciellt sätt. Kanske en flaska whisky eller ett hästhuvud?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nu får vi utgå ifrån vad TS berättar - annars blir det ganska meningslösa trådar. Men det är klart, kanske handläggaren på PM måste tas på ett speciellt sätt. Kanske en flaska whisky eller ett hästhuvud?
Nej muta behöver man inte göra, tror att det kan sluta illa om man försöker muta fel person..
Men att vara husägare kan ställa höga krav om anpassning och en lösningsorienterad syn och driftighet..
 
Globetrot Globetrot skrev:
Hejsan,

Vi bor i en tätbebyggd förort till Stockholm. Husen hos oss ligger nära, parhus. Vi delar garageuppfart med vår granne och har en vändzon framför uppfart.

Nu har vi vid flera tillfällen fått uppmaning från PostNord att inte parkera bil på gatan framför vår brevlåda. Det är lagligt att parkera på gatan och oftast någon granne som står där.

Vår brevlåda sitter precis brevid ”vändzon/p förbud” skylt och det är således alltid framkomligt. Det finns dessutom en trottoar framför.

Men, Posten måste gå ut ur bilen, eller backa…för att leverera vår post. Nu börjar de hota oss med att sluta dela ut hos oss. Vi har försökt få dem att själva (om de anser någon felparkerad) att ringa kommunen. De gör de inte (för att det är ok att parkera på gatan skulle jag tro).

Jag hittar inget kring krav på placeringen av brevlåda. Vet ni om det finns något om det?

Vi skottar alltid minst 2m fritt på vintern. Men vad ska vi göra? Det är en kommunal gata….har vi själva rätt att förhindra parkering genom att köpa typ en pallkrage / stensugga och placera ut? Hur hade ni löst detta?
Jo inte alldeles enkel utmaning och hur man flyttar en brevlåda. Har egentligen samma situation och området jag bor ligger precis bredvid en stor gymnasieskola och dagens ungdom åker ju inte buss eller cykel utan med sina minibilar eller epa-traktorer som invaderar området. Brevbäraren har jag pratat med flera gånger inkl att grannarna gjort det och brevbärarna är uppgivna och får kliva ur postbilen. En sak som diskuterats är då att be kommunen att införa parkeringsförbud vid brevlådezonen men det är inte heller alldeles enkelt.
I ditt fall så finns det en bra yta i vändzonen för en gemensam plats för brevlådor.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men jag är tämligen säker på att ni har fel i att man inte får ha sin brevlåda hos sin granne så som i detta fallet😉
Vad hjälper det om det är ”fel”?

Vägrar PostNord att acceptera en viss placering så vägrar de. Det kvittar väl om de har rätt eller fel? Eller hur menar du att man ska tvinga dem och göra rätt och acceptera placering bredvid grannens brevlåda?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.