R
GlennB GlennB skrev:
Var hittar du den lagen/regeln ?

Du får inte KÖRA en avställd bil (normalt sett), men parkera går bra, även på allmän väg.
Brukar inte parkeringen vara begränsad till 24 timmar?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Var hittar du den lagen/regeln ?

Du får inte KÖRA en avställd bil (normalt sett), men parkera går bra, även på allmän väg.
Den brukar finnas i LTF.
Normalt är att parkering är 24 timmar om inget annat är skyltat, hur löser du detta??
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Unikt namn
Globetrot Globetrot skrev:
Ja, det är väl alternativet i förlängningen. Men som jag har skrivit tidigare tror jag inte att enbart flytt av stolpe skulle ha rätt effekt. Pga brist på parkering så parkerar folk fel. Dagtid när många jobbar är det tomt, sen står folk oavsett p böter. Så att flytta stolpen skulle troligtvis ha effekten att 1 ytterligare p bot per månad (?) delas ut….det skulle fortfarande stå bilar ivägen. Ett syfte med ”spärr/skylt” är att få ett medvetande kring varför p inte är ok.

Jag tror inte att kommun anser skylten felplacerad. Den är satt efter vänzon, inte vår brevlåda 😂

Men, ja…om problemen fortsätter så måste jag ju driva något.
Det går ju att be kommunen justera parkeringsreglerna för platsen närmast din låda. Exempelvis p-förbud 9-17 vardagar när posten delas ut, men vanlig parkering kväll/helg.
Då borde postis kunna dela ut samtidigt som folk parkerar bilen efter jobb.

Om lapplisorna är flitiga i området så lär sig folk att respektera skyltarna.

Men det borde ju vara fler längs din gata som har ett snarlikt problem givet hur du skissatupp vägen?
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det går ju att be kommunen justera parkeringsreglerna för platsen närmast din låda. Exempelvis p-förbud 9-17 vardagar när posten delas ut, men vanlig parkering kväll/helg.
Då borde postis kunna dela ut samtidigt som folk parkerar bilen efter jobb.

Om lapplisorna är flitiga i området så lär sig folk att respektera skyltarna.

Men det borde ju vara fler längs din gata som har ett snarlikt problem givet hur du skissatupp vägen?
Det är nog inte så enkelt att bara maila kommunen och be om parkeringförbjuden.
De måste nog finnas argument. att posten inte kan dela ut post är nog inte tillräckligt.
Det skulle vara stopp förbud.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Var hittar du den lagen/regeln ?

Du får inte KÖRA en avställd bil (normalt sett), men parkera går bra, även på allmän väg.
Min snabb tolkning när jag snabbläste tf.
Jag får parkera bilen. enligt de regler som gäller.
 
Saxat ur post och telestyrelsens bestämmelser för postutdelning:

Anvisning av ny plats för postanordning
6 § Tillhandahållaren kan anvisa en ny plats för postanordning. Platsen ska vara
belägen högst 200 meter från postmottagarens adressplats, om inte annat följer av
7 §.
Tillhandahållaren ska innan anvisning sker ha utrett att
1. det är faktiskt möjligt att placera postanordningen på den tilltänkta platsen, och
2. placeringen av postanordningen inte sker i strid mot lag eller annan
författning.
Om anvisning inte är möjlig ska utdelning ske i befintlig postanordning i
enlighet med 4 §.

Min tolkning är att PostNord inte bara kan säga nej utan ska då även anvisa en ny plats. Den nya platsen ska då vara rimlig. Med tanke på de svar TS fått hittills från dem skulle jag nog referera till paragrafen och insistera (skriftligen) att de anvisar en plats i enlighet med detta. Det skulle förvåna mig rätt mycket om det inte blir invid grannens brevlåda som ju är den rimligast lösningen ändå.

Vägrar de att anvisa plats så skulle jag kontakta PTS (som för övrigt har en bra kundservice).

https://pts.se/contentassets/aeb1fb...ad-om-postutdelning-till-styrelsen-12-dec.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
pmd och 8 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Brukar det inte vara stoppförbud i vändzon?
Det är parkeringsförbud i vändzon, ej stoppförbud.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Den brukar finnas i LTF.
Exempel ?

M maxmsm skrev:
Normalt är att parkering är 24 timmar om inget annat är skyltat, hur löser du detta??
Ibland är det 7 dagar också, men man kan exempelvis putta bilen, eller ställa på den medans man flyttar den, fast de flesta kör den nog oavsett laglighet.

Nu var ju frågan ifall PARKERING var otillåtet eller ej med en avställd bil, inte att flytta den.
 
Redigerat:
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Om det nu inte är ändrat på senare år är parkering på "gatan" tillåtet med en avställd bil, den får stå där, men så fort den rullar måste den vara i trafik, påställd, försäkring osv, för egen maskin, knuffad eller bogserad spelar ingen roll.
 
  • Gilla
  • Haha
Namnethär och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Exempel ?


Ibland är det 7 dagar också, men man kan exempelvis putta bilen, eller ställa på den medans man flyttar den, fast de flesta kör den nog oavsett laglighet.

Nu var ju frågan ifall PARKERING var otillåtet eller ej med en avställd bil, inte att flytta den.
Ett par som hyrde grannhuset för några år sedan fick böter och krav på att ta bort deras avställda bil från gatan, de hade då även överträtt 24 timmars regeln som evt var en del av böterna/kravet från kommunen.
Om du vill ha exempel på vad innehållet i en LTF är så hittar du din kommuns LTF på deras hemsida.
Med största sannolikhet så har även Stockholms kommun en egen LTF.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Ett par som hyrde grannhuset för några år sedan fick böter och krav på att ta bort deras avställda bil från gatan, de hade då även överträtt 24 timmars regeln som evt var en del av böterna/kravet från kommunen.
Om du vill ha exempel på vad innehållet i en LTF är så hittar du din kommuns LTF på deras hemsida.
Med största sannolikhet så har även Stockholms kommun en egen LTF.
De fick böter för att bilen stått längre än 24h inte för att bilen är avställd
 
  • Gilla
  • Haha
Namnethär och 5 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
De fick böter för att bilen stått längre än 24h inte för att bilen är avställd
Varför stod det "ta bort den avställda bilen från gatan" på meddelandet på bilen då?
Jag och sambon såg meddelandet när vi kom hem från en semesterresa och deras bil stod på gatan.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Varför stod det "ta bort den avställda bilen från gatan" på meddelandet på bilen då?
Det kan nog bara den som skrev meddelandet svara på.
 
  • Haha
  • Gilla
Namnethär och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan nog bara den som skrev meddelandet svara på.
Precis.
Sedan så kan man kolla på sin kommuns hemsida och se om det står något i deras LTF om avställda bilar på gata/väg.
LTF kan dels vara helt olika mellan olika kommuner och dels i stort sett bryta mot nationella lagar, därav namnet LTF.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Ett par som hyrde grannhuset för några år sedan fick böter och krav på att ta bort deras avställda bil från gatan, de hade då även överträtt 24 timmars regeln som evt var en del av böterna/kravet från kommunen.
Och du tror inte att det avr pga överträdelsen som dom fick kravet snarare än att den var avställd ?

M maxmsm skrev:
Om du vill ha exempel på vad innehållet i en LTF är så hittar du din kommuns LTF på deras hemsida.
Med största sannolikhet så har även Stockholms kommun en egen LTF.
Du missuppfattar, jag vill att DU plockar fram en länk till en regel som säger att man inte får parkera en avställd bil på gatan enligt en lokal trafikförordning. Det går bra med vilken svensk kommun som helst.

Jag tror faktiskt inte ens det är något en kommun har rätt att besluta om, men där lovar jag inget.
 
  • Gilla
  • Haha
Namnethär och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.