3 643 läst · 49 svar
4k läst
49 svar
Reklamation begagnad bil.
Ni kan ju i alla fall "glädja" er åt att ni inte är den första, eller sista som gått på en sådan här nit. Finns gott om folk som köpt sin drömbil utan att gjort några efterforskningar överhuvudtaget och sedan fått ett vrak i händerna. Egentligen oavsett vad man funderar att köpa för bil så bör man göra sin hemläxa först då det handlar om rätt stora pengar oftast.mickeAnna skrev:
Fördelen med att inte vara ensamma om att göra samma misstag är ju att det finns information ute på nätet om det.
Jo man har varit lite för blåögd, och litat på säljaren, där de påpekat att allt har reparerats enligt konstens alla regler! Serviceboken är mindre viktig, håller med, krockbalken är ett större problem!Nötegårdsgubben skrev:Jag skulle inte utgå från att säljaren har rätt att åtgärda felet, utan hävda att det jämte 5 kap. 5 § konsumentköplagen, med hänvisning till 4 § tredje stycket inte går utan betydande olägenheter.
Därför skulle jag häva köpet och kräva pengarna tillbaka, då bilen inte uppfyller förväntningarna enligt 4:1 KKL.
Om du börjar bläddra i 4–5 kap. KKL (vilket kan vara lämpligt, det finns mycket matnyttigt där), tänk då på att förväntningarna på något begagnat och tidigare krockskadat måste vara lägre än på något nytt – dock inte så låga som att en bil för hundratusentals kr inte skulle uppfylla säkerhetskraven.
Alla ”småfel” skulle jag för stunden strunta i. Dem kan man ta upp som alternativa yrkanden om man måste stämma bilhandlaren (vilket nog kan behöva ske), men nu riskerar ni att bara bli bortkollrade om ni pratar om saknad servicebok samtidigt som centrala delar av krocksäkerhetsskyddet är trasigt.
***
Även om ni varit korkade som medvetet köpt en krockskadad bil så har ni rättigheter då det skett via en näringsidkare. Man kan på det viset hävda att denne är minst lika korkad som försöker kränga en sån bil i Sverige.
Men en krockbalk sitter ju bara fastskruvad i bilen, är det verkligen den du menar? Kostar ju lite och inget och är lätt att byta. Jag tror du menar något annat?mickeAnna skrev:
Nä det stämmer, man är alltid efterklok. Jo är rätt stora pengar det handlar om!RoTe skrev:Ni kan ju i alla fall "glädja" er åt att ni inte är den första, eller sista som gått på en sådan här nit. Finns gott om folk som köpt sin drömbil utan att gjort några efterforskningar överhuvudtaget och sedan fått ett vrak i händerna. Egentligen oavsett vad man funderar att köpa för bil så bör man göra sin hemläxa först då det handlar om rätt stora pengar oftast.
Fördelen med att inte vara ensamma om att göra samma misstag är ju att det finns information ute på nätet om det.
Medlem
· Stockholms län
· 533 inlägg
Vänta nu, är det en (mycket) äldre rambyggd sportbil? Den har något bättre möjlighet att repareras/återställas än en modern självbärande kaross.
Då kanske er bil kan räddas - självbärande kaross kan vara riktigt svår/omöjlig att få till korrekt. I Litauen finns kompetensen nuförtiden men krocksäkerheten försvinner i princip…
Jag skulle hellre köra på nötegårdsgubbens alternativ och låta detta bli någon annans huvudvärk.
Då kanske er bil kan räddas - självbärande kaross kan vara riktigt svår/omöjlig att få till korrekt. I Litauen finns kompetensen nuförtiden men krocksäkerheten försvinner i princip…
Jag skulle hellre köra på nötegårdsgubbens alternativ och låta detta bli någon annans huvudvärk.
De lilla jag har sett av deras videos visar väl ändå att de försöker göra ”rätt” även om det är lite budgetfix ibland.W whak skrev:
Bilen är ifrån 2018, gått 6500 milD Dortmunder DAB skrev:Vänta nu, är det en (mycket) äldre rambyggd sportbil? Den har något bättre möjlighet att repareras/återställas än en modern självbärande kaross.
Då kanske er bil kan räddas - självbärande kaross kan vara riktigt svår/omöjlig att få till korrekt. I Litauen finns kompetensen nuförtiden men krocksäkerheten försvinner i princip…
Jag skulle hellre köra på nötegårdsgubbens alternativ och låta detta bli någon annans huvudvärk.
Nej den är inte köpt utav dem. Enligt säljaren är den renoverad utav märkesverkstad, vilket vi inte direktdirekt tror på, då de inte kunnat bevisa det eller vem som renoverat den!W whak skrev:
Det var vad de sade på märkesverkstaden där vi lämnade in den för service! Då jag har noll koll på bilar och var dess delar heter så har ni säkert rätt!RoTe skrev:
Här en tjomme som reparerar totalkvaddade bilar som sedan hamnar på vägarna, inte bara i hans hemland.
Dessa bilar säljs som skrot på auktioner i USA och ska inte "repareras" utan är reservdelsbilar.
Och detta är inte det mest mosade han lagat.
Har kollat en del på hans videor och han är väldigt duktig milt sagt, men jag skulle aldrig köpa en sån bil och de går normalt inte att få tag på i Sverige då men hamnar i trafik igen i Ryssland men även i andra länder.
Vet att en totalkvaddad Volvo XC90 första generationen på mystiska vägar slapp igenom kontrollen och till slut byttes in hos en Volvo-återförsäljare där det senare uppdagades.
Dessa reparationer görs ofta i Baltikum och Ryssland och rattar och övriga airbags och mycket annat kommer i många fall från svenska bilar där komponenterna stjäls för att gå över Östersjön och hamna i fd totalmosad bil, kanske de även funkar om de skulle behövas i ny kollision, kanske inte.
Har för mig att Carfax har alla uppgifter om en bil för att kunna se om den varit tidigare skrot.
Denna info hjälper kanske inte dig TS just nu, men som ett varningens finger åt andra som köper bil av obskyra firmor utan att kolla upp dem ordentligt.
Dessa bilar säljs som skrot på auktioner i USA och ska inte "repareras" utan är reservdelsbilar.
Och detta är inte det mest mosade han lagat.
Har kollat en del på hans videor och han är väldigt duktig milt sagt, men jag skulle aldrig köpa en sån bil och de går normalt inte att få tag på i Sverige då men hamnar i trafik igen i Ryssland men även i andra länder.
Vet att en totalkvaddad Volvo XC90 första generationen på mystiska vägar slapp igenom kontrollen och till slut byttes in hos en Volvo-återförsäljare där det senare uppdagades.
Dessa reparationer görs ofta i Baltikum och Ryssland och rattar och övriga airbags och mycket annat kommer i många fall från svenska bilar där komponenterna stjäls för att gå över Östersjön och hamna i fd totalmosad bil, kanske de även funkar om de skulle behövas i ny kollision, kanske inte.
Har för mig att Carfax har alla uppgifter om en bil för att kunna se om den varit tidigare skrot.
Denna info hjälper kanske inte dig TS just nu, men som ett varningens finger åt andra som köper bil av obskyra firmor utan att kolla upp dem ordentligt.
Utrustningen som saknas tror jag inte du har någon chans att få ersättning för, det är ganska lätt att kolla och funktionstesta all utrustning innan köp tillexempel gps..