3 639 läst · 49 svar
4k läst
49 svar
Reklamation begagnad bil.
Sida 1 av 4
Hör kanske inte ihop med "hus" men vi gör ett försök.
I början utav mars köpte min grabb en lite dyrare begagnad sportbil (importerad ifrån USA) av en bilhandlare. Nu vill han reklamera/ångra köpet och vi undrar vilka rättigheter vi har, om det ens är möjligt?
Vi fick information utav säljaren att bilen hade varit med om en olycka i USA, uppköpt och transporterad till Sverige där den var renoverad utav en märkesverkstad.
Först, specifikationen i annonsen på blocket och den specifikation som fanns på försäljningsinformationen uppsatt på vindrutan stämmde inte med de tillbehör som levererades. Tex skulle det finnas GPS, heads-up och vägassistans, dvs ett premium paket, men han fick ett "orginal" paket. Då den fysiska serviceboken saknades (den var digital enligt säljaren, och de skulle skicka oss inlogningsinformationen) hade vi bara säljarens information vilka servicar som var genomförda (alla enligt dem). så körde vi upp till märkesverkstaden som säljer samma märke, och bad de kontrollera vilka servicar som var gjorda, samt historiken på bilen.
När deras mekaniker gick igenom bilen, så skrev han upp vilken utrustning som saknades, samt meddelade oss att en online serviceboken inte fanns (påhittat), och kunde inte hitta någon historik hos dem.
Vi ringde bilfirman och medddelade att deras specifikation inte stämde mot vad vi köpt, och ville få en kompensation dvs sänkning utav priset. Vilket de inte gick med på, utan det var en felskrivning, vilket de menar de angivit i annonsen, samt att bilen redan var 50 000:- billigare än vad liknande modell som är fullutrustad kostar, så indirekt accepterade grabben deras svar, ville väl inte motsäga dem, då han uppfattade dem som inte medgörliga.
I maj, hade han en inbokad service hos märkesverkstaden då han inte litade på att den var gjord, under detta besök hittade de att krockbalken bak var av, stor spricka i den, samt att bilen var skev. Märkesverkstaden meddelade oss också om att reservdelar var svåra att få tag på, då den är importerad, finns endast 1 modell utav denna i Sverige och modellen
skiljer sig på de modeller som är för den Svenska marknaden, andra regler om avgasrening, lysen, reflexer osv. (Vilket inte säljaren informerade oss om)
Vi kontakta säljaren för en reklamation, skickade bilder på skadan (krockbalken) samt informationen från märkesverkstaden att bilen var skev, och att vi ville lämna tillbaks bilen då det är en större skada på den. Säljaren vill nu att vi skall lämna in bilen hos dem för reperation (vilket märkesverkstad säger inte går, dels pga reservdelarna och skadans position så vågar de inte ge sig in på det). Vi har frågat efter vilken dag de vill vi skall lämna in bilen och om vi då undertiden kan få en lånebil, de svarar att de skall återkomma med tid samt när de har en ledig lånebil, detta har nu gått två veckor, har under denna tid, försökt få tag på dem (skriftligt) men inget svar.
kortfattat.
* ingen servicebok
* specifikationen stämmer inte
* större krock skada än vad säljaren sade.
* svårt att få tag på reservdelar
* bilen skev
* spricka i krockbalken / av på ett ställe
* sega svar från säljaren
Sorry för långt meddelande...
I början utav mars köpte min grabb en lite dyrare begagnad sportbil (importerad ifrån USA) av en bilhandlare. Nu vill han reklamera/ångra köpet och vi undrar vilka rättigheter vi har, om det ens är möjligt?
Vi fick information utav säljaren att bilen hade varit med om en olycka i USA, uppköpt och transporterad till Sverige där den var renoverad utav en märkesverkstad.
Först, specifikationen i annonsen på blocket och den specifikation som fanns på försäljningsinformationen uppsatt på vindrutan stämmde inte med de tillbehör som levererades. Tex skulle det finnas GPS, heads-up och vägassistans, dvs ett premium paket, men han fick ett "orginal" paket. Då den fysiska serviceboken saknades (den var digital enligt säljaren, och de skulle skicka oss inlogningsinformationen) hade vi bara säljarens information vilka servicar som var genomförda (alla enligt dem). så körde vi upp till märkesverkstaden som säljer samma märke, och bad de kontrollera vilka servicar som var gjorda, samt historiken på bilen.
När deras mekaniker gick igenom bilen, så skrev han upp vilken utrustning som saknades, samt meddelade oss att en online serviceboken inte fanns (påhittat), och kunde inte hitta någon historik hos dem.
Vi ringde bilfirman och medddelade att deras specifikation inte stämde mot vad vi köpt, och ville få en kompensation dvs sänkning utav priset. Vilket de inte gick med på, utan det var en felskrivning, vilket de menar de angivit i annonsen, samt att bilen redan var 50 000:- billigare än vad liknande modell som är fullutrustad kostar, så indirekt accepterade grabben deras svar, ville väl inte motsäga dem, då han uppfattade dem som inte medgörliga.
I maj, hade han en inbokad service hos märkesverkstaden då han inte litade på att den var gjord, under detta besök hittade de att krockbalken bak var av, stor spricka i den, samt att bilen var skev. Märkesverkstaden meddelade oss också om att reservdelar var svåra att få tag på, då den är importerad, finns endast 1 modell utav denna i Sverige och modellen
skiljer sig på de modeller som är för den Svenska marknaden, andra regler om avgasrening, lysen, reflexer osv. (Vilket inte säljaren informerade oss om)
Vi kontakta säljaren för en reklamation, skickade bilder på skadan (krockbalken) samt informationen från märkesverkstaden att bilen var skev, och att vi ville lämna tillbaks bilen då det är en större skada på den. Säljaren vill nu att vi skall lämna in bilen hos dem för reperation (vilket märkesverkstad säger inte går, dels pga reservdelarna och skadans position så vågar de inte ge sig in på det). Vi har frågat efter vilken dag de vill vi skall lämna in bilen och om vi då undertiden kan få en lånebil, de svarar att de skall återkomma med tid samt när de har en ledig lånebil, detta har nu gått två veckor, har under denna tid, försökt få tag på dem (skriftligt) men inget svar.
kortfattat.
* ingen servicebok
* specifikationen stämmer inte
* större krock skada än vad säljaren sade.
* svårt att få tag på reservdelar
* bilen skev
* spricka i krockbalken / av på ett ställe
* sega svar från säljaren
Sorry för långt meddelande...
En reklamation kan vara en rejäl uppförsbacke om säljaren är motvillig och man inte har något påtryckningsmedel (t.ex. kan hålla inne betalning).
Nästa steg är då vanligtvis att låta ARN pröva ärendet om man tycker det är värt besväret.
Inför det är det dock lämpligt att läsa in sig på sina konsumenträttsliga rättigheter och skyldigheter.
Nästa steg är då vanligtvis att låta ARN pröva ärendet om man tycker det är värt besväret.
Inför det är det dock lämpligt att läsa in sig på sina konsumenträttsliga rättigheter och skyldigheter.
Jo ja tänka mig de. Hålla inne betalning går inte, då den är betald!C cpalm skrev:En reklamation kan vara en rejäl uppförsbacke om säljaren är motvillig och man inte har något påtryckningsmedel (t.ex. kan hålla inne betalning).
Nästa steg är då vanligtvis att låta ARN pröva ärendet om man tycker det är värt besväret.
Inför det är det dock lämpligt att läsa in sig på sina konsumenträttsliga rättigheter och skyldigheter.
Medlem
· Stockholms län
· 533 inlägg
Tror tyvärr att det är riktigt svårt/dyrt att få någon rätsida på detta…
Du skrev: ”vi fick information utav säljaren att bilen hade varit med om en olycka i USA” - även om säljaren dolt att skadan var värre än befarat så kan tvisten kosta er ännu mer utan att ni vinner…
Jag hatar att säga det; men försök få säljaren att byta in er bil mot någon annan oskadad bil som de har på lager och som ni kan tänka er istället. Risken är annars att ni är fast med en antagligen skrotfärdig bil… eller att säljaren konkar och försvinner helt. Det var en bilfirma med flera bilar och ingen förmedlare hoppas jag?
Mvh
Du skrev: ”vi fick information utav säljaren att bilen hade varit med om en olycka i USA” - även om säljaren dolt att skadan var värre än befarat så kan tvisten kosta er ännu mer utan att ni vinner…
Jag hatar att säga det; men försök få säljaren att byta in er bil mot någon annan oskadad bil som de har på lager och som ni kan tänka er istället. Risken är annars att ni är fast med en antagligen skrotfärdig bil… eller att säljaren konkar och försvinner helt. Det var en bilfirma med flera bilar och ingen förmedlare hoppas jag?
Mvh
Säljaren har rätt att årgärda felen, låt dem försöka men ta den direkt till en oberoende verkstad för besiktning. Är bilen skev och en balk sprucken låter det ganska svårt att åtgärda.
Är det fortfarande fel så ska ni reklamera skriftligt. Ta med både bilens kostnader men även alla direkta merkostnader ni haft. Ex verkstadsbesök, lånebilar, busskort osv. Fråga samtidigt om de följer ARN's rekomendation vid eventuell tvist.
Salta merkostnaderna men var inte orimliga. Går de med på reklamation och vill pruta bort merkostnaderna så är det nog bäst att ta det. Om inte så är det nog ARN som är bäst, ta med alla merkostnader i så fall, det förlorar du inget på.
Att den varit krockad gör att ni måste acceptera vissa saker, ex ej orginaldelar, synliga lagningar osv. Men om de utlovat att det är åtgärdat så ska man inte behöva acceptera fel som väsentligt påverkar funktion och säkerhet.
Bristen på service och utrustning bör också ge en nedskrivning i pris om ni mot förmodan måste behålla bilen. Att den redan var prissänkt spelar ingen roll eftersom den såldes med "full service" och de tillbehören och därmed avviker från vad som avtalat.
Felskrivningar ansvarar de själva för, det är bara om de är uppenbart orimliga och köparen var/bör förstått det som man kan hänvisa till det.
Är det fortfarande fel så ska ni reklamera skriftligt. Ta med både bilens kostnader men även alla direkta merkostnader ni haft. Ex verkstadsbesök, lånebilar, busskort osv. Fråga samtidigt om de följer ARN's rekomendation vid eventuell tvist.
Salta merkostnaderna men var inte orimliga. Går de med på reklamation och vill pruta bort merkostnaderna så är det nog bäst att ta det. Om inte så är det nog ARN som är bäst, ta med alla merkostnader i så fall, det förlorar du inget på.
Att den varit krockad gör att ni måste acceptera vissa saker, ex ej orginaldelar, synliga lagningar osv. Men om de utlovat att det är åtgärdat så ska man inte behöva acceptera fel som väsentligt påverkar funktion och säkerhet.
Bristen på service och utrustning bör också ge en nedskrivning i pris om ni mot förmodan måste behålla bilen. Att den redan var prissänkt spelar ingen roll eftersom den såldes med "full service" och de tillbehören och därmed avviker från vad som avtalat.
Felskrivningar ansvarar de själva för, det är bara om de är uppenbart orimliga och köparen var/bör förstått det som man kan hänvisa till det.
Jo det är en bilfirma, de hade runt 40-50 bilar stående!D Dortmunder DAB skrev:Tror tyvärr att det är riktigt svårt/dyrt att få någon rätsida på detta…
Du skrev: ”vi fick information utav säljaren att bilen hade varit med om en olycka i USA” - även om säljaren dolt att skadan var värre än befarat så kan tvisten kosta er ännu mer utan att ni vinner…
Jag hatar att säga det; men försök få säljaren att byta in er bil mot någon annan oskadad bil som de har på lager och som ni kan tänka er istället. Risken är annars att ni är fast med en antagligen skrotfärdig bil… eller att säljaren konkar och försvinner helt. Det var en bilfirma med flera bilar och ingen förmedlare hoppas jag?
Mvh
Lite så vi tänkte också en sprucken balk låter som en svår sak att fixa. De har erbjudit att fixa den, dock tror vi inte de lyckas, märkesverkstaden sade de inte hade åtagit sig att försöka, speciellt då bilen är skev, svårt att få ihop den efteråt.G g.kraft skrev:Säljaren har rätt att årgärda felen, låt dem försöka men ta den direkt till en oberoende verkstad för besiktning. Är bilen skev och en balk sprucken låter det ganska svårt att åtgärda.
Är det fortfarande fel så ska ni reklamera skriftligt. Ta med både bilens kostnader men även alla direkta merkostnader ni haft. Ex verkstadsbesök, lånebilar, busskort osv. Fråga samtidigt om de följer ARN's rekomendation vid eventuell tvist.
Salta merkostnaderna men var inte orimliga. Går de med på reklamation och vill pruta bort merkostnaderna så är det nog bäst att ta det. Om inte så är det nog ARN som är bäst, ta med alla merkostnader i så fall, det förlorar du inget på.
Att den varit krockad gör att ni måste acceptera vissa saker, ex ej orginaldelar, synliga lagningar osv. Men om de utlovat att det är åtgärdat så ska man inte behöva acceptera fel som väsentligt påverkar funktion och säkerhet.
Bristen på service och utrustning bör också ge en nedskrivning i pris om ni mot förmodan måste behålla bilen. Att den redan var prissänkt spelar ingen roll eftersom den såldes med "full service" och de tillbehören och därmed avviker från vad som avtalat.
Felskrivningar ansvarar de själva för, det är bara om de är uppenbart orimliga och köparen var/bör förstått det som man kan hänvisa till det.
Att de använder icke orginaldelar gör oss inget. Den ser välidgt fin ut, bra renoverad efter olyckan, syns inga spår, förutom balken nu då!
Ang spefifikationen är det också lite så vi tänkte, dock grabben ville inte argumentera med det, då de inte direkt var medgörliga, så han accepterade deras svar.
Medlem
· Stockholms län
· 533 inlägg
Har du googlat på chassinummer/VIN? Ofta kan man hitta annonsen från skrotningsfirman i Usa…
Ofta är skrotbilen bra mycket värre krockad än man kan tro.
Ofta är skrotbilen bra mycket värre krockad än man kan tro.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 587 inlägg
Jag skulle inte utgå från att säljaren har rätt att åtgärda felet, utan hävda att det jämte 5 kap. 5 § konsumentköplagen, med hänvisning till 4 § tredje stycket inte går utan betydande olägenheter.
Därför skulle jag häva köpet och kräva pengarna tillbaka, då bilen inte uppfyller förväntningarna enligt 4:1 KKL.
Om du börjar bläddra i 4–5 kap. KKL (vilket kan vara lämpligt, det finns mycket matnyttigt där), tänk då på att förväntningarna på något begagnat och tidigare krockskadat måste vara lägre än på något nytt – dock inte så låga som att en bil för hundratusentals kr inte skulle uppfylla säkerhetskraven.
Alla ”småfel” skulle jag för stunden strunta i. Dem kan man ta upp som alternativa yrkanden om man måste stämma bilhandlaren (vilket nog kan behöva ske), men nu riskerar ni att bara bli bortkollrade om ni pratar om saknad servicebok samtidigt som centrala delar av krocksäkerhetsskyddet är trasigt.
***
Även om ni varit korkade som medvetet köpt en krockskadad bil så har ni rättigheter då det skett via en näringsidkare. Man kan på det viset hävda att denne är minst lika korkad som försöker kränga en sån bil i Sverige.
Därför skulle jag häva köpet och kräva pengarna tillbaka, då bilen inte uppfyller förväntningarna enligt 4:1 KKL.
Om du börjar bläddra i 4–5 kap. KKL (vilket kan vara lämpligt, det finns mycket matnyttigt där), tänk då på att förväntningarna på något begagnat och tidigare krockskadat måste vara lägre än på något nytt – dock inte så låga som att en bil för hundratusentals kr inte skulle uppfylla säkerhetskraven.
Alla ”småfel” skulle jag för stunden strunta i. Dem kan man ta upp som alternativa yrkanden om man måste stämma bilhandlaren (vilket nog kan behöva ske), men nu riskerar ni att bara bli bortkollrade om ni pratar om saknad servicebok samtidigt som centrala delar av krocksäkerhetsskyddet är trasigt.
***
Även om ni varit korkade som medvetet köpt en krockskadad bil så har ni rättigheter då det skett via en näringsidkare. Man kan på det viset hävda att denne är minst lika korkad som försöker kränga en sån bil i Sverige.
Redigerat:
Skippa Arn, det tar ett halvår innan ni får besked. Jag anlitade en mycket duktig advokat i liknande ärende för ett år sedan. Har bilen helförsäkring täcks stor del av kostnaden av försäkringsbolaget.
Skicka PM om ni önskar kontakten med advokaten.
Skicka PM om ni önskar kontakten med advokaten.
Var bilen godkänd på besiktning när ni köpte den?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 057 inlägg
Är firman MRF-ansluten?
I så fall ska de gå på ARNs beslut i frågan.
I övrigt håller jag med @Nötegårdsgubben
I så fall ska de gå på ARNs beslut i frågan.
I övrigt håller jag med @Nötegårdsgubben